S.V. Honselersdijk houdt stand tegen koploper Die Haghe
maandag 9 april 2018

De kraker tussen koploper Die Haghe en runner up S.V. Honselersdijk eindigde onbeslist in een 2-2 eindstand. Dit was de juiste uitslag daar beide ploegen weinig voor elkaar onder deden.

De details voor de wedstrijd waren bekend. Die Haghe moest zijn negatieve spiraal doorbreken om concurrent Valken’68 niet dichter bij te laten komen. Het zal dan de ploeg van Piet Boon moeten verslaan, die de laatste weken in een lekkere flow zit.

Onder een lekker voorjaarszonnetje werd er afgetrapt onder leiding van scheidsrechter Sahan. Zoals verwacht was het Die Haghe die gelijk er boven op zat en fel in de duels waren, waardoor de Dijkenaars niet in hun geliefde spel kwamen. De Dijkenaars begonnen niet geconcentreerd genoeg aan hun wedstrijd en keken al snel tegen een achterstand aan. In de eerste minuut kwam het al goed weg, nadat Branco Kok de bal verkeerd wegwerkte en Die Haghe de kans gaf om de bal voor te zetten. De inlopende Peter de Kleer schoot voor open doel hoog over. Maar een paar minuten later was het toch raak. Een hoge bal werd door Marcel Bruggeling in de voeten gekopt van Die Haghe speler Peter de Kleer. Deze schoof de bal breed naar Sebastiaan van der Starre en hij schoot onhoudbaar in voor keeper Boy Zuiderwijk, 1-0. Er gebeurde veel in de beginfase. Want een minuut later was het weer S.V. Honselersdijk die gevaarlijk eruit kwam. Het was Tom van Veen die na een actie de bal kwijt raakte, maar bij het uitverdedigen de bal tegen het lichaam kreeg en alsnog op keeper Bas Drost af mocht gaan. Keeper Drost kwam zijn doel uit, maar de lob van van Veen belandde over het doel. Maar belangrijk was dat de Dijkenaars hun eigen spelletje weer hervond en steeds beter in de wedstrijd kwam. Vanuit de verdediging werd de opbouw zorgvuldig opgezet en de kansen kwamen er. In de 10e minuut werd Angelo Zwirs vastgehouden en een vrije trap volgde. De vrije trap van Joey Valstar werd scherp voorgezet en in een overvol strafschopgebied werd de bal door een uiterste inspanning van keeper Bas Drost tot corner verwerkt. Zo werd het publiek getrakteerd op een attractieve eerste helft met aanvallend voetbal, met toch wel het betere verzorgde spel van S.V. Honselersdijk. De druk op het doel van Die Haghe werd groter. In de 20e minuut was het een overtreding op Angelo Zwirs wat de enige gele kaart in de wedstrijd opleverde die uitstekend gefloten werd door scheidsrechter Sahan. De vrije trap van Tom van Veen werd goed voor gebracht en Pawel Rubin kopte mooi binnen, 1-1 (foto 8). Nauwelijks een paar minuten later was het een ideale mogelijkheid om op voorsprong te komen voor de Dijkse ploeg. Na een prachtige aanval werd Angelo Zwirs vlak voor de 16 meter neergelegd. Een ideale plek voor Tom van Veen om lekker uit te halen. Maar zijn schot ramde de muur waarbij ook een hand werd geraakt. De rebound was ook voor van Veen, echter via een verdediger ging de bal net naast. In de 28e minuut werd door scheidsrechter Sahan een onterechte vrije trap gegeven voor Die Haghe. De vrije trap werd door Die Haghe speler Robin Laming hard ingekopt, 2-1. Even later had de marge bijna groter geweest. Die Haghe mocht binnen het strafschopgebied een vrije trap nemen, nadat keeper Boy Zuiderwijk een bal opraapte die via de voet van een dijkse speler kwam. Scheidsrechter Sahan beoordeelde dit als een terugspeelbal. De vele protesten mochten niet baten en Die Haghe kreeg een mooie gelegenheid om te scoren, maar keeper Zuiderwijk maakte zijn fout goed. Net voor de rust kwam toch de terechte gelijkmaker. Goed storen van Leon de Brabander, bracht de bal bij Nando Kok. Zijn voorzet bereikte Tom van Veen die de bal half raakte. Echter de bal belandde toch bij Angelo Zwirs die dichtbij het doel de gelijkmaker scoorde, 2-2 (foto 10). Net voor rust was het S.V. Honselersdijk die via een schitterende aanval Youri Riepe alleen voor keeper Bas Drost zette, echter zijn schot werd door keeper Drost net aangetikt en de bal ging centimeters naast.

De 2e helft werd er wat gas teruggenomen en er gebeurde niet veel meer. Pas het laatste kwartier viel er weer wat te beleven. In de 69e minuut werd er balverlies geleden op het Dijkse middenveld en Die Haghe schakelde zeer snel om. Er werd gescoord, maar terecht werd door scheidsrechter Sahan gefloten voor buitenspel. Niet veel later kwamen de bezoekers goed weg toen uit een corner door Yannick Nyanor op de paal werd gekopt en in de rebound de bal van de doellijn werd gered. In de laatste 10 minuten drong de ploeg van Piet Boon nog aan, maar de scherpte was er van af en zo bleef de eindstand 2-2.

Zaterdag komt SVC’08 op bezoek. Deze ploeg staat 1 punt achter S.V. Honselersdijk.
S.V. Honselersdijk staat samen met UVS bovenaan voor de 3e periode titel en wil S.V. Honselersdijk nog voor de periodetitel gaan dan zal er gewonnen moeten worden.

Opstelling:
Boy Zuiderwijk, Pawel Rubin, Marcel Bruggeling, Ricardo van der Zijden, Branco Kok, Joey Valstar , Youri Riepe, Leon de Brabander (-75 Michel van Giesen), Angelo Zwirs , Nando Kok, Tom van Veen

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst