Zaal 1 a.s. vrijdag thuis tegen Hovocubo 2
woensdag 4 oktober 2017

Wat is zwaarder zaalvoetbal of veldvoetbal?
Aanstaande vrijdag 6 oktober om 20:30 trapt het 1e zaalteam af voor de 2e thuiswedstrijd dit seizoen. Tegenstander is Hovocubo 2. Het team uit Hoorn heeft tot op heden 2 wedstrijden nipt verloren. Honselersdijk wist de 1e thuiswedstrijd tegen Marlene 2 met leuk zaalvoetbal te overtuigen, maar kreeg op bezoek bij `t Knooppunt 2 een lesje in effectief zaalvoetbal. S.V. Honselersdijk speelt nu tegen het 3e en laatste 2e team in de poule. Allemaal 2e teams van Eredivisieteams. Het 1e team van Hovocubo neemt momenteel de koppositie in samen met `t Knooppunt in de Eredivisie. Maar goed we hopen dat de mannen van Yuri vd Smitte a.s. vrijdag voor eigen publiek weer willen overtuigen. Wij nodigen u dan ook uit om zaal 1 aan te komen moedigen. De toegang is gratis en u zult zeker geen spijt hebben van uw bezoek. De ingang van de Sosefhal is nu dit seizoen op vrijdagavond, wanneer het 1e team thuis speelt, gewoon de hoofdingang bij het grote parkeerterrein aan de Condorhorst. Ook de grote kantine is dan open!

Wat is zwaarder Zaalvoetbal of veldvoetbal ?
Als speler/speelster in de zaal weet je hoe zwaar zaalvoetbal is. Maar welke variant is nu zwaarder? 11 tegen 11 of 5 tegen 5? Onderzoek wijst het uit.

Een studie in Human Movement Science vergeleek de fysieke en technische gesteldheid die nodig is bij zaalvoetbal en veldvoetbal. De testpersonen speelden 3 verschillende 5v5-wedstrijden (één keer raken, twee keer raken en één potje vrij spel) van 4 minuten en 2 vriendschappelijke wedstrijden van 90 minuten op normaal gras. Na analyse bleek dat bij 5 tegen 5 het aantal gelopen meters per minuut een stuk hoger ligt, maar ook de hoeveelheid sprints, hoeveelheid duels en hoeveelheid balverlies. Ook lag de hartslag gemiddeld een stuk hoger.
Op basis van bovenstaande durft men in het onderzoek te concluderen dat 5v5 zwaarder is dan veldvoetbal. Het is op zich een beetje kort door de bocht, want wat is de definitie van zwaar? 5 tegen 5 een stuk intenser is, maar het slopende van een voetbalwedstrijd is juist dat het 90 minuten duurt. Het is een beetje alsof je High Intensity Training vergelijkt met duurtraining.

Combineren goed voor conditie
In het onderzoek stelt men overigens ook dat je zaalvoetbal goed kunt gebruiken om fitter te worden voor veldvoetbal. Kan jouw conditie wel een upgrade gebruiken, dan is zaalvoetbal i.c.m. met veldvoetbal dus een prima optie voor iedereen.

Wil jij ook deel uitmaken van het nieuwe zaalvoetbalbolwerk in het Westland. Nieuwe leden of vrijwilligers zijn van harte welkom en voor meer info: zaalvoetbal@svhonselersdijk.nl

Condubouw