Vervroegd Kerstreces S.V. Honselersdijk E1
zaterdag 22 december 2012

Zaterdagochtend 22 december werd het Westlands Kampioenschap (WK) Zaalvoetbal voor E-junioren in de Poeldijkse Jan van der Valk Sporthallen gespeeld. S.V. Honselersdijk E1 wist de prestaties van het WK 2011 (verliezend finalist) tijdens het WK 2012 niet te overtreffen. Vol verwachting startten de mannen van trainer Marcel Noordam en coach Richard Vijftigschild aan het toernooi. In de voorronde werd moeizaam van Naaldwijk (1-0; Milan Vijftigschild) en Lyra (2-1; Frenk Kester & Max van der Kraan) gewonnen en werd eveneens moeizaam gelijkgespeeld tegen Verburch (1-1; Milan Vijftigschild). De kwartfinale werd vervolgens met 2-0 van FC ’s Gravenzande verloren. Voor de 5e tot en met de 8e plaats werd daarna weer met 2-0 verloren van Westlandia. De technische staf dacht dat het toernooi daarmee ten einde was, maar om de 7e en 8e plaats moest nog tegen opnieuw Naaldwijk worden gezaalvoetbald. Omdat de spelers al onder de douche waren geweest en in het clubgebouw rondhingen kon niet aan deze sportieve verplichting worden voldaan. Reglementair werd daarom verloren, wat een 8e plaats op het WK betekende. Het vervroegde Kerstreces maakte de tegenvallende prestaties van E1 compleet. Toch was er ook positief nieuws om het jaar mee af te sluiten. De E1 won wel het schieten op doel met 475 punten. Ben Wagener onderscheidde zich door twee van zijn drie schoten in het 100 punten gat te schieten. Alle spelers kregen daarom een 100% Voetbal t-shirt.

Coach Richard Vijftigschild zag dat zijn team totaal niet in het toernooi zat. “Vorig jaar zat alles mee en was de finaleplaats met goed voetbal en de uitverkiezing van Matthijs Nieuwenhuizen tot keeper van het toernooi terecht. Dit jaar zat alles tegen. We hebben nu eenmaal meer veldvoetballers dan spelers die ook nog in de zaal uit de voeten kunnen. Dat is gewoon jammer.” Trainer Marcel Noordam is het met hem eens. “Het combinatievoetbal verliep stroef. En dan werkt dat onding van een plofbal, waarmee in de zaal KNVB-competitie wordt gevoetbald, óók niet mee. Er zit geen leven in die bal, waardoor die aan je voet blijft kleven als je de bal wilt opbrengen, maar daar heeft ieder team last van. Ik moet ook zeggen dat er te weinig werd bewogen zonder bal. Dat werd meedogenloos afgestraft. We hebben nu even een voetbalpauze en spelen zaterdag 5 januari om 10:00 uur een oefenwedstrijd thuis tegen Concordia E1, het team van trainer-coach Tom Hesselink, de zoon van onze vorige E-selectietrainer Bert Hesselink. Op het veld moeten we dan maar laten zien dat we echt wel goed kunnen voetballen. Iedereen fijne feestdagen en een goed begin van 2013. Zeker voor E1!”

Sosef & v/d Knaap