Van toen naar nu (deel 13)
zondag 30 maart 2014

De 40 dagentijd is begonnen. Op weg naar 6 mei 2014. De S.V. Honselersdijk is dan vijftig jaren oud. Niet jong meer, maar kijkend naar ons spelersmateriaal, is en blijft ze toch jong. De grote ‘vierdag’ is op zaterdag 17 mei. Mooi om naar toe te leven.

De bron van een voorspoedige ontwikkeling van onze vereniging ‘woont’ in de geschiedenis van de club. We komen er dus niet omheen om ons eerst nog eens aan die bron te laven. Een voortvarend gemeentebestuur (toen nog gemeente Naaldwijk) besluit op 27 juli 1961 sportvelden aan te gaan leggen bij de Johan van Oldenbarneveldtstraat in Honselersdijk. Voortvarend, omdat er nog geen bestuur of vereniging is die de velden gaat gebruiken.

Dat besluit komt voort uit reeds gevoerde gesprekken met prominente Dijkenaars, zoals de schoolhoofden (Hogeweg en Breedveld) en de voorzitter van het Oranje Comité (Janus van Dalen). Verder ook vertegenwoordigers van enige verenigingen (Dirk v.d. Pol, Cor Koole, Giel Hamel en Gerrit de Graaf). Zonder dat er nog een vereniging is, vormen laatst genoemde heren een voorlopig bestuur, waarin Cor Koole (oudere broer van Jaap) voorzitter en Rik Karman secretaris is.
Op 6 mei 1964 wordt in “De Wijngaard” (A. van Solmsstraat) de sportvereniging opgericht, bestaande uit een volleybal- en een voetbaltak. Rik Karman komt de eer toe de eerste voorzitter te zijn van S.V. Honselersdijk.

Voorzitters van SV Honselersdijk
Rik Karman 1964 - 1969
Cees Lange 1969 - 1973
Jaap Hage 1973 - 1976
Arie v.d. Eijk 1976 - 1981
Wim Lugtenburg 1981 - 1987
Cor de Hoog 1987 - 1993
Leen van Egmond 1993 - 1994
Jan Bogaard 1994 - 2005
Jaap Koole 2005 - 2011
Erik Sosef 2011 - ……

Halverwege de jaren zeventig ontstaan ruimteprobleem in en rond “Het Kasteel”. Te weinig speelvelden, te kleine accommodatie. Er volgen jaren, waarin bijna elke voorzitter als ‘bouwvoorzitter’ door het leven gaat. Arie v.d. Eijk is dat vanwege de aanleg en bouw van een nieuw sportcomplex: de Strijphorst. Daarna Wim Lugtenburg, bouwer van een sporthal: de Sosefhal.

Cor de Hoog bouwt aan sociale veiligheid in en om het sportcomplex. Hij bezorgt de Strijphorst nota bene nationale bekendheid, want de club wint daarvoor de Sportaccommodatieprijs (ƒ 20.000,--), uitgereikt door Hedy d’ Ancona, minister van WVS.

Jan Bogaard zorgt voor een tribune en een forse uitbreiding van het clubgebouw. Ook hij oogst in de wijde omgeving bekendheid: de eerste amateurvoetbalclub met kunstgras.

Jaap Koole laat het clubgebouw nogmaals uitbreiden, realiseert een terras met tap-gelegenheid naast de tribune en een businessclub: De Club van Honsel.

Leen van Egmond fungeert 1 seizoen als ad interim voorzitter. Zijn verdienste is vooral dat hij de club draaiende houdt tijdens de zoektocht naar een nieuwe voorzitter.

Erik Sosef, de eerste voorzitter van De Club van Honsel, zullen we als voorzitter van de vereniging bij een volgend jubileum een plek geven. Onder zijn leiding wordt gewerkt aan “Plezier & Respect” en aan de nieuwe kledinglijn.

1989: zilver
Een jaartal halfweg tussen 1964 en 2014. Ter gelegenheid van het zilveren jubileum van ‘ons Oranje’ worden een aantal leden in het zonnetje gezet. Aad van Roon, Geert de Brabander, Aart Rietdijk, Pleun v.d. Eik, Leen Stoorvogel sr, Jan Grootscholten en Dolf Joling ‘promoveren’ naar de club van Leden van verdienste. Ook wordt een aantal leden voorzien van een verenigingsspeld, omdat zij 25 jaar lid zijn van S.V. Honselersdijk. Het zijn de heren Ben v.d. Eijk, Gerard Gijsberts, Cor de Hoog, Cees v.d. Hout, Jaap v.d. Kruk, Leen Lindhout en de gebroeders Stoorvogel: Arie, Leen (jr) en Nico. Dat is tevens voor het eerst dat spelden worden uitgereikt. Daarna is dat een traditie geworden. Zo is “Huldigingen” elk jaar weer een agendapunt op de Algemene Ledenvergadering.

Terugdenkend aan de genoemde mannen, stijgt weemoed in mij op. Zes van de zeven Leden van verdienste zijn ons inmiddels ontvallen. Van de spelddragers alleen Leen stoorvogel jr. Mede door hun inzet en trouw hebben zij in de eerste 25 clubjaren de basis gelegd voor een vereniging die anno 2014 volop lééft.

De jubileumcommissie van 1989: Corry Kester, Annemiek Looije, Ron van Dijk, Klaas v.d. Eik, Cor de Hoog, Leen de Hoog, Dick Koelewijn, Leen Lindhout, Cees Lobert en Peter Rensen. Het jubileumprogramma omvat ruim aantal activiteiten: 1) grote verloting om geld te genereren; 2) filmmiddag voor de jeugd; 3) receptie voor vertegenwoordigers van Westlandse voetbalverenigingen, Fevowest, gemeentebestuur, KNVB enz.; 4) toernooien voor alle jeugd (F, E, D, C, B en A); 5) feestavond in de sporthal/kantine; wedstrijd van oud Honselersdijk 1 tegen oud Naaldwijk 1; 6) meerkamp voor de jeugd; 7) zeskamp met barbecue als afsluiting. De jubileumcommissie geeft de feestgangers ook gelegenheid om een gift te geven voor mensen met een beperking (Myosotis) en voor bewoners van de Naaldhorst. We herinneren ons de blije reacties nog goed.

2014: goud
Het is voor mij een voorrecht dat ik zowel bij het 25-jarige als bij het 40-jarige jubileum een bijdrage heb mogen leveren aan de planning en organisatie van de feestelijkheden. Bij beide jubilea is een jubileumboek uitgegeven: “S.V. Honselersdijk 25 jaar jong” en “Sportvereniging Honselersdijk: Van ‘Kasteel naar ‘Strijphorst’.

Op de Nieuwjaarsborrel In januari jl. heeft de derde jubileumcommissie zich gepresenteerd: Paul v.d. Valk, Remy Brand, Rick Post, Ab van Dijk, Paul Groenewegen en Hugo van Velden. Het is de aftrap voor een feestelijk jubileumjaar, met als symbool een fraai ‘jubileumclublogo’.

De jubileumcarrousel gaat vrijdag 9 mei van start, met als sluitstuk het Kerstrad op 20 december. Ruim een half jaar feestelijkheden. We zijn benieuwd en vol verwachting.

Lindt

Prins Group