Het Wonder van Wateringen
zondag 12 juni 2016

Op het in oranje gekleurde Sportpark Suydervelt is het S.V. Honselerdijk gelukt om na 9 seizoenen weer terug te keren in de 2e klasse. Tom van Schie en Tom Lobert maakten de degradatie toen mee, maar vierden vandaag de terugkeer in de 2e klasse. Het speelde gelijk tegen KMD en dat was voldoende voor promotie naar de 2e klasse.
De belangen waren groot deze wedstrijd voor beide ploegen. S.V. Honselersdijk moest minimaal gelijk spelen voor promotie en KMD moest met een verschil van 5 doelpunten winnen om zich te handhaven in de 2e klasse. En misschien was vandaag Die Haghe wel de lachende 3e. Op het Sportpark van KMD was het de place to be, waar het vandaag moest gebeuren. Voor S.V. Honselersdijk, gesteund door zo’n duizend supporters, getogen met sjaals gesponsord door Accountancy Scholtes, was promotie heel dichtbij.

Eerste helft
De Honselse supporters gaven veel kleur aan deze wedstrijd. Vanaf de tribune werden onze jongens veelvuldig toegezongen. Vooraf werden weer de gebruikelijk oranje rookpotten afgestoken en nadat de dampen opgetrokken waren kon de wedstrijd beginnen. Het initiatief lag in het begin bij S.V. Honselersdijk. Het trachtte zo snel mogelijk op voorsprong te komen en niet achteruit te gaan leunen. De eerste kansen waren dan ook voor de Dijk. In de 1e minuut liet Nicky Peeters zijn tegenstander met gemak voorbij en kon keeper Odens van der Zwan het schot van Nicky net tot corner verwerken. De corner van Nicky ging voor iedereen, voorlangs het doel. In de 11e minuut een schitterende aanval via een hakje van Tom van Veen op Ralph, die gelijk de bal in de diepte terug plaatste op de doorgelopen Tom. Zijn voorzet bereikte de in de spits opgedoken Nicky Peeters, maar hij schoot de bal precies in de handen van van der Zwan.

Na een kwartier stokte het bij S.V. Honselersdijk en nam KMD meer de opbouw over. KMD trainer Martin de Graaf, ex-trainer van S.V. Honselersdijk, had zijn huiswerk goed gedaan de afgelopen weken. Topscoorder Tom van Veen werd goed bewaakt en kwam niet tot aanvallende acties toe en Nicky Peeters had veelvuldig te maken met een dubbele mandekking. KMD begon meer aan te dringen, maar verontrustend werd het niet voor het doel van keeper Tom van Schie, die zijn laatste wedstrijd voor het 1e team speelde. Het verwachtte spektakel bleef jammer genoeg uit.

Ondertussen werd er op de tribune vrolijk doorgezongen. Ook de als toeschouwer aanwezige burgemeester Sjaak van der Tak, moest het ontgelden. In de 37e minuut leek de wedstrijd los te branden. Een snelle aanval op rechts door KMD’er Bradley Meier kon Michel van Giessen net tot corner verwerken. De uitval van deze corner leverde een 3 tegen 2 situatie op. Tom van Veen brak snel uit en met een snelle beweging trachtte hij laatste Rob Vrijmoed te omspelen, maar Rob kon nog net een voet tegen de bal krijgen. Hierop kon KMD weer uitbreken via Bradley Meijer, die in het strafschopgebied reglementair gestuit werd door Tom Lobert. KMD claimde een strafschop, maar scheidsrechter van Hul had dit goed gezien en liet doorspelen. In blessure tijd van de 1e helft werd het nog gevaarlijk voor het doel van KMD. S.V. Honselersdijk kreeg nog een paar corners mee, die voor enig gevaar zorgde. Bij een corner moest keeper van der Zwan nog zijn uiterste best doen en via zijn hand en de lat kon de bal tot corner verwerkt worden.

Tweede helft
De 2e helft bracht weinig opwinding meer. Trainer Piet Boon koos nu voor een verdedigende stijlwijze en vertrouwde op zijn verdediging. Het liet KMD komen en dat zorgde toch voor de nodige spanningen langs de kant. Vooral de handige buitenspelers Thom Vrijmoed en Bradley Meijer zorgden voor de nodige onrust in de verdediging van de Dijkenaars. Maar Rico Kok en man van de wedstrijd Tom Lobert, hielden het hoofd koel en gaven eigenlijk niets meer weg. Maar KMD deed zijn plicht en bleef hardnekkig de aanval zoeken. Dit had ook zijn tol bij de KMD’ers die regelmatig opgelapt moesten worden. Zo werden het laatste kwartier dan ook alle wissels verbruikt. Ook trainer Piet Boon wisselde en haalde ook aanvaller Luke Groenenboom naar de kant voor middenvelder Frank Vellekoop. De laatste 10 minuten van de wedstrijd werd de ploeg door het Honselse publiek toegeschreeuwd. Dit hadden ze nodig, want KMD zette nog even aan. Zelfs keeper van der Zwan ging bij de laatste corner naar voren. Dit mocht niet meer baten.

Na 5 minuten blessuretijd floot scheidsechter van Hul voor het einde van de wedstrijd en kon het feest beginnen. Uitgebreid werd dit met de supporters gevierd. Sportief vormden de spelers van KMD een erehaag, om de Honselse spelers te feliciteren bij het verlaten van het veld. Al met al een fantastisch afsluiting voor S.V. Honselersdijk en werd er tot in de laatste uurtjes feest gevierd.

Opstelling
Tom van Schie, Michel van Giesen, Tom Lobert, Ricardo van der Zijden, Rico Kok (-70 Pawel Rubin), Ralph Heskes, Tim van der Meer, Leon de Brabander (A), Luke Groenenboom (-60 Frank Vellekoop (-77 Marcel Duijvestijn)), Tom van Veen, Nick Peeters

Door: Jan de Brabander

Condubouw