1981-1982 Eindelijk naar de KNVB!
maandag 9 augustus 2004

Tegenwoordig speelt iedere vereniging in de KNVB. Tot – voor standaardelftallen – aan de 7e klasse toe. Maar dat was ooit anders. Ging de KNVB slechts tot klasse 4. En had je daaronder de regionale voetbalbonden. Zoals de RVB, de Rotterdamse Voetbal Bond, en de HVB, inderdaad, de Haagse onderbond. En het was écht een scheiding hoor, toentertijd, die tussen de KNVB en – in het geval van SV Honselersdijk – de HVB.
Honselersdijk haakt af en Weer net niet. De KNVB leek eind jaren `70, begin jaren `80 van de vorige eeuw haast tot een onbereikbaar iets voor onze vereniging te verworden.
Misschien heeft het huidige maar ooit nog nieuwe sportpark De Strijphorst onze SV nét dát zetje gegeven, nét voor dát beetje méér elan gezorgd, waardoor het uiteindelijk tóch lukte. Drie seizoenen achtereen miste Honselersdijk op het laatste nippertje de titel of promotie, maar op zaterdag 20 maart 1982 was het dan eindelijk zover. Via een 2 – 0 thuiszege op het Haagse Ornas. Naaste concurrenten Semper Altius en Duinoord remiseerden op het veld van de laatste tegen elkaar.
Teun Groeneveld bracht onze SV als trainer tot aan de poort van de KNVB, z`n opvolger, Monsternaar Anton van Bommel, wist de barrière uiteindelijk definitief te nemen. De HVB raakte toen zijn meest trouwe deelnemer kwijt, schreef de pers. Want pas na 19 seizoenen, werd de HVB door Honselersdijk voor de KNVB ingeruild.
Namen uit die tijd? Peet Zuiderwijk en nieuwkomer Aad v.d. Bos. Die samen het sterke centrum van de solide verdediging vormden. Spelverdeler Hans Vroon, met naast hem Jan de Brabander en Aad v.d. Voort. Terwijl voorin de immer lastige Leo Lievaart definitief de spitspositie leek te hebben opgeëist, en ook Ron Vlielander – pas 19 jaar – zich goed ontwikkeld had.
Vele verenigingen moesten de KNVB noodgedwongen reeds na één seizoen alweer de rug toekeren. Zo niet onze SV. Sterker nog, de inmiddels opgeheven HVB zag ons nooit meer terug.
Naaldwijks sportwethouder in de tijd, Van Breugem, zorgde op de kampioensreceptie nog voor een hilarische noot. Niet door ook de damesvoetbalsters van onze vereniging te feliciteren met hun titel, wel door daarbij het woord te richten tot de spelersvrouwen van het eerste elftal.
Vanaf 1982 is SV Honselersdijk definitief KNVB`er. En een stabiele. Een stapje omhoog, na verloop van tijd wéér één, incidenteel een stapje terug. Stabiel, en nagenoeg steeds opgaand. Kenmerkend voor de club. Toen én nu.

jem-id