S.V. Honselersdijk oppermachtig in finale nacompetitie
zondag 17 juni 2018

De 16e juni 2018 gaat de boeken in als een historische dag in de geschiedenis van S.V. Honselersdijk. Voor het eerst wordt promotie bewerkstelligt naar de 1e klasse van de KNVB. Op eigen terrein worden, t.a.v. van zo’n 1200 toeschouwers, de Sparta amateurs van het veld geveegd door een ontketend S.V. Honselersdijk. De mannen van Piet Boon hebben een unieke prestatie geleverd. Je moet het met eigen ogen gezien hebben anders geloof je het niet, 6-1 uitslag en het had ook nog makkelijk de dubbele cijfers kunnen halen.

Het was zaterdag D-day voor de S.V. Honselersdijk. Naar deze dag keken vele Dijkenaars uit, de finale van de nacompetitie om een plaats in de 1e klasse. In de finale van de nacompetitie moet Sparta AV verslagen worden. De Spartanen kwamen in de finale door achtereenvolgens Nieuwenhoorn en Hellevoetsluis te verslaan. De Spartanen zijn sinds 4 jaar actief in de zaterdagafdeling en hebben al heel wat stappen gemaakt en zijn gefocust op de promotie naar de 1e klasse.
S.V. Honselersdijk lijkt niet meer te stoppen de laatste maanden. Verleden week werd Valken’68 in de halve finale met maar liefs 7-0 naar huis gestuurd. Het belooft dus een spannende wedstrijd te worden.

Voor de wedstrijd weer het gebruikelijk sfeervolle vuurwerk afgestoken en nadat de kruiddampen waren opgelost, kon door scheidsrechter Kuijntjes het beginsignaal gegeven worden. De opdracht was duidelijk. Sparta gelijk bij de nekvel grijpen en zo snel mogelijk de score openen. En dat werkte. De eerste kansen waren dan ook voor de thuisploeg. De kansen stapelden zich dan ook op de eerste minuten en het leek een kwestie van tijd wanneer het eerste doelpunt zou vallen. Schoten van Youri Riepe en Angelo Zwirs gingen maar net over en naast. In de 10e minuut was het even schrikken toen Leon de Brabander geblesseerd op het veld lag, maar hij kon gelukkig door voetballen. In de 12e minuut een uitval van Tom van Veen op rechts, hij leverde een perfecte voorzet af op de inkomende Angelo Zwirs, die uitstekend wist binnen te koppen en keeper van Ewijk het nakijken gaf, 1-0. Een oorverdovend gejuich barstte lost en de sfeer kwam er lekker in. Het werd helemaal feest toen 6 minuten later Angelo Zwirs op aangeven van Nando Kok zijn 2e treffer maakte en de score dus al op 2-0 bracht. Sparta probeerde los te komen uit de druk en kwam zowaar tot een aantal corners. Dit leverde niet veel op, maar wel aan de andere kant een gevaarlijke uitval van Dijkse kant. Het was Joey Valstar in de 24e minuut die Angelo Zwirs de diepte aanspeelde en de bal maar net naast schoot. Even later kon Nando Kok alleen op links doorgaan en gaf op tijd de pass breed naar Tom van Veen. Tom had alleen keeper van Ewijk voor zich, maar kon het niet afmaken. Zo ging het spel in deze fase aardig op en neer en liet scheidsrechter Kuijntjes veel toe in deze fase. De uitvallen van de S.V. Honselersdijk waren vele malen gevaarlijker dan die van Sparta. In de 33e minuut een van de weinige diepe ballen die goed door kwam van Sparta. Het was Marcel Bruggeling die hier nog een stokje voor stak, maar daarbij een Spartaan meenam. Scheidsrechter Kuijntjes zag hier een strafschop in en deze werd benut, 2-1. S.V. Honselersdijk had even de tijd nodig om weer orde op zaken te stellen. Tot de rust gebeurde er weinig meer.

De 2e helft werd het een compleet voetbalfeest. Er werd gedacht dat Sparta nog wat zou ondernemen, maar ze werden compleet naar de slachtbank geleid. In de 50e minuut viel de genade klap voor Sparta. Nando leverde op maat de bal bij Angelo Zwirs. Angelo nam de bal op knappe wijze aan en scoorde de 3-1. Dit dwong Sparta om nog aanvallender te spelen, maar gaf daardoor meer ruimte weg aan de thuisploeg om te combineren. Dit had tot gevolg dat S.V. Honselersdijk even later op een 4-1 voorsprong kwam. Bij een combinatie tussen Joey Valstar en Tom van Veen, was het Tom die het laatste tikje gaf. Het thuis publiek ging nu helemaal los en het werd een compleet gekkenhuis op de Strijphorst. Het stuwde de ploeg tot grote hoogte en Sparta werd van het kastje naar de muur gestuurd. De kansen kwamen en de score werd opgevoerd. In de 65e minuut schoot Joey Valstar schitterend diagonaal in de kruising na een afgeslagen corner,5-1! Tien minuten voor tijd was het Youri Riepe met een diepte bal die te hard leek voor Tom van Veen, maar de uitlopende keeper van Ewijk tastte volledig mis en Tom kon alleen op het doel afgaan, 6-1. Er werd door trainer Piet de laatste 10 minuten nog even druk gewisseld. Scheidsrechter Kuijntjes trok er geen tijd bij zodat na 90 minuten het feest kon losbarsten. S.V. Honselersdijk is voor het eerst in zijn historie 1e klasser na een schitterend seizoen. Een promotie die men nog lang zal herinneren.

Na afloop werd een geweldig feest gevierd met een optreden van Gerard Joling gefinancierd door de hoofdsponsor De Prins Group en door voorzitter Erik Sosef werden de spelers stuk voor stuk gehuldigd.
Het was nog lang onrustig op de Strijphorst…..

Opstelling:
Boy Zuiderwijk, Pawel Rubin, Marcel Bruggeling, Michel van Giesen, Branco Kok, Joey Valstar, Youri Riepe, Leon de Brabander, Angelo Zwirs, Nando Kok (-86 Lars Ammerlaan), Tom van Veen (-85 Ricardo van der Zijden)

Door: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst