S.V. Honselersdijk met de hakken over de Maasdijk
zondag 21 april 2013

Trainer Piet Boon beleefde benauwde momenten aan het eind van de wedstrijd tegen de Maasdijk. Maasdijk drong ver aan en het was aan keeper Martijn van der Hoek te danken dat S.V. Honselersdijk nog in de race blijft op het kampioenschap. In ieder geval is het wel zeker dat de S.V. Honselersdijk ook aan de nacompetitie deel neemt.

Eerste helft
In de Maasdijk kon S.V. Honselersdijk felle tegenstand verwachten tegen de plaatselijk vereniging. De ploeg van de scheidende trainer Martin Vermeer vocht voor zijn laatste kans voor behoudt in de 3e klasse.

De wedstrijd was nog geen 2 minuten oud en S.V. Honselersdijk stond al op een 0-1 voorsprong. Het was goed opkomen van Roy van den Berg op de linker kant. Op zijn lage voorzet reageerde niemand, totdat de bal kwam bij de geheel vrijstaande Jeroen. Hij wist zich wel raad met dit buitenkansje (zie foto 1). Dit was een heerlijk begin voor de honselse ploeg. Op het drukke en gezellige sportpark was dit een voorbode van een “spektakel” stuk. Maasdijk moest nu komen met alle gevolgen van dien. Verliezen was nu eenmaal dodelijk voor de thuisploeg. De klap kwam nog harder aan toen ze op een 0-2 achterstand kwamen. Was het eerst Leon die zijn schot via keeper Tim Middelburg en de lat nog weerhield van een score. De corner daarna was wel raak. Hoog torende Loek boven iedereen uit en wist fraai koppend in de 16e minuut en 37 seconde de 0-2 te scoren. Maasdijk raakte even in paniek. Vrije trappen en corners werden zomaar weggegeven. Maar na 25 minuten hervond Maasdijk zich weer. Het begon met een lange bal naar voren waarop Marcel zijn handen nodig had om zijn tegenstander van het scoren af te houden. Marcel kreeg daarvoor geel en een vrije trap tegen. De redding van keeper Martijn (foto 3) was formidabel.

Maasdijk werd feller en zag toch dat er mogelijkheden waren tegen de koploper. S.V. Honselersdijk liet zich gewillig terugdringen en loerde op de counters. Maar die kwamen er niet. De voorhoede was onherkenbaar deze middag. Maasdijk daarentegen steeg tot grote hoogte. Was het eerst een kopbal die net voorlangs ging, een paar minuten later was het wel raak. Tom kon nog net een kans voorkomen door de bal tot corner te verwerken. Uit die corner wist Silvio Vermeer de aansluitingstreffer te scoren, 1-2. Tegenvaller was dat Said geblesseerd het veld moest verlaten. Dit was wel een aderlating voor het middenveld. De rust was weg bij S.V. Honselersdijk en de ploeg zakte weg. Vlak voor de rust wist keeper Martijn de gelijkmaker te voorkomen door een knappe redding met de voet.

Tweede helft
De tweede helft begon desastreus voor Maasdijk. Voor dat ze het wisten hadden ze binnen 5 minuten 2 doelpunten om de oren. Verantwoordelijke man was Azzedine. In de 49e minuut zette hij zelf de aanval op en zocht de combinatie met Leon. Leon zag aan de andere kant Mike vrij staan. Op zijn beurt gaf Mike de bal terug aan Azzedine die voor het doel met een zacht schot de verbouwereerde keeper Tim Middelburg stokstijf liet staan 1-3 (foto 4).

Nog geen paar minuten later leek Maasdijk ten dode opgeschreven. Tom gaf een diepte pass op Azzedine die vrij kon oplopen richting Maasdijkse keeper. Hij liet deze voor de 4e keer de bal uit het doel rapen, 1-4 (foto 5). Tot de 60e minuut was er niets aan de hand en leek de S.V. Honselersdijk vrij eenvoudig zijn 17e overwinning te vieren. Maar het laatste half uur verloor de ploeg van Piet Boon volledig het overzicht. Het middenveld werd als ware overlopen en kon geen tegenstand meer bieden. De druk werd groter en groter en Maasdijk ging risico’s nemen. In de 59e minuut was het raak en was balverlies daar vooraf debet aan. Op rechts werd door Maasdijk vrij eenvoudig de volledig vrijstaande Jente van Staalduinen gevonden. Alleen voor keeper Martijn van der Hoek wist hij de 2-4 te maken. Maasdijk begon nu een fel offensief. S.V. Honselersdijk kwam er niet meer uit. Veel ballen werden onnodig ingeleverd. Het grote gevaar van Maasdijk kwam allemaal van links, waar aan honselse kant slecht verdedigd werd. Het had er veel onnodige overtredingen voor nodig. In de 65e minuut ging het weer mis aan de rechter kant bij S.V. Honselersdijk. De bal werd onnodig weggegeven en werd gevolgd door een mooie aanval van Maasdijk. De bal werd voorgegeven en door Jente van Staalduinen vrij eenvoudig ingekopt. Het werd nog een heftig laatste kwartier en de wedstrijd kon alle kanten op. S.V. Honselersdijk loerde op de counter via de snelle Roy Steekelenburg, en Maasdijk die alles op alles zette voor de gelijkmaker. In de 90e minuut leek de gelijkmaker gemaakt te worden. In vrije positie wist keeper Martijn van der Hoek tot 2 maal toe de bal uit zijn doel te werken. In blessuretijd deed S.V. Honselersdijk nog iets terug. Slecht uitspelen aan Maasdijkse kant zorgde er voor dat Azzedine in balbezit kwam. Zijn voorzet op de vrijstaande Leon betekende de genade klap voor Maasdijk (3-5, foto 6) en ging S.V. Honselersdijk geflatteerd met de overwinning strijken.

Het blijft spannend bovenin de 3e klasse. MVV’27 kwam in blessuretijd langszij sv Houtwijk en heeft nog de beste papieren voor promotie. As zaterdag een rustdag en de week erop tegen RAS. Het wordt een spannend slot.

Opstelling: Martijn van der Hoek; Ralph Heskes, Tom Lobert (geel), Marcel Bruggeling (geel), Roy van den Berg (geel); Said Aouladsaid (-40, Roy Steekelenburg), Leon de Brabander (A), Jeroen Vogels, Loek Grootscholten (geel); Azzedine El Khalifi, Mike Mast (-70, Joost Zandvliet)

Condubouw