Van de bestuurstafel; We zijn er bijna...
dinsdag 24 januari 2017

We zijn er bijna………met de Verklaringen Omtrent Gedrag (VOG)!
Kim van Zanten

Zoals jullie weten zijn we, net als vele andere verenigingen, onlangs gestart met het implementeren van de VOG.
Alle vrijwilligers die met onze jeugd en de G-afdeling werken, hebben een persoonlijke mail van Ab van Dijk ontvangen met het verzoek om een VOG aan te vragen. Blijkbaar vinden onze vrijwilligers een VOG (gelukkig!) net zo belangrijk als het Bestuur, aangezien we veel positieve reacties hebben ontvangen:
• 126 vrijwilligers zijn benaderd om een VOG aan te vragen
• 89 vrijwilligers hebben de aanvraag ingestuurd en wachten op een VOG
• 54 vrijwilligers hebben de VOG ingeleverd.

De initiatiefnemers Ab van Dijk en Kim van Zanten willen de vrijwilligers die hun VOG hebben ingediend, hartelijk bedanken voor de snelle actie en medewerking.
Wij stellen het op prijs als ook de overige 37 aangeschreven vrijwilligers vóór 15 februari a.s. hun VOG hebben aangevraagd. Bij twijfel of vragen kunnen onderstaande feiten er hopelijk voor zorgen dat ook deze VOG’s op korte termijn bij ons binnen zijn.
• Het aanvragen van een VOG is kosteloos;
• Alleen Ab van Dijk beschikt over een E-herkenning (soort Digi-D) waarmee hij VOG-aanvragen kan doen. De aanvragen worden daarom door 1 persoon binnen de vereniging gedaan;
• Het aanvragen van een VOG kost de vrijwilliger 10 minuten.
o Je bent 2 minuten bezig om Ab van Dijk een mail te sturen met je naam, geboortedatum en vrijwilligersfunctie.
o Je bent 3 minuten bezig om een mail met een link van Justis (Ministerie van veiligheid en justitie) te openen en de gegevens die daarin staan te controleren
o Je bent 5 minuten bezig om je VOG te scannen en naar Ab van Dijk (beheer@svhonselersdijk.nl) te sturen of om langs te brengen.
• Door het inleveren van een VOG lever je een bijdrage aan een veilig sportklimaat binnen onze club S.V. Honselersdijk.
• Indien we vóór 15 februari a.s. de VOG niet binnen hebben, nemen we contact met je op om te bespreken wat je tegenhoudt om een de VOG aan te vragen. We hopen uiteraard dat we weinig mensen hierover hoeven te bellen.

Waarom was een VOG ook alweer belangrijk? Het is belangrijk dat iedereen, en met name minderjarigen en kwetsbare groepen, in een veilige omgeving kunnen sporten. Als sportvereniging is het verplicht om maatregelen te nemen die ongewenste situaties, zoals bijvoorbeeld seksuele intimidatie, kunnen voorkomen. De VOG is één van de mogelijke maatregelen.
Het verplicht stellen van een VOG geeft meer zekerheid over het verleden van bijvoorbeeld (nieuwe) trainers, leiders of verzorgers. En het vermindert de kans dat personen, die eerder in de fout zijn gegaan met kinderen, een functie bij de vereniging kunnen uitoefenen. Door als vereniging van iedereen die in zijn functie in aanraking komt met kinderen of kwetsbare groepen te verlangen dat ze een VOG aan moeten vragen, laat zien dat je de veiligheid van je leden serieus neemt. We rekenen daarom op je medewerking!

Mocht je naar aanleiding van bovenstaande nog vragen hebben, laat het ons gerust weten!
Dit kan door contact op te nemen met Ab van Dijk (beheer@svhonselersdijk.nl of 06-52022350) of Kim van Zanten (secretaris@svhonselersdijk.nl of 06-54912050)

Van der Meer verzekeringen