Senioren van Honsel Toernooi gewonnen door Honselersdijk 7
zondag 4 januari 2015

Afgelopen zaterdag werd voor het eerst dit jaar ´de wei´ weer betreden op Sportpark De Strijphorst. De lagere senioren mochten namelijk aantreden voor het Senioren van Honsel Toernooi, de voormalige Rembrandt Cup die dit jaar is omgedoopt. Na een geslaagde middag was het uiteindelijk ´het zeuvende´ dat voor de tweede maal in haar historie deze bokaal op de palmares mag bij schrijven.

De dag begon om 14:00 uur op de kunstgrasvelden, waar alle teams tien minuten tegen elkaar speelden in het fameuze 7 tegen 7 principe. Na maar liefst zes wedstrijden en voor de liefhebbers een glasje gluhwein langs de kant, was het tijd om de kantine op te zoeken voor de onderdelen waar de echte punten verdeeld zouden worden. Het voetbalgedeelte werd overigens gewonnen door S5 met maar liefst 28 punten, gevolgd door S4 met 24 punten.

Eenmaal in de kantine konden we verder gaan met een onderdeel dat de teams nog konden van vorig jaar: het bierpul schuiven. Dit jaar was de opzet iets ingekort om nog ruimte te maken voor nieuwe onderdelen. Elk team mocht vier pullen op de baan gooien, waarbij maximaal 60 punten te behalen waren. Grote winnaar van dit onderdeel was het zeuvende met 35 punten, gevolgd door een gedeelde tweede plek van S11 en S8 met 25 punten.

Nadat de bierpulbaan was geruimd en de inwendige mens was voorzien met een broodje hamburger, saté of kopje erwtensoep, was het tijd voor een nieuw onderdeel. Bij dit onderdeel mochten alle teams één speler aanwijzen die vijf bitterballen mocht gaan gooien op (ex-)Westlandianen met een verleden of heden bij S.V. Honselersdijk. Zo zagen we onder meer foto’s van Piet Boon, Ralph Heskes en Marcel Bruggeling. Ook bij dit onderdeel waren er 60 punten te verdienen en ook hier bleek het zeuvende – gedeeld met S4 – als beste uit de bus te komen, ditmaal met 40 punten.

Vervolgens was er een bijzondere recordpoging voor Dré Penning. Op de buitenbaan heeft Dré een persoonlijk record staan voor bitterballen vangen met de mond vanaf 20 meter afstand. Dit record moest worden verbroken, maar dan wel binnen. Van een afstand van 22,5 meter mocht Tom Gram de bitterballen aangooien en mocht Dré proberen de bitterballen met zijn mond te vangen. Er waren nogal wat pogingen nodig, maar het natuurtalent spatte er vanaf. Uiteindelijk was het Dré uiteraard gelukt om een bitterbal op te vangen, waardoor zijn nieuwe persoonlijk record staat op 22,5 meter.

Na een korte dweilpauze was het dan eindelijk tijd voor het hoogtepunt van de middag: de quiz. Hierbij konden nog eens 54 punten worden verdiend en de vragen liepen uiteen van vragen over het spookteam, het zeuvende tot de welbekende Victor Kros en hoeveel procent van de Honselersdijkers hun oliebollen met suiker eten. Maar voordat aan de quiz begonnen kon worden, was het nog tijd om de presentator aan te kondigen. Wederom was er een mystery guest geregeld en deze bleek lastiger te raden als vorig jaar. Uiteindelijk wist S10 te raden dat Piet Boon schuil ging in het Strijpie pak en dit leverde dit team 10 bonuspunten op.

Bij de quiz zelf bleek het zeuvende weer de beste met 39 punten, op de voet gevolgd door debutant ‘het spookteam’ met 36 punten. Tevens werd halverwege de quiz de voorsprong van het zeuvende nog eens verstevigd bij de doe opdracht. Alle aanvoerders werden naar voren geroepen om een opdracht uit te voeren. Uiteindelijk werd het een ‘eet en drink’ wedstrijd, waarbij zo snel mogelijk een paling en een biertje naar binnen moesten worden gewerkt. Het zeuvende had het geluk aan de zijde dat Julian Hogervorst voor zijn terugkeer alle opdrachten voor het team moest uitvoeren, want binnen een hap en een slik waren de paling en het biertje al snel weer verdwenen. Dit leverde de uiteindelijke winnaar nog eens 20 punten op.

Uiteindelijk was het verschil dan ook groot. Het zeuvende won met een grote overmacht doordat er liefst 151 punten werden binnen gesprokkeld over heel de dag gezien. De nummer twee – S4 - volgde op grote afstand met 106 punten. Het brons was uiteindelijk voor de winnaar van vorig jaar – S5 – met 100 punten.

De volledige uitslag is als volgt:
1. S7 – 151 punten
2. S4 – 106 punten
3. S5 – 100 punten
4. S8 – 99 punten
5. S10 – 81 punten
6. S6 – 66 punten
-. S11 – 66 punten

We willen alle teams bedanken voor de inzet en de gezellige middag. Het was weer super en we gaan er vanuit dat iedereen er volgend jaar weer bij is. Ten slotte bedanken we ook De Club van Honsel voor de financiële bijdrage om dit fantastische evenement mogelijk te maken.

Van Dijk Brouwer Installatietechniek