S.V. Honselersdijk B1 is geweld van leeftijdgenoten meer dan zat!
zondag 16 december 2012

Assistent-trainer van S.V. Honselersdijk B1 Maikel Middelburg heeft maandagavond 10 december met de spelers van zijn elftal gesproken naar aanleiding van het overlijden van grensrechter Richard Nieuwenhuizen van Sc Buiten Boys uit Almere door het slaan en schoppen van een aantal leeftijdgenoten. Middelburg heeft daar een verslag van gemaakt. Hieruit kwam vanuit de spelers zelf een aantal opmerkelijke meningen en mogelijke oplossingen. B1 hoopt het gesprek over agressie en geweld op en om het voetbalveld gaande te houden. Het elftal hoopt dat de vereniging hier iets aan heeft en er ook echt wat mee gaat doen! Want de spelers vinden ook dat dit nooit meer mag gebeuren!

Maikel Middelburg:
“De jongens vonden het over het algemeen te zielig voor woorden dat iemand zoiets doet. Ze vonden het belachelijk dat omstanders niks deden en hebben zich gestoord aan de belachelijke reacties van ‘misdaadverslaggever’ Peter R. de Vries en de medescholieren van de daders. Die legden de schuld óók bij de grensrechter zelf.
De jongens hebben zelf ook wel eens wat bedreigends meegemaakt. Gijs Kouwenhoven werd als grensrechter ook eens uitgescholden en kreeg de meest vreselijke ziektes toegewenst. Hier voelde hij zich uiteraard niet prettig bij. Maar dat is volgens de jongens niet zo heftig als het incident van twee weken geleden.

Peter Middelburg heeft zijn verhaal gedaan. Hij is twee jaar geleden bij een wedstrijd van de B1 tegen GDA B2 ook bedreigd. Alleen toen met een mes. Hij heeft hiervan aangifte gedaan en vertelde de jongens wat voor impact dat op hem heeft gehad en nog heeft. De jongen die het gedaan had is later door zijn vereniging GDA geroyeerd. Hier schrokken de jongens zichtbaar van.

Maar wat kan S.V. Honselersdijk aan dit soort voorvallen doen?
Over het algemeen kwam eruit dat de vereniging op dat moment er zelf niet zoveel aan kan doen. Maar de jongens vinden wel dat het bestuur en technische commissie bij de elftalleiders op goed gedrag meer nadruk moeten leggen. Er moeten duidelijke regels komen voor bepaalde incidenten. Hoe gaat S.V. Honselersdijk om met een team dat bij een vechtpartij betrokken is geweest? Worden de elftalleiders en de persoon of de personen in kwestie zelf erop aangesproken? Dat zijn vragen die wel bij de jongens leven. De vereniging zal daar vast regels voor hebben. Alleen worden die niet duidelijk en genoeg naar de elftalleiders en spelers toe gecommuniceerd.

De B1 brengt dan ook als oplossing aan dat S.V. Honselersdijk bovenop de straf van de KNVB nog een extra straf moet leggen. Dat kan bijvoorbeeld een extra schorsing zijn of een paar keer helpen als vrijwilliger bij bepaalde evenementen. Denk daarbij aan scheidsrechter zijn bij (zaal)toernooien van de F-, E- en D-jeugd.

Vanuit de KNVB vindt B1 dat er strenger gestraft moet worden bij incidenten rondom een wedstrijd. De KNVB meet nogal met twee maten. De ‘buitenlandse’ verenigingen wordt te veel de hand boven het hoofd gehouden, omdat de KNVB anders weer beschuldigd wordt van discriminatie. Incidenten moeten harder worden aangepakt. De clubs moeten sneller spelers royeren. Alleen vraagt men zich hardop af of dit een oplossing is. Geroyeerde spelers gaan dan zo bij een andere club voetballen. Of ze gaan een andere sport doen waar ze ook die problemen veroorzaken. Daarom moet er sneller worden besloten dat iemand nooit meer mag voetballen om in ieder geval de problemen op het voetbalveld te verminderen.

Ondanks al deze oplossingen vindt B1 dat het werkelijke probleem nog niet wordt opgelost. Want die zit volgens de jongens in de opvoeding van kinderen. Daar moet men zich meer op gaan richten. Maar hoe? Daar hadden ze geen antwoord op.”

In samenwerking met gedragsdeskundige Rino Vijverberg bekijkt het bestuur de komende tijd hoe we als club met dit soort soms extreme situaties van agressie en geweld in woord en gebaar om kunnen en zouden moeten gaan. S.V. Honselersdijk heeft normen en waarden hoog in het vaandel staan.

(Alexander Wagener)

Sosef & v/d Knaap