S.V.Honselersdijk uit tegen Lyra
donderdag 15 september 2005

De tweede derby staat alweer voor de deur met de uitwedstrijd tegen Lyra. De webredactie komt er deze keer makkelijk vanaf. Op de website van Lyra staat een uitgebreide en zeer lezenswaardige voorbeschouwing van de wedstrijd. Waarvoor onze dank.
Tekst en foto van www.lyra.nl:
Voorbeschouwing Lyra - Honselersdijk
Wie kan zich 31 mei 2003 niet meer herinneren? Wat was er toen ook alweer aan de hand? Een hint: met z'n allen op het fietsie naar de Dijk. Nog niet? Bloedstollende pot tegen het andere Oranje. Dat moet genoeg zijn om te weten dat het die dag om handhaving ging voor Lyra 1. In een beslissingswedstrijd tegen Honselersdijk bij Maasdijk moesten beide teams uitmaken wie er in het seizoen 2003/2004 in de eerste klasse zou spelen. Lyra zou uiteindelijk met 2-1 winnen en mocht een nieuw seizoen, onder leiding van de nieuwe trainer Leo Dekker, in de eerste klasse uitkomen.

Maar wanneer hebben Lyra en Honselersdijk hun laatste competitieduels eigenlijk tegen elkaar gespeeld?
De laatste keer dat deze derby werd gespeeld dateert toch alweer van het seizoen 1998/1999.
In dat seizoen nam Lyra afscheid van de tweede klasse en promoveerde naar de eerste klasse B door NSVV thuis met maar liefst 4-0 te verslaan.
Toch zou Lyra in dat jaar 3 punten laten liggen tegen Honselersdijk. Thuis was er geen vuiltje aan de lucht voor de Lierenaren (3-0). Maar op Sportpark de Strijphorst verliezen de mannen van trainer Jan Hoos met 1-0.

Het in 1964 opgerichte SV Honselersdijk zal pas in het seizoen 1988/1989 voor de eerste keer in competitieverband tegen Lyra uitkomen. Het net gepromoveerde Honselersdijk treft Lyra in de 3e klasse A. Lyra eindigt in dat seizoen op een 5e plaats met 6 punten (toen nog het 2 punten systeem) achter kampioen Leiden.
Het jaar daarop kent Lyra een goed seizoen en eindigt op een vierde plek achter onder andere Hoekse Boys die op een tweede plek eindigt. Honselersdijk doet het aanmerkelijk minder en degradeert als rode lantaarndrager uit de derde klasse.

Nadat Lyra in het seizoen 1991/1992 ook kansloos degradeert (8 puntjes uit 22 wedstrijden) komen beide verenigingen elkaar in de 4e klasse A weer tegen.
Beide verenigingen draaien naar behoren. Lyra pakt één puntje meer dan Honselersdijk en eindigt op een 5e plaats. Beide wedstrijden eindigen dat seizoen in 1-1.
De twee jaren erop worden de derby's afgewerkt waarbij de vlam nog wel eens in de pan vloog.
Met Hans de Wijs, Marco Gardien en Leo Lievaart aan Oranje zijde en Hans Hanemaaijer, Alexander van der Bol en Marco van Hasenbroek aan de rood-witte zijde was het vaak niet goed maar wel spectaculair.

In het seizoen 1994/1995 nam Lyra afscheid van de 4e klasse door te promoveren dankzij KMD (en dat was niet de eerste keer...), dat Nootdorp op een gelijkspel hield, waardoor Lyra de nacompetitie won.

In het seizoen 1997/1998 meldt Honselersdijk zich in de tweede klasse (een jaar eerder was de hoofdklasse in het leven geroepen, waardoor de daaropvolgende klassen ook opschoven). De oranjehemden kennen een bevredigend seizoen. Ze eindigen op een keurige 7e plaats. Lyra valt wat tegen met een 9e stek, maar degradatie wordt voorkomen. Dit lot viel bijvoorbeeld wel Vitesse Delft ten deel. In de onderlinge confrontaties was Lyra wel twee maal de betere. Thuis werd Honselersdijk met 3-1 verslagen en uit werd een 1-2 overwinning weggekaapt.

In het daaropvolgende jaar zou Lyra dus promoveren en verloren beide verenigingen elkaar uit het oog. Tot dit jaar dus. Na de degradatie vorig seizoen, probeert Lyra zo snel mogelijk weer terug te keren naar de eerste klasse. Honselersdijk kende vorig jaar een uiterst moeilijk seizoen, maar handhaafde zich tenauwernood.

Een derby staat altijd op zich. Het kan dan ook een leuke wedstrijd worden op Sportpark de Zweth. Iedereen is vanaf 14.30uur van harte welkom. WOS radio en televisie zijn ook getuige van de burenruzie.
We hopen op veel publiek en een spectaculaire wedstrijd zoals deze ook in de begin jaren '90 werden afgewerkt. Een echte derby dus.

De foto:
Marco van Hasenbroek scoort in het seizoen 93/94 in de slotminuut de 0-1