Dijkse trein dendert voort
maandag 26 maart 2018

Vandaag boekte de ploeg van Piet Boon zijn 3e overwinning op rij. Tegen DoCos was het geen beste vertoning, maar won het wel met 2-0. De punten zijn in deze fase heel belangrijk. Het neemt nu meer afstand van de onderste ploegen. Met een schuin oog kijken we ook naar de 3e periode waar S.V. Honselersdijk op de eerste plek te vinden is.

Voorafgaand aan de wedstrijd werd er 1 minuut stilte gehouden ter nagedachtenis aan DoCoS-voetbalman "Ome Co" Henzing.

Er zijn van die wedstrijden die achteraf net zo goed schriftelijk hadden kunnen worden afgewerkt. Dat geldt ook voor de eerste helft van deze wedstrijd. Er gebeurde de eerste 45 minuten vrijwel niets. Het was niet best aan beide kanten. Het was een wedstrijd die gelijk op ging, maar aan beide zijden niet veel kansen opleverde. Misschien de avond ervoor gekeken naar de interland Nederland-Engeland? Bij S. V. Honselersdijk gingen veel diepte passes mis en dus onbereikbaar voor de spitsen. In plaats van simpel te voetballen bleven ze steeds de “moeilijkste” oplossingen zoeken. Voor de toeschouwers leek het wel een zomeravond partijtje, maar het zonnetje vergoedde een hoop. In de 23e minuut het eerste gevaarlijke moment voor het doel van DoCos. Het was een voorzet van Angelo Zwirs die verkeerd weggekopt werd door de eigen verdediging van DoCos. De bal raakte het lichaam van Nando Kok en de bal ging maar rakelings langs de paal. Het opwindendste moment in de eerste helft was de 38e minuut. Nando Kok ging diep op een bal en werd door keeper Joris van Hamelen onderuit gehaald in het strafschopgebied. Scheidsrechter Ebink wees naar de penaltystip en keeper Joris van Harmelen kreeg ook nog de gele kaart. Veel protesten van DoCos kant, volgens hun zeggen speelde keeper van Hamelen de bal, maar scheidsrechter Ebink was onverbiddelijk. Achter de bal Tom van Veen en die weet wel raad met dit soort kansen en hij scoorde de 1-0.

De tweede helft kwam pas goed los in de 60e minuut. DoCos kroop wat meer uit zijn schulp om op zoek te gaan naar de gelijkmaker. Dit gaf onze spitsen meer ruimte. Het was Tom van Veen die hier van profiteerde en soleerde richting doel. Hij haalde hard uit en keeper van Hamelen kon de bal met veel moeite stoppen. De rebound was voor Angelo Zwirs en in kansrijke positie schoot hij de bal naast. In de tegen aanval was DoCos dicht bij de gelijkmaker. Aan de linkerflank lag veel ruimte en de een tegen een situatie werd goed uitgespeeld, maar een sublieme redding van keeper Boy Zuiderwijk voorkwam de gelijkmaker. Dit was het sein van DoCos om de druk op te voeren. Vooral uit stilstaande momenten dreigde het gevaarlijk te worden. De lange verdedigers werden dan naar voren gestuurd, maar onze ijzersterke verdediging gaf weinig weg deze middag. Een aantal keren werden bij duels in het strafschopgebied voor een penalty geclaimd, maar scheidsrechter Ebink wuifde dit weg. Het team van Piet Boon kon nu zich lekker uitleven. Het kreeg alle vrijheid en in de 70e minuut viel het doek van DoCos. Tom van Veen was zijn tegenstander te snel af en gaf voor op Nando Kok en deze had de bal voor het intikken, 2-0. Hierna hield S.V. Honselersdijk de verdediging gesloten en gokte op de counters wat nog wat kansen opleverden. DoCos kreeg nog één mogelijkheid om terug te komen. Keeper Boy Zuiderwijk pakte de bal voor de 2e keer op in het strafschopgebied en kreeg een vrije trap tegen. Boy maakte zijn eigen fout goed en voorkwam een tegentreffer. Zo bleef de stand met 2-0 in het voordeel van de Dijkse ploeg.

Volgende week naar Nieuwkoop. Een overwinning zou een goede stap zijn voor lijfsbehoud in de 2e klasse.

Opstelling:
Boy Zuiderwijk, Pawel Rubin, Michel van Giesen, Marcel Bruggeling (A), Branco Kok, Joey Valstar , Youri Riepe, Leon de Brabander, Angelo Zwirs , Nando Kok (-80 Lars Ammerlaan), Tom van Veen

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst