S.V. Honselersdijk speelt zich veilig
zondag 10 mei 2015

Groot was de blijdschap na het laatste fluitsignaal van scheidsrechter Slaager. In de aller laatste wedstrijd van het seizoen, moest er nog alle zeilen bijgezet worden voor lijfsbehoud in de 3e klasse. Het elftal moest deze wedstrijd winnen, om niet afhankelijk te zijn van de overige uitslagen. De 2-0 winst tegen Quick Steps was terecht, maar makkelijk ging het niet. Quick Steps bleef tot het einde toe tegen spartelen.

Eerste helft
De laatste competitiewedstrijd tegen Quick Steps trok veel Dijkenaars naar de Nijkerklaan in Den Haag. Op het terrein tussen 2 basisscholen in, kon de ploeg van Piet Boon wel wat aanmoedigingen gebruiken.

Quick Steps had nog een klein mogelijkheid om rechtstreekse degradatie te ontlopen, en dat was door zelf te winnen van S.V. Honselersdijk, maar dan was het ook afhankelijk wat concurrent Ariston’80 deed. Quick Steps was aan een goede reeks bezig, en won 3 van de laatste 4 wedstrijden. Allemaal ingrediënten voor een spannende wedstrijd. Maar het werd geen beste wedstrijd. Het spel was mat, en waarschijnlijk speelden, door de grote belangen de zenuwen parten. In de 7e minuut leek een eerste doorbraak in de verdediging van Quick Steps te worden. Nicky ging tussen 2 spelers door, en werd gehaakt in het strafschopgebied. De goed leidende scheidsrechter Slaager zag hier geen strafschop in. Even later een uitval van Quick Steps waarbij Rutger als laatste man de bal niet voldoende kon wegwerken. De kans die volgde, werd tot opluchting in het zijnet geschoten. Maar in de 12e minuut kon de Dijkse aanhang juichen. Nando zocht op rechts de achterlijn op, en gaf de bal strak voor. De verdediger dacht de bal weg te werken, maar door het goede storen van Leon werd de bal niet voldoende weggewerkt en kwam de bal in de voeten van Nick, hij scoorde van dicht bij de 0-1 (foto 1). Vreugde alom, maar de treffer werkte niet bevrijdend. Het was nu de thuisploeg die alles uit de kast moest halen.

Deze stand op het scorebord betekende, dat degradatie dicht bij was. Quick Steps trok fysiek in de aanval en drong de Dijkse verdediging ver terug. Maar Quick Steps is niet een ploeg die georganiseerd ten aanval gaat. Veelal belandde de bal in de handen van keeper Tom van Schie. S.V. Honselersdijk had een moeilijke periode. Het had moeite de bal rond te spelen, en kon de bal alleen hard naar voren knallen. Gelegenheidsspits Tim, zag de ballen over en weer over zich heen gaan, en kon hier weinig mee. Hierdoor was er veel balverlies en liep men weer achter de feiten aan. Het middenveld stond niet goed de eerste helft. Het kon het niet aanlopen, omdat de ruimte tussen de achterhoede en de voorhoede te groot was. De afvallende bal was daardoor vaak voor Quick Steps, die trachtte dan iedere keer de rechtsbuiten te bereiken, waar Rutger een hele dobber aan had.

Tweede Helft
De 2e helft speelde S.V. Honselersdijk meer naar voren, en werd de druk meer op de verdediging bij Quick Steps gelegd. Ook spits Tim kreeg meer steun van Leon in aanvallend opzicht. In de 52e minuut kwam Quick Steps goed weg. Een terugspeelbal werd volledig gemist door de keeper Albert Roos van Quick Steps. De bal dreigde het doel in te gaan, maar de paal bracht redding. Keeper Roos wist de bal net voor Leon alsnog te pakken (foto 2).

Maar de aanvallen begonnen beter te lopen en kansen kwamen. In de 59e minuut kwam Nick vrij voor de keeper na een fraaie aanval, maar de keeper redde nog. Even later was het toch raak. Een pass van Rutger bereikte Leon. Deze legde de bal breed op de toekomende Nick, en Nick maakte de 0-2 (foto 5). Grote blijdschap bij de Dijkenaars, want het behoudt in de 3e klasse was binnen hand bereik. Quick Steps voelde de degradatie naderbij komen en begon zich af te reageren op het publiek en de scheidsrechter. Het grossierde in gele kaarten en zelfs een rode kaart. Hierna was het helemaal gedaan met de ploeg. Nick had na een mooie cross pass van Michel, bijna zijn derde treffer op zijn naam staan. Alleen voor keeper Albert Roos kon hij de bal niet langs hem krijgen. Trainer Piet Boon liet ook zijn reserves allemaal opdraven en rekte zodoende wat tijd. In de 80e minuut moest keeper Tom van Schie nog eenmaal zijn kunsten vertonen, door een bal uit de kruising te halen (foto 6). Na 4 minuten blessure tijd vond scheidsrechter Slaager het genoeg en was handhaving een feit.

Opstelling:
Tom van Schie, Rutger Opperman, Marcel Bruggeling (A), Michel van Giesen, Tom Lobert, Rico Kok (-75, Bryan de Brabander), Frank Vellekoop, Tim van der Meer, Leon de Brabander, Nick Peeters (-94, Ricardo van der Zijden), Nando Kok (-83, Roy Steekelenburg)

Condubouw