S.V. Honselersdijk komt goed weg bij TAC’90
zondag 3 april 2016

TAC’90 zit in de hoek waar de klappen valt. In de laatste 9 wedstrijden werden slechts 4 punten vergaard. Het vertrek van spelbepaler Rico Kogeldans is hier waarschijnlijk mede debet aan.
Met nog 6 wedstrijden te gaan heeft S.V. Honselersdijk nog een kleine kans om zich voor de nacompetitie te plaatsen. Het worden 6 finales waar alles uit de kast moet worden gehaald en hopen dat de concurrenten punten verspelen. S.V. Honselersdijk zal dan eerst het altijd lastige TAC’90 moeten omzeilen. Het is tevens uit op een revanche. Thuis werd er onverdiend verloren van de Hagenaars.

Een mooie wedstrijd was het niet. Vooral aan het eind van de 2e helft had de ploeg het geluk aan zijn zijde. Opgelucht stapte Piet Boon en zijn pupillen na afloop dan ook de kleedkamer binnen met een 3-1 overwinning op zak. Het maakt in deze belangrijke eindfase niet uit hoe je wint, als de punten maar binnen worden gehaald.

Eerste helft
De 1e helft was het aankijken wel waard. S.V. Honselersdijk kon naar hartenlust aanvallen. Het regende kansen voor de Dijk, maar TAC'90 wist de schade aardig beperkt te houden. Mede met behulp van de TAC-grensrechter, die de hele middag een bijzonder scherp oog had voor buitenspel. Hij vlagde heel wisselvallig, zodat scheidsrechter Honsbeek hem vele malen corrigeerde. In de 10e minuut leek Nick, na een pass van Leon dwars door de verdediging van TAC’90 te scoren, maar de doelman kon het schot net tot corner verwerken. In de belangrijke 14e minuut gingen de handen op elkaar. Nick werd gelanceerd op links en zijn voorzet werd volledig gemist door de verdediging van TAC’90. De bal belande daarna in de voeten van Leon die deze kans niet onbenut liet, 0-1. TAC’90 kon hier niet veel tegenover stellen en had de nodige overtredingen nodig. Verzorger Sjaak moest dan ook menig sprintje trekken om de spelers te verzorgen. In de 25e minuut werd Nick onderuit gehaald en Ralph mocht aanleggen voor een vrije trap. Zijn schot werd knap uit de kruising gered door de keeper van TAC’90. Keeper Tom van Schie hoefde in de 1e helft slechts één keer in actie komen na een handsbal net buiten het strafschopgebied. De vrije trap hieruit werd knap uit de kruising geplukt. Maar het was S.V. Honselersdijk die het spel dicteerde. In de 30e minuut een steek pass van Frank op Tom van Veen, die alleen op de keeper af mocht gaan. Hij omspeelde de keeper, maar week te ver uit waardoor de kans verloren ging. Eind van de 1e helft een actie van Tom van Veen en voor de uitlopende keeper knalde hij de bal op de paal. De toelopende Frank had een uitgelezen kans om lekker de rust in te gaan, maar de bal werd nog op de doellijn gered.

Tweede Helft
Na de thee stoof S.V. Honselersdijk uit de startblokken en creëerde weer een aantal kansen. In de 55e minuut een snelle uitval en via Frank kwam de bal bij Leon. De bal werd breed gelegd op Tom van Veen die al zijn frustraties in zijn schot legde en verwoestend uithaalde, 0-2. Het offensief ebde vervolgens wat weg en langzaam kwam er meer evenwicht in de wedstrijd. Sterker nog, met nog 20 minuten te spelen kwam S.V. Honselersdijk nog knap in de problemen. In de 70e minuut werd een TAC speler aangetikt in het beruchte strafschopgebied en scheidsrechter Honsbeek wees gedecideerd naar de stip. De penalty werd feilloos ingeschoten, 1-2. Het vertrouwen in eigen kunnen was ineens ver te zoeken. S.V. Honselersdijk trok zich ver terug en TAC’90 ging alles of niets spelen. Mooi voetbal was het niet, maar voor de ploeg van Baggerman was het pompen of verzuipen. Alles werd richting keeper Tom van Schie gespeeld, die S.V. Honselersdijk op de been hield. Tussendoor had de Dijk ook nog een penalty mee moeten hebben na een uitval. De bal werd voor de ogen van scheidsrechter Honsbeek met de hand tegen gehouden, maar de scheidsrechter weigerde de bal op de stip te leggen. In de 40e minuut leek TAC’90 voor een punt te gaan. Een uitval bereikte de volledig vrijstaande spits van TAC’90 die alleen voor keeper Tom van Veen volledig faalde en naast schoot. Ver in blessure tijd was het toch S.V. Honselersdijk die aan het langste eind trok. Het was de ingevallen Nando die bij de achterlijn de bal terug legde op Tom van Veen. Met een bekeken schot in de kruising zette Tom, de Dijk op een veilige 1-3 voorsprong. Na 10 minuten blessure tijd konden de handen opgelucht omhoog.

Zaterdag volgt de derby tegen Naaldwijk. Naaldwijk strijdt tegen degradatie en S.V. Honselersdijk voor de nacompetitie, dus spanning alom.

Opstelling
Tom van Schie, Tom Lobert, Michel van Giesen, Ricardo van der Zijden, Pawel Rubin (geel), Ralph Heskes (geel), Frank Vellekoop (-75 Nando Kok), Marcel Duijvestijn, Tom van Veen (geel), Leon de Brabander (A), Nick Peeters

Door: Jan de Brabander

jem-id