S.V. Honselersdijk verdiende meer tegen DoCoS
zondag 29 januari 2017

In Leiden was na de wedstrijd maar een ding waar men het over had: scheidsrechter Van der Lans. Deze had het helemaal gedaan bij de Dijkenaars. In het met 2-1 verloren partij tegen DoCoS had scheidsrechter Vn der Lans een groot aandeel. Zelfs de eigen supporters van DoCoS spraken over een “gestolen” overwinning. S.V. Honselersdijk verloor hierdoor kostbare punten. In deze uiterst sportieve wedstrijd werden maar liefs 5 Dijkenaars op de bon geslingerd door het pietluttige optreden van scheidsrechter Van der Lans, waarvan eigenlijk alleen de overtreding van Tom Lobert een terechte gele kaart was. Aan de kant van DoCoS werd geen enkele kaart gegeven.

De wedstrijd begon aan beide kanten heel voorzichtig. Het eerste kwartier was dan ook even aftasten, met kleine kansen voor beide kanten. Verdedigend was het bij beide ploegen op orde. Alleen het tempo lag, met name de eerste helft, aan beide kanten veel te laag en kansen werden er nauwelijks gecreëerd. Het meeste gevaar kwam vanuit vrije trappen, die op dubieuze wijze veelal door scheidsrechter Van der Lans aan DoCoS werden gegeven. In de 35e minuut werd een vrije trap door keeper Boy Zuiderwijk losgelaten, maar hij had de bal in 2e instantie toch te pakken. In de 40e minuut werd het eerste geel getrokken voor Rico Kok na een licht tikje op zijn tegenstander. Uit de vrije trap op rechts werd Tom Lobert op dezelfde manier op zijn hielen gelopen waar niet voor gefloten werd. De rechtsbuiten had een vrij doorgang, maar werd goed afgestopt door Ricardo. Net voor de rust een snelle aanval waarbij de bal goed werd teruggelegd door Tom van Veen op Leon echter zijn schot werd geblokt door de verdediging.

De 2e helft was het DoCoS die probeerde het heft in handen te nemen. Uit een corner moest Boy Zuiderwijk gestrekt naar de hoek om de bal eruit te ranselen. S.V. Honselersdijk had moeite de aanval te vinden. Aan de zijkanten kwam nauwelijks dreiging vandaan. De buitenspelers probeerden met hun individuele acties gevaar te stichten, maar verloren veelal weer de bal. In de 65e minuut gebeurde achter de rug van scheidsrechter Van der Lans een onbenullig incidentje en zonder het zelf gezien te hebben gaf hij Leon een gele kaart en een vrije trap voor DoCos. De vrije trap werd hoog voor de doelmond gebracht en binnengekopt: 1-0. De tegenslag werd goed verwerkt. S.V Honselersdijk gooide er een schepje bovenop. De strijd werd feller en Leon werd hier bijna de dupe van. In een duel werd hij hard aangetikt, maar kon de bal alsnog op Lars Ammerlaan spelen. Met een mooie kapbeweging ging hij langs zijn tegenstander en scoorde in de verste hoek, 1-1. Een terechte stand, maar S.V. Honselersdijk wilde meer. Even later werd Tom van Veen geheel vrijgelaten in het midden en kon alleen op de keeper af gaan en scoorde de 1-2. En net als tegen Kethel Spaland was het nu de grensrechter van DoCoS die de ploeg redde door onterecht te vlaggen voor buitenspel en het doelpunt werd afgekeurd. Gezien de laatste wedstrijden zou het voor S.V Honselersdijk mooi zijn om de buitenspel regel af te schaffen. Maar goed, scheidsrechter Van der Lans zijn beslissing stond vast en bleef het bij 1-1. Vlak voor tijd was het weer een onterecht gegeven corner. Deze werd weggewerkt door de Dijkse verdediging, maar in de rebound buiten het strafschopgebied wist DoCoS speler Nils Slingerland nog een gaatje te vinden zodat S.V. Honselersdijk geen punt over hield aan deze wedstrijd, 2-1.

Opstelling:
Boy Zuiderwijk (geel), Tom Lobert (geel), Michel van Giesen, Ricardo van der Zijden, Rico Kok (geel), Loek Grootscholten, Leon de Brabander (geel), Tim van der Meer, Lars Ammerlaan, Tom van Veen (A,geel), Joey Valstar (-75 Luke Groenenboom).

Door: Jan de Brabander

Zoomin'