International Mandy van Dijk in Spanje
dinsdag 15 januari 2013

Mandy van Dijk heeft een druk voetbalprogramma. Tussendoor moet de voormalig C1-speler van de S.V. Honselersdijk gewoon naar school. Ze zit in de topsportklas van Het Segbroek College in Den Haag. Maar nu even niet. Momenteel verblijft ze in Navata (Spanje), waar ADO Den Haag een trainingskamp heeft belegd. Er wordt onder andere een oefenwedstrijd gevoetbald tegen FC Barcelona Femení. Het vrouwenelftal van FC Barcelona voetbalt op het Ciutat Esportiva Joan Gamper. FC Barcelona Femení voetbalt in de Spaanse eredivisie, de Superliga Femenina. Het Ciutat Esportiva Joan Gamper is het sportcomplex van FC Barcelona in Sant Joan Despí nabij Barcelona, dat wedstrijdvelden voor de jeugd- en vrouwenelftallen, trainingsvelden voor het eerste elftal en de nieuwe jeugdacademie omvat. Het is vernoemd naar Joan Gamper, oprichter, oud-speler en voormalig president van de club. Een ontmoeting met Lionel Messi behoort voor Mandy dan ook tot de mogelijkheden.

De prille voetballoopbaan van Mandy verloopt prima. Donderdagmiddag 4 oktober 2012 in Moskou om ongeveer 14:15 uur Nederlandse tijd schreef ze geschiedenis. Mandy debuteerde na ruim een uur spelen als invaller in de Women Champions League tegen FC Rossiyanka. De Russische landskampioen leidde tot dat moment lange tijd met 1-0, maar in de slotfase scoorde ADO Den Haag twee keer, waardoor de Haagse eredivisionist een sensationele en glansrijke 1-2 overwinning boekte. Plaatsing voor de volgende ronde lukte niet, omdat het in Den Haag al eerder 1-4 werd. Eind oktober kwalificeerde Oranje onder 17 zich met basisspeler Mandy binnen de gelederen voor de eliteronde, de tweede EK kwalificatieronde, door zeges op Montenegro, Kazachstan en Oekraïne. En voor de winterstop plaatste ADO Den Haag zich met Mandy vooral als bankspeler voor de BeNe League. De club eindigde achter FC Twente op de 2e plaats in de Nederlandse eredivisie, waardoor het na de winterstop als één van de vier Nederlandse clubs mag gaan opnemen tegen de top vier van de Belgische eredivisie. Mandy begon het seizoen goed met twee basisplaatsen. Door terugkeer van enkele ervaren spelers zat Mandy daarna vooral op de reservebank. Net voor de winterstop speelde ze weer een keer als invaller.

Van der Meer verzekeringen