S.V. Honselersdijk D1, D2, C1 & C2 in België
zondag 24 mei 2015

Met een kleine vertraging door de late komst van de touringcar vertrok een volle bus spelers en begeleiders vrijdagmiddag naar België om het Pinksterweekend deel te nemen aan het tweedaagse internationale voetbaltoernooi van de K.F.C. Poperinge om de Poperinge Trophy 2015.. Ze werden uitgezwaaid door ouders en partners. Lina Es Sadi (zusje van Amin uit C1) en Esmay Crozier (zusje van Dylan uit D1) mochten zelfs even uit hun schoolklas om te zwaaien, terwijl hun medeleerlingen vanachter het raam op de 1e etage van de Openbare Daltonschool Honselersdijk, die op een steenworp afstand van het S.V. Honselersdijk parkeerterrein staat, hetzelfde deden (zie 1e 4 foto’s).

Voetbalclub K.F.C. Poperinge is de oudste van 4 voetbalclubs van de stad en een van de oudere clubs van België. Het gezelschap verblijft in Watou, welk dorp een deelgemeente van de stad Poperinge in de provincie West-Vlaanderen is. De gemeente Poperinge grenst aan een groot aantal landelijke dorpjes en ook aan verscheidene Franse gemeentes. De stad is niet beroemd om haar voetbalclub, dat in de 3e provinciale liga voetbalt, maar meer om haar geschiedenis. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was Poperinge, samen met Veurne, de enige Belgische stad die niet door de Duitsers werd bezet. Het heeft de tweede grootste Britse begraafplaats van die Eerste Wereldoorlog (10.800 zerken), die destijds vlakbij een groot veldhospitaal lag, waardoor daar ook graven zijn van een Britse verpleegster, Chinezen, Amerikanen, Fransen en Duitsers.

De S.V. Honselersdijk heeft een traditie wat betreft het spelen van internationale jeugdtoernooien. Aan de Poperinge Trophy werd al eerder meegedaan. Vorig seizoen werd aan de Polder Trophy in het iets dichterbij in Vlaanderen gelegen Gistel deelgenomen, waar men toen voor de 2e keer was. In 2014 ook met de D- en C-selectie, maar in 2011 met de toenmalige E-selectie. Op onderstaande foto’s (foto 5 & 6) staat de E-selectie uit 2011. Drie jaar later gingen op één speler na dezelfde spelers mee, die op dat moment verspreid over C1 en C2 voetbalden. In 2011 was Tom Ruis (keeper met aanvoerdersband) dispensatie speler. Hij voetbalde vorig jaar al, net als enkele spelers op de elftalfoto van 2014 nu, in de B-junioren. Op de E-selectiefoto 2011 staan nog de begeleiders van toen Tom van Wingerden (vader van Lars), William 'Vince' J. Vincent (nu trainer vrouwen zaterdag tweedeklasser LYRA), Mario Silvius (nu jeugdtrainer Quintus), Henk van der Plas (vader van Jorne) en Maurik Molenaar, die nu ook weer mee is naar Poperinge als begeleider van de D-jeugd. Verder staan de spelers op beide foto’s allemaal op dezelfde plaats.

Staand v.l.n.r.: Joey van Marrewijk, Jorne Persoon, Jay Berkhuyzen, Joost Scheffers, Lance Kooy, Menno Rijploeg, Lorenzo Smits, Luuk Boers & Rob van Veen.
Gehurkt v.l.n.r.: Brandon Mackaay, Ivan Strik, Brent Gardien, Jorne van der Plas, Nick van der Kraan, Thijs van der Ende, Brian Valstar & Lars van Wingerden.

Op de eerste speeldag vandaag (= zaterdag 23 mei) won de D1 in een poule met Ingelmunster (België; 3-0), F.S. Suresnes (Frankrijk; 5-0), Sporting Martinus (Amstelveen; 5-0) en RKVV Meerburg (Zoeterwoude; 2-0) alle 4 zijn wedstrijden, won D2 in een poule met KSK Vlamertinge (België; 0-2), FC Mareil sur Mauldre (Frankrijk; 3-0), Sporting Martinus (1-5) en v.v. Terborg (nabij Doetinchem; 2-2) 1 keer, speelde het 1 keer gelijk en verloor het 2 keer. De C1 won in een poule met JS Saint Nicolas d’Aliermont (Frankrijk; 1-0) en Royal Union Saint (België; 2-0) zijn 2 wedstrijden en de C2 speelde in een poule met toernooiorganisator KFC Poperinge (1-1) en HBOK (Amsterdam; 1-1) zijn 2 wedstrijden gelijk. Het toernooi wordt zondag vervolgd met de (kruis)finales. De clubs in de winnaarspoule (1 tot en met 8) spelen om de Poperinge Trophy en de clubs in de verliezerspoule (D: 9 tot en met 16; C: 9 t/m 12) spelen om de Delhaize Cup. De hekkensluiters in de D-poules spelen om de Lahaye Cup.

Programma 1/8 finales zondag 24 mei Eerste Pinksterdag:
S.V. Honselersdijk C1-Meerburg C2 (Poperinge Trophy) om 10:45 uur.
S.V. Honselersdijk C2-Olympique Noisy Le Sec (Frankrijk) (Poperinge Trophy) om 10:45 uur.
S.V. Honselersdijk D1-Sporting Martinus D2 (Poperinge Trophy) om 9:35 uur.
S.V. Honselersdijk D2-Suresnes D1 (Delhaize Cup) om 9:00 uur.
Bij winst in de 1/8 finale van beiden wordt de ¼ finale C1-C2 en heeft S.V. Honselersdijk in ieder geval een halve finalist.

In de namiddag van Tweede Pinksterdag keert het hele gezelschap weer in Honselersdijk terug.

Condubouw