Dikke nederlaag eerste uitinterland Nadine Noordam
zaterdag 20 april 2013

Nadine Noordam (C1) heeft woensdagavond met het Nederlands elftal voor speelsters onder 15 jaar met bijna dubbele cijfers van Duitsland verloren. In Kevelaer, net over de grens bij Venray in Noord Limburg, werd maar liefst met 8-0 verloren. Nadat ze vorige week tegen Engeland debuteerde in het jongste Nederlands vrouwenelftal, speelde Nadine heer eerste uitinterland. Nadine stond in de basis en heeft bijna de hele wedstrijd gespeeld.

Ondanks de dikke nederlaag vond Nadine van zichzelf dat ze wel aardig had gespeeld. “Duitsland was een maatje te groot voor ons, maar met mij ging het wel aardig goed. Ik was de enige die op doel heeft geschoten. Het was niet echt een hele grote kans, maar hij had er wel in gekund!” Wel speelde Nadine in een stadion waar bijna 5000 man op de tribune zaten. “Er zaten inderdaad heel veel mensen. Dat was echt heel leuk om mee te maken. Jammer dat het heel veel Duitsers waren.” Na de volksliederen werden de namen van de speelsters door een stadionspeaker opgenoemd; ‘NADINE NOORDAM VON SPORT VEREIN HONSELERSDIJK’. Het omroepen van haar naam vond Nadine erg leuk. “Vooral in het Duits!” Opa Noordam bracht zijn kleindochter naar Horst, waar Oranje Mo15 zich in een hotel verzamelde, en woonde de interland in Kevelaer bij. Nadine: “Opa heeft het heel erg leuk gevonden om mij te zien spelen en zei ook dat hij trots op me is dat ik nu al zover ben gekomen.” Trainen en spelen met C1 onder leiding van een andere trainer zal wennen worden na 3 interlands in één week. “Om weer bij Honselersdijk te gaan trainen en spelen zal zeker wel even wennen zijn. Vooral het niveauverschil. Ik heb met de beste voetbalmeiden van Nederland mogen spelen onder leiding van een bondscoach met een complete technische en medische staf. Dan is voetballen in de C1, met alle respect voor de jongens natuurlijk, toch wel even anders ja. Ik vind het wel jammer dat Mario Silvius niet meer voor de groep staat. Ik heb het altijd al een goeie trainer gevonden. Maar ja, het is niet anders.”

Op www.OnsOranje.nl liet KNVB-bondscoach Marleen Wissink optekenen dat haar elftal een goede leerervaring had opgedaan. “Duitsland was een maat te groot. Ze waren op alle fronten beter. Duitsland is voetballend verder, fysiek sterker en niet alleen als team beter, maar ze beschikt ook over meer individuele kwaliteiten. We hebben het lastig gehad. Het tempo waarin Duitsland speelde lag vele malen hoger. Het is echt de internationale top die we hier gezien hebben.” Tegen en in België op 1 juni wordt de laatste interland van het seizoen 2012-2013 gespeeld. “Tegen de leeftijdgenoten van België gaan er, vermoed ik, geen wijzigingen komen”, zegt Nadine. “Dus ik verwacht wel dat ik bij de selectie blijf. De uitnodiging krijg ik later pas. Die wordt altijd per post verstuurd.”

Opstelling: Lize Kop (Fortuna Wormerveer); Lisan van den Broek (Hontenisse), Daisy de Boer (FC Twente), Kay-Lee de Sanders (FC Abcoude) (46. Vera ten Westeneind (Jonge Kracht)), Demi ter Maat (FC Twente) (46. Jasmijn Duppen (De Blokkers)); Nurija van Schoonhoven (FC Twente), Mandy de Boer (RKDES) (76. Viviane Verheijen (Oranje Wit)), Silvie van der Plas (OJC Rosmalen) (50. Wilan Gies Broesterhuizen (Alkmania)); Nadine Noordam (S.V. Honselersdijk) (55. Jent Bakker (vv Limmen)), Pien de Beer (VOAB) (64. Kim van Velzen (Hercules Zaandam)), Nathalie van den Heuvel (VOAB).

Foto:
Nadine Noordam tegen Duitsland.

Van der Meer verzekeringen