S.V. Honselersdijk ontspoort de Valken trein
zondag 5 maart 2017

Het is de S.V. Honselersdijk op mooie wijze gelukt Valken’68 een halt toe te roepen. Het won op Sportpark ’t Duyfrak met 2-1 en dat was niet onverdiend. Valken’68 had de 2e periodetitel, met de wedstrijd tegen S.V. Honselersdijk nog voor de boeg, al op zak en met een indrukwekkende reeks. Trainer van Duijn liet weten dat de 2e periodetitel voelde als een geruststelling, maar liet zich deze middag toch verrassen door een stug verdedigende Dijkse verdediging waarin keeper Boy Zuiderwijk de ploeg de laatste minuten op de been hield.

Het was geen fraaie wedstrijd, maar wel uiterst spannend om te zien. De Dijkse supporters kregen waar voor hun geld!! Het was vooral de eerste helft waar de ploeg van Piet Boon zich goed van voren liet zien. Het stoorde vrij vroeg de aanval van Valken en dat had al snel resultaat. In de 5e minuut was het Leon de Brabander die met een kopduel geblesseerd raakte en scheidsrechter Mourabit het spel even stil legde. Na de spelhervatting werd de bal teruggespeeld op keeper Erwin van der Nagel. De uittrap van keeper van der Nagel werd onderbroken door de goed storende Nicky Peters en in een leeg doel kon hij de score openen, 0-1. Zo bleef S.V. Honselersdijk het uitverdedigen van de tegenstander zo moeilijk mogelijk maken en was het de eerste helft de betere ploeg. Echte grote kansen werden aan beide kanten niet gecreëerd. Door het hobbelige veld ging er veel mis. Vooral aan de kant van de thuisploeg liep het voor geen meter en zij leden ook veel balverlies. Met lange ballen probeerde de ploeg eruit te komen, maar dat leverde weinig gevaar op. In de 26e minuut een tegenvaller voor S.V. Honselersdijk. Tom Lobert moest met een hamstring blessure naar de kant en Loek Grootscholten was zijn vervanger. Met veel strijd werd Valken teruggedrongen en geknokt werd er voor elke meter. In de 33e minuut had dat weer zijn effect. De opbouw van Valken werd andermaal verstoord door Nicky Peters. Hij had nog wel een tegenstander voor zich, maar draaide er mooi omheen. Zijn lage voorzet werd door Arjan Haasnoot in eigen doel gewerkt, 0-2. Dit was een comfortabele voorsprong en in tijden niet meer voorgekomen.

De 2e helft was het een heel ander verhaal. Valken gooide alle remmen los. Met een extra aanvaller koos het volop de aanval. S.V. Honselersdijk was noodgedwongen zich terug te trekken en moest zich richten op puur verdedigen. Mooi voetbal werd het niet en vaak weg is weg met die knikker. De verdediging kwam niet echt in gevaar. Echt uitgespeelde aanvallen waren er niet bij. De meest gevaarlijk momenten waren de afstandsschoten, maar deze verdwenen hoog over het doel. Ook 2 vrije trappen net buiten het strafschopgebied liepen op niets uit voor de thuisploeg. S.V. Honselersdijk kwam er sporadisch uit, maar kreeg wel de grootste kans in de 59e minuut. Met 3 man tegen 1 verdediger had het de voorsprong nog uit kunnen bouwen. In de 67e minuut was het op links Jaco van der Bent die zich los wist te maken van Ricardo van der Zijden en met een wonderschoon doelpunt de stand op 1-2 bracht. De spanning was helemaal terug met nog een kleine 25 minuten te gaan. Valken geloofde er nog in en bracht alle ballen hoog voor het doel, maar de verdediging gaf geen krimp. De uitvallen van de Dijkenaars werden gevaarlijker daar Valken risico’s ging nemen. In de 82e minuut een onderschepping van Ricardo van der Zijden en hij gaf de bal mee aan de op snelheid liggende Nicky Peters. Zijn tegenstander kon niets anders doen dan Nicky vasthouden en kreeg terecht de gele kaart van scheidsrechter Mourabit. De vrije trap van Tim van der Meer schampte de lat. De laatste minuten van de wedstrijd was het nog even billen knijpen. Twee schoten op het doel van keeper Boy Zuiderwijk werden op prachtige wijze gestopt door Boy. Niet veel later floot scheidsrechter Mourabit af en waren 3 belangrijke punten in de “pocket” en klom S.V. Honselersdijk weer een paar plekken in de stand.

Opstelling:
Boy Zuiderwijk, Pawel Rubin, Michel van Giesen, Marcel Bruggeling (A), Tom Lobert (-26 Loek Grootscholten), Ricardo van der Zijden, Leon de Brabander, Tim van der Meer, Lars Ammerlaan (-75 Joey Valstar), Nicky Peters, Tom van Veen.

Door: Jan de Brabander

Prins Group