S.V. Honselersdijk stunt met zege op RCL.
zondag 13 november 2016

S.V. Honselersdijk behaalde in Leiderdorp een knappe 2-0 zege op RCL. Daar valt eigenlijk niets op af te dingen. Het domineerde vanaf de eerste minuut, RCL wist weinig tot geen uitgespeelde kansen te creƫren. De wedstrijd was dan ook een van de beste van het seizoen voor de Dijkenaars en ondanks de 4 euro entree, kregen de toeschouwers dus waar voor hun geld. Dit resultaat was een fikse tegenvaller voor RCL. De ploeg was dit seizoen nog ongeslagen, maar ging vandaag keihard onderuit. Volgens velen is RCL een titelkandidaat, die net als vorig jaar, gaat meedoen om promotie te bewerkstelligen naar de eerste klasse. Vandaag liep het dus een aardig deukje op, maar ze hadden het geluk dat lijstaanvoerder Te Werve ook de punten liet liggen bij VDL.

Deze koude middag bracht niet veel toeschouwers naar Racing Club Leiderdorp op sportpark de Bloemerd, maar de aanwezige dijkse supporters konden vanmiddag wel genieten van een goede pot voetbal aan dijkse kant. S.V. Honselersdijk liet er vanaf minuut 1 geen twijfel over bestaan waarvoor ze gekomen waren, niet meer en niet minder dan 3 punten mee te nemen naar de Dijk. Het ging van eigen kracht uit. Het gaf RCL niet de kans op aanvallende acties. Via de zijkanten waren Rico en Pawel hun meerdere de baas en ook het centrum met Michel en Ricardo zat potdicht. Aan de andere kant konden de jongens van Piet Boon voorin zich naar harte lust uitleven. Op het gladde grasveld wisten de spelers elkaar feilloos te vinden. Het was eigenlijk wachten wanneer het eerste doelpunt zou gaan vallen. In de 12e minuut was het bijna raak, nadat Michel uit een corner rakelings naast schoot. De enige kans die RCL kreeg in de eerste helft was toen Tom van Veen zichzelf in het nauw gedreven voelde door een aantal RCL spelers en de bal te zacht terug speelde op keeper Boy Zuiderwijk. De bal werd uiteindelijk naast geschoten.

S.V. Honselersdijk gooide er een schepje bovenop. Het nam het middenveld stevig in handen en vergrootte gestaag de druk op het doel van RCL. In de 24e minuut mocht het een corner nemen, nadat Tom van Veen na een kans de keeper op zijn weg vond. De corner ging over alles en iedereen heen, maar kon door Tom op links nogmaals in het overvolle strafschop gebracht worden waar Pawel zijn schoen er nog tegen kon krijgen en via de kluts de bal in het doel verdween, 0-1. Een zeer terechte voorsprong en je zou verwachten dat RCL nu moest komen. Maar de Leiderdorpers speelden heel moeizaam. De onrust sloop in de ploeg. Hier maakte S.V. Honselersdijk te weinig gebruik van. Deze periode had het RCL op grote achterstand kunnen zetten. In de 27e minuut was het dan de mogelijkheid. De anders zo zekere Tom van Veen kwam alleen voor keeper Bontje te staan, maar faalde in de afwerking. In de herkansing was het Joey Valstar die hard met links inschoot, maar voortreffelijk gestopt werd door keeper Bontje. RCL had het moeilijk en wist geen vat op het spel te krijgen. Het probeerde met lange ballen de spitsen te bedienen, maar die zaten gevangen bij onze verdedigers. Vlak voor de rust een geweldige diepe bal van Tim van der Meer op Tom van Veen. Tom kon hierdoor alleen op de keeper af gaan, maar kon hem toch niet verzilveren.

In een ongewijzigde samenstelling ging S.V. Honselersdijk in de tweede helft door waar het gebleven was. Met goed spel en een hartverwarmende inzet, waarbij er met elkaar en voor elkaar gestreden werd. RCL daarentegen probeerde met enige druk naar voren S.V. Honselersdijk terug te dringen, maar het kon geen vat op het spel krijgen. Voor de dijkenaars was het zaak om snel de voorsprong uit te breiden, want de schamele 0-1 voorsprong gaf onze tegenstander nog steeds moed. In de 58e minuut was het een pass op de vrijgelaten Joey Valstar die alleen op de keeper Bontje af ging. Joey legde hem mooi breed op Tom van Veen, maar Tom had zijn middag niet en schoot deze uitgelezen kans naast. Even later leidde balverlies tot de 2e serieuze kans voor RCL maar ook deze bal ging voor langs. In de 67e minuut een pracht een-tweetje tussen Tim en Tom, waarbij het schot van Tom via de sterk keepende Bontje tot corner werd verwerkt. De spanning werd als maar groter langs de kant. Zou S.V. Honselersdijk voor een stunt kunnen zorgen deze middag. Pas in het laatste kwartier drongen de Leiderdorpers aan middels een slotoffensief. Een aantal corners kreeg het te nemen, waar het dan even billen knijpen was. Zo werd een kopbal via het lichaam van Rico net tot corner verwerkt. Een aantal wissels werden nog ingebracht en dat pakte niet verkeerd uit. In blessure tijd was het een knappe uitgespeelde aanval via Tom van Veen en de ingevallen Nando Kok, waarbij de ingevallen Lars Ammerlaan volledig werd vrijgespeeld en in een leeg doel de verlossende 0-2 op het scorebord bracht. Hierna floot de goed leidende scheidsrechter Switser voor het einde.

A.s. zaterdag wordt er niet gevoetbald. De week daarna komt CWO op bezoek. De mannen van Piet Boon hebben dus een weekje rust. Dit hebben ze verdiend. Na 10 wedstrijden op een gedeelde 6e plek met 16 punten. Dit is maar 1 punt minder in vergelijking met verleden jaar in de 3e klasse.

Opstelling:
Boy Zuiderwijk, Pawel Rubin, Michel van Giesen (geel), Rico Kok (-83 Tom Lobert), Leon de Brabander, Ricardo van der Zijden, Tim van der Meer (geel), Marcel Bruggeling (A), Tom van Veen, Nick Peeters (-75 Nando Kok), Joey Valstar (-83 Lars Ammerlaan)

Door: Jan de Brabander

Condubouw