S.V. Honselersdijk neemt terecht een punt mee uit Leiden
maandag 16 oktober 2017

Vandaag de uitwedstrijd naar het Leidse UVS. UVS (Uit Vriendschap Saam) is de 103 jaar oud(st)e en grootste vereniging in Leiden. UVS verloor de eerste wedstrijd van SVC’08, maar won tegen Valken’68 en Die Haghe, waar S.V. Honselersdijk beide van verloor. Dus geen makkie vanmiddag. Vorig seizoen werd er verloren bij UVS. Een kwartier voor tijd werd een verdiende 2-1 voorsprong, door 2 vrije trappen te gemakkelijk weg gegeven, en verloor het met 3-2.

S.V Honselersdijk begon slecht aan het duel in Leiden. Gedurende de hele eerste helft kreeg het geen grip op de wedstrijd en kon het weinig kansen creëren. Daarnaast stond de ploeg van Piet Boon af en toe onder druk van de thuisploeg. Veel foutjes en onzuivere passes zorgden ervoor dat S.V. Honselersdijk niet in zijn spel kwam. Het leek of de spelers er helemaal niet bij waren. In de 10e minuut leed de ploeg knullig balverlies. UVS maakte hier dankbaar gebruik van en speelde het goed uit. Keeper Boy Zuiderwijk voorkwam een snelle achterstand door een knappe redding. Ook hierna lukte het niet de ploeg orde op zaken te stellen. In de 25e minuut werd de ploeg op links makkelijk te kijk gezet. De lange voorzet bereikte de bij de 2e paal staande Berend Verdoes, maar keeper Zuiderwijk maakte wederom een goede redding. In de 40e minuut kreeg S.V. Honselersdijk de eerste kans. Een goed opgezette aanval op rechts was het Angelo Zwirs die kon afdrukken, maar zijn schot ging via het been van de tegenstander naast. Zo leek het met 0-0 de rust in te gaan, maar in de 45e minuut toch een grote tegenslag. Een aanval van UVS leek corner te gaan, maar Bryan de Brabander probeerde de bal al koppend binnen te houden. Echter de bal sprong voor de voeten van Berend Verdoes van UVS en hij haalde in één keer uit en onhoudbaar voor keeper Boy Zuiderwijk, 1-0.

In de tweede helft kwam de Dijkse ploeg een stuk beter voor de dag. UVS beperkte zich steeds meer tot verdedigen en kwam naarmate de wedstrijd vorderde moeilijk onder de druk vandaan. Dit leidde onder andere tot een aantal grote kansen voor de Dijkenaars. In de 57e minuut was het Tom van Veen die een vrije trap mocht nemen ver buiten het strafschopgebied, nadat híjzelf onderuit werd gehaald. De vrije trap leek houdbaar voor keeper Niels van de Burg, maar hij kon de bal toch niet onder controle krijgen en de gelijkmaker stond op het scorebord, 1-1. De laatste 20 minuten van de wedstrijd was S.V. Honselersdijk heer en meester. UVS was niet bij machte meer om een redelijke aanval op te zetten. De verdediging had de grootste moeite om vooral de ingevallen Nick Peters het zwijgen op te leggen. In de 72e minuut glipte Nick langs 2 verdedigers en legde de bal terug op Tom van Veen die net over schoot. In de 81e minuut was het weer Nick die de buitenspelval ontweek. De grensrechter vlagde nog voor buiten spel, maar de goed leidende scheidsrechter Wolf zag het goed en liet het spel doorgaan. Zijn voorzet bereikte het hoofd van Angelo Zwirs, maar die kopte net over. Net voor het einde van de wedstrijd weer een snelle uitval waarbij Tom van Veen goed aangespeeld werd. Net toen Tom wilde uithalen werd hij finaal onderuit gegleden en leek een strafschop een feit. Maar scheidsrechter Wolf liet doorspelen. S.V. Honselersdijk deed er alles voor om de winnende treffer te forceren, maar UVS hield stand.

a.s zaterdag kunnen we weer naar Leiden en wordt er gevoetbald tegen DoCos die op de ranglijst even veel punten heeft als S.V. Honselersdijk.

Opstelling:
Boy Zuiderwijk, Ricardo van der Zijden (geel), Bryan de Brabander (-57, Branco Kok), Marcel Bruggeling (A), Tim va der Meer, Leon de Brabander (geel), Youri Riepe, Joey Valstar, Angelo Zwirs, Tom van Veen (geel), Luke Groenenboom (-70 Nick Peters)

Door: Jan de Brabander

Condubouw