Rode kaart keeper Boy Zuiderwijk nekt S.V. Honselersdijk
zondag 13 mei 2018

S.V. Honselersdijk leek eenvoudig de ongeslagen reeks voort te zetten. In het eerste halfuur was HVC’10 niet bij machte om het de thuisploeg enigszins moeilijk te maken. Het kwam vroeg op voorsprong, maar door 2 cruciale spelmomenten aan het einde van de eerste helft, spatte de droom uiteen. Was het eerst de te makkelijk gegeven penalty door scheidsrechter Lingen en daarna het wegsturen van keeper Boy Zuiderwijk, na hands buiten het strafschopgebied. Dat werd de ploeg van Piet Boon fataal. Het verloor uiteindelijk met 3-2 van HVC’10.

De ploeg van Piet Boon had nog wat recht te zetten. In de heenwedstrijd werd in de slotfase de overwinning om zeep geholpen door een doelpunt van zijn eigen zoon Glen uit een vrije trap. S.V. Honselersdijk mist deze middag topscoorder Tom van Veen die voor zaken was in het buitenland. Zijn vervanger was Lars Ammerlaan die het uitstekend deed. Het was S.V. Honselersdijk die het beste uit de startblokken kwam. Het gaf de hoekenezen geen mogelijkheid om een redelijke aanval op te zetten. De druk op de hoekse verdediging leverde na 10 minuten al het eerste doelpunt op. In paniek werd er een corner weggegeven. De corner van Angelo Zwirs bereikte bij de verste paal Pawel Rubin die de bal op de lat kopte. De rebound was voor Lars Ammerlaan die hard inkopte, 1-0. Niet veel later mocht Lars Ammerlaan randje buitenspel doorgaan en alleen op keeper Poortman afgaan. Dit was de ideale mogelijkheid om op een comfortabele 2-0 voorsprong te komen, maar hij schoot de bal te ver voor zich uit en keeper Poortman kon nog net redding brengen. De sfeer binnen de lijnen bij de hoekenezen werd er niet beter van. Vooral de eigen grensrechter kreeg het zwaar te verduren waarom hij niet de vlag omhoog stak bij de uitval van Lars Ammerlaan. Terecht hield hij de vlag omlaag. S.V. Honselersdijk had verdedigend weinig te duchten van de aanvallen van HVC’10. Het tempo lag veel te laag om het de dijkse verdediging moeilijk te maken. De thuisploeg deed er alles aan om de score zo snel mogelijk op te voeren. Het balletje werd snel rond gespeeld en het was eigenlijk wachten tot er weer een doelpunt viel. Maar in de 30e minuut een uitval van Mitchel Bouwhuis. In een rechtstreeks duel met Michel van Giesen ging hij wel erg gewillig naar de grond en scheidsrechter Lingen wees naar de stip. Leroy Smits wist wel raad met dit presentje en scoorde de 1-1. Dit was een gevoelige klap voor de ploeg van Piet Boon. Even later kreeg de ploeg nog een grote klap te verwerken. Bij het uitkomen van zijn doel, beroerde keeper Boy Zuiderwijk het leer met zijn handen buiten het strafschopgebied. Scheidsrechter van Lingen had het in eerste instantie dit niet door, maar de spelers van HVC’10 maakte hem hier attent op. Scheidsrechter van Lingen kon niets anders doen dan keeper Zuiderwijk met een rode kaart het veld uit te sturen. Lars Ammerlaan werd hier de dupe van en werd vervangen door keeper Ruben Hartman. De wedstrijd kreeg hierdoor een heel ander gezicht. HVC’10 kreeg hierdoor meer ruimte en begon meer de aanval te zoeken. Tot de rust wist de thuisploeg de schade nog beperkt te houden tot enkele afstandsschoten.

De 2e helft was het noodzaak om toch op zoek te gaan naar de overwinning, wilde het nog mee doen om de derde periodetitel. En in de 49e minuut kreeg het een ideale mogelijkheid om op voorsprong te komen. Bij het uitverdedigen van HVC’10 zat Angelo Zwirs er goed tussen en kon zo alleen op keeper Poortman af gaan. Met een lob probeerde hij de keeper te verschalken echter de bal ging maar net naast. Één minuut later zette Robin van de Bos de hoekse ploeg op een 2-1 voorsprong. In de 54e minuut een snelle aanval op links via Leon de Brabander en hij zette voor op Angelo Zwirs. Zwirs haalde hard uit, maar de uitstekende keeper Poortman wist redding te brengen. Één minuut later was het gedaan met de honselse ploeg. Jorno Reurink schoot de bal hard achter keeper Ruben Hartman, 1-3. Hierna paste trainer Piet Boon een aantal wissels toe en een ging achterin 1 op 1 spelen. Het leverde wel wat kansen op voor de hoekenezen die gokte op de uitvallen, maar waren niet scherp genoeg om de score op te voeren. Het laatste kwartier werd nog een boeiend gevecht. In de 75e minuut kwam S.V. Honselersdijk terug in de wedstrijd via een heerlijk doelpunt van Youri Riepe, 2-3. Met nog een kwartier te gaan ging voelde het thuispubliek dat er misschien nog meer in zat en ging achter zijn ploeg staan. In de 84e minuut een voorzet van Youri Riepe op Pawel Rubin. De kopbal van Pawel leek in het doel te verdwijnen. Bij het publiek gingen de handen al omhoog, maar dat bleek gezichtsbedrog. De bal verdween net naast het doel in het zijnet. Niet veel later een mooie aanval via Nando Kok op Joey Valstar. De voorzet op Youri Riepe werd door Riepe hard ingeschoten, maar weer knap gered door keeper Poortman. De laatste minuten werd nog hard gewerkt om de achterstand ongedaan te maken, maar helaas. Scheidsrechter Lingen liet niet al te veel tijd bijtrekken en zodoende verloor S.V. Honselersdijk sinds tijden weer een wedstrijd.

Zaterdag de uitwedstrijd tegen DSO uit Zoetermeer. S.V. Honselersdijk is nog steeds in de race voor de nacompetitie mede door het gelijke spel van UVS afgelopen zaterdag. Met 1 punt achterstand op UVS en nog 2 wedstrijden te spelen maakt de ploeg nog steeds kans op de nacompetitie.

Opstelling:
Boy Zuiderwijk (-39 rood), Pawel Rubin, Marcel Bruggeling (A,-80 Nick Peters), Michel van Giesen, Branco Kok, Ricardo van der Zijden (-65 Joey Valstar) , Youri Riepe (geel), Leon de Brabander, Angelo Zwirs , Nando Kok, Lars Ammerlaan (-40 Ruben Hartman)

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst