Afkeuringen: hoe zit het ook alweer?
vrijdag 2 december 2011

Het mooie weer heeft plaatsgemaakt voor minder weer. Gisteren op de trainingen vernamen we al de eerste discussies of het zaterdag wel doorgaat. Vandaar onderstaand bericht:

Hierbij nog een keer een korte uitleg over de afkeuringen. Alle elftallen vallen onder district west 2 van KNVB. Bij algemene afkeuring is dit op vrijdag al te lezen op NOS teletekst pagina 603. Als er een algemene afkeuring is op pagina 603 zijn dus alle wedstrijden, welke door de KNVB zijn vastgesteld, afgekeurd, ook op kunstgras.

De elftallen zijn ingedeeld in twee categorieën. De wedstrijden van de elftallen S1, S2, en de B1 en ALLE bekerwedstrijden vallen onder Categorie A. Alle andere elftallen vallen onder Categorie B. Als er dus een "X " staat onder Categorie B zijn deze elftallen dus afgekeurd. De Cat. A elftallen hebben dan een terreinkeuring en moeten de afkeuringslijn bellen voor meer informatie. Op onze afkeuringslijn (0174 - 626541) staan de uit- en thuiswedstrijden genoemd zodra deze bekend zijn bij ons.

Bij de thuiswedstrijden kan het hoofdveld en veld 5 worden afgekeurd. Soms wordt er dan met elftallen “geschoven”, zodat de elftallen welke op het hoofdveld waren ingedeeld, nu op het kunstgras spelen. Dit heeft te maken met reglementen van de KNVB waarbij sommige elftallen prioriteit krijgen op de overige elftallen. Dit probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen en als het gebeurt, wordt het eerlijk verdeeld over alle elftallen. Als bijvoorbeeld de D5 wordt afgekeurd voor de D1, zal de volgende keer de D5 wel voetballen en wordt er een ander elftal afgekeurd.

Bij extreme omstandigheden kunnen de kunstgrasvelden ook afgekeurd worden. Ga er dus niet van uit dat je altijd voetbalt. Voor de trainingen geldt hetzelfde. Bel bij twijfelachtig weer altijd eerst de afkeuringslijn. De afkeuringen staan ook vermeld op de site van de KNVB. Volg de link AFKEURINGEN op onze site en kijk bij je elftal bij status. Zowel bij de uit- als thuiswedstrijden wordt de melding AFGEKEURD vermeld. Als het hier vermeld staat, kan je er zeker van zijn dat het is afgekeurd. Vanaf ongeveer 07:45 uur staan de thuiswedstrijden hierop vermeld. We proberen zo snel als mogelijk de afkeuringen op deze site te vermelden. Als er nog vragen zijn, kunt u contact opnemen met ondergetekende.

Henri Valstar

Prins Group