Van toen naar nu (deel 12): De G-afdeling
vrijdag 14 maart 2014

Wat hebben we toch een fantastisch clubblad. Het draagt de naam ‘Strijppraat’. Eigenlijk een misleidende naam. Er wordt niets in gezegd, maar wel in geschreven. Heel veel zelfs. Met de reclamepagina’s meegeteld een boekwerk van rond de 60 pagina’s. En dat elke week weer.
Heel veel wedstrijdverslagen, die van emotie druipen. De ene keer proef je een luchtsprong van blijdschap, de andere keer krimpt het hart van boosheid. Meeleven en toewijding stralen er vanaf.

G-afdeling
Van vele fronten verschijnt nieuws in het clubblad. Zo ook van het G-front. De clubbladen en jaarverslagen doorbladerend, ontdek je dat het heel leuk is om actief te zijn bij de G-afdeling. Een mooi voorbeeld schetst Bas Treffers (bestuurslid, portefeuille: G-voetval). Hij vertelt bevoorrecht te zijn. Bevoorrecht, omdat hij in het bestuur de mooiste functie heeft. Bezig zijn bij het G-voetbal doet hem veel plezier. Hij voelt zich daardoor ruimschoots beloond door de respons van de groep. Bij zijn (noodgedwongen) afscheid in 2006 beschrijft Bas het “G-voetbal als een bijzondere sieraad . S.V. Honselersdijk is bijzonder trots om dat kleinood te mogen dragen.”

Aad en Toos Hagman zijn al langere tijd actief voor het G-voetbal. Begin deze eeuw kloppen zij aan bij onze vereniging. Het is niet bij dat aankloppen gebleven. In 2003, nu elf jaar geleden, richt de vereniging een nieuwe voetbaltak op: de G-afdeling. Bas Treffers is het bestuurslid dat zich over de G-afdeling ontfermt.
Het aankloppen van de familie Hagman veroorzaakte op de Strijphorst een flinke groeistuip. Drie teams kwamen van V.V. Naaldwijk over naar S.V. Honselersdijk. Een hele vracht nieuwe leden, hopend op een fijn verblijf op de Strijphorst. Afgaande op de woorden van Bas, mogen we van een groot succes spreken.

Het is of het altijd feest is bij de G-afdeling. Vooral seizoen 2005-2006 leverde een hoogtepunt op: een toernooi op de Strijphorst. Over de uitslag zegt het jaarverslag niets. Belangrijker was kennelijk de komst van burgemeester Sjaak van der Tak. Die komt met een vrolijk praatje het toernooi open. En daar komt nog een heuse confettiregen overheen. Ook neemt de burgemeester nog even de tijd om een paar wedstrijden te bekijken. En in de laatste fase komt wethouder Ben van der Stee het sportveld op om naar de finale te kijken. Na afloop verzorgt de wethouder de prijsuitreiking. En dan hebben we nog niet eens verteld dat een aantal gastvrouwen een fraaie lunch kwamen serveren.

Interim bestuurslid Gerrit Zavaros neemt na het vertrek van Bas even de honneurs waar voor G-voetbal. In zijn jaarverslag (2006-2007) concludeert hij dat de integratie van de G geruisloos is verlopen. Dit mede dankzij Bas en niet te vergeten Arjan Lagraauw.
Steeds zijn er mensen die om de G-voetballers heen staan. In het bijzonder mogen we de familie Hagman noemen. Niet alleen Aad en Toos, maar ook hun zoon Johan en dochter Marianne zijn bij de groep betrokken. Toos en Johan vormen de commissie G-voetbal.
Blessures zijn soms - helaas - reden om te stoppen met voetballen, maar de G kan ook telkens weer nieuwe leden verwelkomen. Ja, dat hoort ook bij voetbal. Dé motor achter de G is TOOS, samen met haar Aad. Hij is de stille kracht op de achtergrond.

Elk jaar weer voetballen de G’ers wekelijks met aanstekelijk enthousiasme hun uit- en thuiswedstrijden. Daar valt verder niet meer zoveel te zeggen. Vooral de activiteiten buiten het speelveld komen in beeld:
Superparty, kerstfeest, discoavonden, weekendje Hoogeloon en voor de jeugdigen een mooi uitstapje naar Drievliet. En allemaal beleven ze veel plezier met de Ooievaarsrun.

Terugblikkend, zijn er heel wat leiders en trainers bij de G aangetreden, maar TOOS was er en is er nog steeds. In het jaarverslag van 2012-2013 schrijft ze ‘dat de G één hechte club is met z’n allen en dat de onderlinge sfeer heel goed is.’ Moedige woorden, want in het seizoen daarvoor is haar dierbare AAD overleden. Ook hij was er altijd bij. In de jaarlijkse ledenvergadering is een moment stilte in acht genomen voor AAD en de meest trouwe fan van Honsels vlaggenschip: Mario v.d. Ende.

Plezier
Het G-voetbal op de Strijphorst is naar binnen toe een hechte groep en naar buiten toe goed geïntegreerd. De teams spelen met aanstekelijk enthousiasme hun wedstrijden. Gele en rode kaarten lijken in dat métier overbodig. De teams willen wel graag winnen, maar op de eerste plaats staat: plezier. Kan het andere deel van onze vereniging zich daaraan spiegelen? Gezien de behoefte aan een commissie Plezier & Respect, zou de G-afdeling misschien met die commissie een voorbeeldfunctie kunnen vervullen.

Lindt

Van der Meer verzekeringen