S.V. Honselersdijk in blessuretijd onderuit
maandag 7 november 2016

Iedereen dacht, na dik in blessuretijd, dat de punten gedeeld zouden worden maar de wisselvallig fluitende scheidsrechter Post dacht hier anders over. Hij zag als een van de weinigen een kleine overtreding van Joey Valstar in het strafschopgebied. DSO speler Tim Lamboo ging maar al te graag naar de grond, zodat scheidsrechter Post een penalty aan DSO gaf. Het cadeautje werd benut door Leslie van der Berg en S.V. Honselersdijk verloor hierdoor met 2-3.

Het begin van de wedstrijd was niet scherp genoeg aan Dijkse kant. Vooral voor keeper Boy Zuiderwijk was het schijnbaar even wennen na een aantal weken van afwezigheid. De meevoetballende doelman kwam in de 4e minuut ver zijn doel uit en schoot de bal zwak uit. De bal werd opgevangen aan DSO kant die alle ruimte kreeg voor een aanval. De Dijkse verdediging kon niets anders doen dan een overtreding te maken. De vrije trap werd door DSO speler Arsenio Halfhuid langs de muur geschoten, waar ook keeper Boy Zuiderwijk geen kijk op had, 0-1 Dat was een vroege achterstand en een fikse tegenvaller voor de Dijks aanhang. Even later pakte Zuiderwijk geel nadat hij net buiten het strafschopgebied de bal met zijn handen pakte. De vrije trap leverde niets op voor DSO. DSO kreeg hierna nog een grote kans, maar de dijkse keeper stond goed opgesteld. S.V. Honselersdijk liet het er niet bij zitten en er ontstond een levendige wedstrijd ondanks dat de regen af en toe met bakken uit de hemel kwam. In de 14e minuut was het Leon de Brabander die het strafschopgebied op zocht en zich vrij vocht. De voorzet was er wel, maar er stond niemand om de bal binnen te tikken. Niet veel later was het Pawel die Leon op snelheid vond, maar zijn schot ging rakelings naast. Ook Tom van Veen was dicht bij een treffer toen hij op rechts werd weggestuurd door Rico Kok en het doel op zocht. Zijn schot werd via keeper Leon Kleis en paal tot corner verwerkt. Zo kreeg de thuisploeg een aantal mogelijkheden om de stand gelijk te trekken. Maar toch was het uitkijken geblazen. DSO beschikt over een goede ploeg die graag weer terug wil naar de 1e klasse. Het is een goed voetballende ploeg die je niet te veel ruimte moet geven. De ploeg is zeer snel in de omschakeling. In de 27e minuut wist DSO er goed uit te komen en kon Mike Montanus namens DSO scoren, maar deze werd op advies van grensrechter Ferry Steekelenburg terecht afgekeurd voor buitenspel. Beide ploegen zochten dus fanatiek de aanval en het publiek kreeg een aantrekkelijke wedstrijd te zien. Deze fase van de wedstrijd gebruikte DSO de lange ballen via de zijkanten, waar voor S.V. Honselersdijk het meeste gevaar vandaan kwam. In de 30e minuut kon Pawel net een diepte pass niet meer onderscheppen en DSO kwam goed door op rechts. De voorzet werd eenvoudig door Mike Montanus ingeschoten,0-2. S.V. Honselersdijk knokte zich in het laatst kwartier knap terug. In de 36e minuut leek Tom van Veen te gaan scoren, nadat Leon de Brabander in een kopduel tussen 2 DSO verdedigers de bal voor de voeten van Tom liet vallen. Scheidsrechter Post zag hier een overtreding in !! Maar even later was het toch raak. Op een pass van Leon kon Tom van Veen alleen op keeper Leon Kleis afgaan en scoorde de 1-2.

De 2e helft was vooral spannend. Je zag nog steeds 2 ploegen die voor de overwinning knokten. Beide ploegen hanteerde veelal de lange bal, maar echte grote kansen kwamen er niet. DSO leek het spel meer en meer onder controle te krijgen. Een kwartier voor tijd dan een alles of niets. Trainer Piet Boon zette Luke Groenenboom en Joey Valstar in als extra krachten voorin. Er moesten risico’s genomen worden om de gelijke stand te forceren. Hierdoor moest er een aantal keren aan de noodrem getrokken worden, waardoor scheidsrechter Post wat gele kaarten trok. In de 85e minuut kon Tom van Veen alleen doorgaan. Hij zocht het strafschopgebied op en werd licht aangetikt door DSO keeper Leon Kleis. Scheidsrechter Post was resoluut en wees naar de stip. Na veel gezeur aan DSO kant kon Tom zich uiteindelijk klaarmaken voor de penalty. Tom hield zijn zenuwen goed in bedwang en scoorde de gelijkmaker,2-2. DSO gooide er een offensief uit waarbij S.V. Honselersdijk het nodige geluk had. Maar in de 92e minuut leek S.V. Honselersdijk toch nog voor de overwinning te gaan. Het was Leon die een uittrap van DSO wist te bemachtigen en Luke Groenenboom rechts geheel vrij aanspeelde. Met een knappe strakke voorzet was het Tim van der Meer die al glijdend de bal bij de 2e paal op een haar na mistte. In de 95e minuut viel dus het doek voor S.V. Honselersdijk door het cadeautje van Scheidsrechter Post zodat S.V. Honselersdijk in een knappe partij de punten aan DSO moest over laten, 2-3.

Zaterdag volgt RCL, een van de koplopers in de 2e klasse. De ploeg speelt zijn thuiswedstrijden op sportpark de Bloemerd in Leiderdorp.

Opstelling:
Boy Zuiderwijk (geel), Pawel Rubin (geel), Michel van Giesen (geel), Tom Lobert (-70, Loek Grootscholten), Rico Kok (geel), Leon de Brabander, Ricardo van der Zijden (-78, Luke Groenenboom), Tim van der Meer, Marcel Bruggeling (A), Tom van Veen, Nick Peeters (-65, Joey Valstar)

Sosef & v/d Knaap