Voetbal Talenten Toernooi District West II E-junioren bij S.V. Honselersdijk zeer geslaagd
woensdag 31 oktober 2012

Op de laatste dag van de herfstvakantie voor scholieren vrijdag 26 oktober organiseerde de stichting Voetbal Talenten Toernooi (VTT) uit Westerland in samenwerking met de S.V. Honselersdijk het VTT West II E-junioren. Het VTT is een groot landelijk toernooi met 6 voorrondes en een eindtoernooi; het Nederlands Kampioenschap (NK) in juni bij SV Nederhorst in Nederhorst den Berg (Noord-Holland). Het toernooi onderscheidt zich door het uitdragen van de drie kernwaarden gezonde voeding, teamgeest en sportiviteit.
Alcohol, frituursnacks, priklimonades en snoep werden vrijdag dan ook niet in het clubgebouw op sportpark De Strijphorst aan de Strijphorst in Honselersdijk verkocht. Het toernooi werd gestart met een heuse openingsceremonie, waaraan het meezingen van het Nederlandse volkslied niet ontbrak. En alle wedstrijden werden voorafgegaan door het schudden van handen door de scheidsrechter en de twee clubs die tegen elkaar uitkwamen, zoals men dat in het profvoetbal ook gewend is. De scheidsrechters deelden sportiviteitspunten uit, die meetelden voor eventuele plaatsing voor het NK.

In Honselersdijk werd het laatste voorrondetoernooi gevoetbald. Uiteindelijk won Westlandia het toernooi door in de grote finale met 3-1 van SV Den Hoorn te winnen. S.V. Honselersdijk, dat in de halve finale nipt van Westlandia verloor, werd derde door de kleine finale van Wippolder te winnen en werd tweede in het sportiviteitsklassement van 15 deelnemende clubs. Namens de S.V. Honselersdijk was Hans Post gastheer. “Ik denk dat we terug kunnen kijken op een zeer geslaagd toernooi. Wij werden begin dit jaar door de stichting VTT gevraagd om het laatste voorrondetoernooi te organiseren. VTT kennen we omdat we met de D-junioren al eerder aan het toernooi deelnamen.” Een toernooi met een dergelijke omvang organiseer je niet zomaar. Er zijn weken van voorbereiding aan vooraf gegaan. Post: “Aad van Kester, Piet Niekerk, Ab van Dijk en ik hebben er veel werk aan gehad, maar het resultaat was ernaar. De barbezetting en het scheidsrechterscorps waren op orde.” De scheidsrechters Ron Gram en Mario Silvius werden bijgestaan door de jeugdscheidsrechters Lance Kooij, Jasper Zwinkels (beiden C-junioren!), Stanley Vlielander, Remco van Kester, Stan Groeneboom, Jessie Groeneboom en Emiel van Niekerk (allen B-junioren). “Daar waren we zeer blij mee”, aldus Post, die op zichzelf openstaat voor het opnieuw organiseren van een VTT. “Er zijn toernooien bij de D-, E- en F-junioren. Eerst zullen we als club met de Technische Commissie dit toernooi gaan evalueren. Voetbaltoernooien vinden in het algemeen meestal aan het begin of aan het eind van een seizoen plaats. Nu was het in de herfstvakantie. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen gehad. Daar moeten we eerst over gaan praten. Misschien dat we ons daarna weer zullen gaan aanmelden om een VTT te organiseren. We hebben met de D-junioren nu drie keer aan het VTT . Het was voor de eerste keer met de E-junioren. Over deelname met de D-, E- en F-junioren zullen we ook gaan praten.”

Foto’s:
S.V. Honselersdijk tijdens de openingsceremonie.
Sportieve duels, zoals hier tijdens S.V. Honselersdijk-SV Den Hoorn.
Handen schudden voorafgaande aan S.V. Honselersdijk-Vitesse Delft.
Hans Post (archieffoto S.V. Honselersdijk-Sparta 7 juli 2012 tijdens het begeleiden & fourageren van de ballenjongens).

Zie ook 2 YouTube filmpjes:

Zoomin'