S.V. Honselersdijk op karakter langs KMD
zondag 13 oktober 2013

Het was een schitterende dag op de Strijphorst. Het lekkere najaarszonnetje en de overwinning op KMD op SuperSaturday gaf een heerlijk gevoel. De derby tegen KMD was geen mooie wedstrijd maar de spanning en sensatie vergoedde veel op het druk bezochte complex.

Eerste helft
Halverwege de eerste helft zag het er niet naar uit dat S.V. Honselersdijk alsnog de overwinning zou pakken.

In 2 minuten tijd keek de thuisploeg tegen een zure 2-0 achterstand aan. Daarvoor maakte de ploeg van trainer Piet Boon een goede indruk, en had het dan ook de meeste aanspraak op een doelpunt. Maar in de voetbal geldt dit niet. Fouten worden keihard afgestraft, en dat deed KMD ook.

De eerste kansjes waren dus voor de Dijk. Vooral op links waar Roy vaak ongrijpbaar was voor zijn directe tegenstander Thom Vrijmoed. In de 11e minuut moest hij dan ook aan de noodrem trekken en kreeg hij de gele kaart voorgeschoteld. Even later kreeg keeper Martijn ook de gele kaart toegewezen nadat hij bij het uitlopen KMD’er Dylan Arbouw aan tikte. Heel KMD schreeuwde voor een rode kaart maar scheidsrechter Opdam zag het goed. Leon stond op dat moment achter keeper Martijn opgesteld en Dylan had dus geen vrije doorgang meer. Geel was dus de juiste kaart.

In de 24e minuut werd er slecht uitverdedigd door KMD. Morad maakte daar goed gebruik van en pikte de bal op aan de zijlijn. Na eerst een mannetje omspeeld te hebben gaf hij de bal mee aan de opkomende Leon. Zijn schot werd knap gehouden door Marvin van Elswijk (foto 1). Een paar minuten later sloeg KMD keihard toe door Jules Maring. Door een wegglijder en een dekkingsfout aan Dijkse kant, maakte Jules Maring daar dankbaar gebruik van en binnen no-time stond het 0-2 in het voordeel van KMD.

Dit was een fikse tegenvaller voor de thuisploeg. Enige frustratie was dan ook te merken binnen de ploeg. Roy uitte dit door een grove overtreding op Jesse de Waard, waar hij terecht geel voor kreeg.

Maar tekenend was, dat S.V. Honselersdijk het er zich niet bij liet zitten. KMD werd ver teruggedrongen en hadden moeite onze aanvallers te stoppen. Vooral de beide backs hadden grote problemen met Roy en Morad. In de 35e minuut werd Morad goed aangespeeld door Rico. Richting doel werd hij van achteren aangetikt in het strafschopgebied en penalty zou je denken, maar scheidsrechter Opdam wuifde dit weg. Tegenvaller was dat Loek net voor rust het veld moest verlaten na een schop in zijn gezicht.

Tweede helft
De 2e helft bracht een waar spektakel, waar alles van een derby in zat. Gele kaarten, rode kaarten, opstootjes en natuurlijk de doelpunten. Op een portie wilskracht probeerde de thuisploeg weer in de wedstrijd te komen. Belangrijk was dat de aansluitingstreffer snel moest vallen. Via de goed bezette flanken werd de verdediging van KMD onder vuur genomen.

In de 50e minuut was het Roy die KMD verdediger Thom Vrijmoed te snel af was, en in het strafschopgebied onderuit werd gehaald. Scheidsrechter Opdam zag er wederom geen penalty in. Grote kans was er 5 minuten later voor de Dijk. Keeper Marvin van Elswijk had de bal niet onder controle na een schot van Jeroen. In 2e instantie wist hij de inzet van Kenan alsnog knap te keren (foto 2).

Maar een doelpunt hing in de lucht en in de 57e was dan ook het moment. Roy ging over de knie in het strafschopgebied (foto 3) en terecht kreeg S.V. Honselersdijk een penalty. Deze werd keurig benut door Morad. De strijd lag weer open. Vooral 20 minuten voor tijd, toen Dave Veenman tegen zijn 2e kaart op liep en KMD dus met 10 man stond. De druk werd op de KMD verdediging opgevoerd, om de gelijkmaker te forceren. Het was wederom Roy die alleen op keeper Marvin van Elswijk af kon gaan. Roy omspeelde de keeper en de stand stond gelijk, 2-2. De wedstrijd kon nu alle kanten op. KMD ging risico’s nemen en werd de laatste 10 minuten ook gevaarlijk. Uit een corner van KMD werd door Niels van de Berg maar net naast gekopt.

Het ging nu over en weer. Jeroen werd 5 minuten voor tijd onterecht teruggefloten voor buitenspel, na een snelle vrije trap van Morad. Maar 3 minuten voor tijd mocht Roy op links wel doorgaan na een mooie pass van de ingevallen Nick. Bij de achterlijn gaf hij een perfecte voorzet op Morad en zwevend met het hoofd maakte hij het feest compleet, 3-2 (zie foto 5).

Nu was het KMD die alles op alles zette. Uit een corner schoot KMD’er Daan van Rossum maar rakelings naast. In de 92e minuut claimde heel KMD een penalty, nadat Jesse de Waard over Nando viel in het strafschopgebied. Terecht wees scheidsrechter Opdam dit weg. Na 5 minuten in blessure tijd floot de scheidsrechter af.

Voor S.V. Honselersdijk was dit een belangrijke overwinning. Op de ranglijst heeft Westlandia nog steeds 1 punt voorsprong. Na een weekje rust, volgt de week erop volgende derby tegen Westlandia. Wie weet kan de ploeg van Piet Boon voor een verrassing zorgen.

Opstelling
Martijn van der Hoek (geel), Rico Kok, Tom Lobert (geel, -80 Nick van Rhee), Marcel Bruggeling, Leon de Brabander (A), Loek Grootscholten (-45 Nando Kok), Tim van der Meer, Kenan Muminovic, Jeroen Vogels, Morad Naimi, Roy Steekelenburg (geel)

Zoomin'