S.V. Honselersdijk diep in de problemen na nederlaag tegen RKDEO
maandag 13 mei 2024

S.V. Honselersdijk verloor een beetje geflatteerd met 0-3 van RKDEO. Dat betekent met nog 2 wedstrijden te gaan, dat men het niet meer in eigen hand heeft voor rechtstreekse handhaving in de 1e klasse. Het staat nu op een 11e plaats wat nacompetitie betekend.

S.V. Honselersdijk begon goed aan de wedstrijd. De spelers waren er zich terdege van bewust dat er vandaag gewonnen moest worden.
Op een zonnig Sportpark de Strijphorst werd dan ook furieus aan de wedstrijd begonnen. In de 2e minuut leek de thuisploeg al op een voorsprong te komen. Djehnairo Holder werd diep weggestuurd en was zijn directe tegenstander Youni de Bruin te snel af. Alleen richting doel omzeilde hij ook keeper Huub Koning, maar zijn schot raakte de binnenkant van de paal en kon alsnog weggewerkt worden. Even later was Steyn de Bruin dicht bij de openingstreffer, maar zijn kopbal uit een hoekschop werd door een verdediger van de lijn gekopt. Zo zit het weer niet mee voor de geplaagde ploeg van trainer Pim van der Hoorn. Het mist het nodige geluk de laatste wedstrijden. Na deze felle openingsfase was het RKDEO die het heft in handen nam. In de 10e minuut werd keeper Quinten van der Helm getest na een schot van Robin Schaareman. Een paar minuten later werd Olaf Kramer niet aangepakt en kon ongehinderd op keeper Quinten van der Helm gaan, maar zijn schot ging rakelings naast. Zo ging het spel op en neer met aan beide kanten goede kansen. In de 29e minuut weer een goede opening via de razend snelle Djehnairo Holder. Met een paar knappe bewegingen kwam hij heel ver, maar werd uiteindelijk gestopt door keeper Huub Koning. Beide ploegen namen risico’s om een doelpunt te forceren, maar lieten veel ruimte over voor uitvallen waardoor het een open wedstrijd werd. In de 36e minuut een corner van RKDEO. De bal werd door Tom van Veen opgevangen en gelijk diep gespeeld op Steyn de Bruin. Steyn kwam heel ver richting keeper Huub Koning, maar werd net voor het strafschopgebied gestuit door Riejanou Rosine.

De 2e helft was net een minuut oud en het was S.V. Honselersdijk die de aanval weer opzocht. Joey Valstar speelde zich knap vrij en gaf een knappe voorzet af op Djehnairo Holder. In het doelgebied haalde hij uit, maar raakte daarbij de hand van Youni de Bruin. Heel Honselersdijk schreeuwde voor een strafschop maar scheidsrechter Robin Punt wuifde dit weg. S.V. Honselersdijk probeerde de druk erop te houden, maar het blijft een probleem dat de bal moeilijk rondgespeeld wordt. Onnodig veel balverlies en verkeerde keuzes zorgde ervoor dat het spel minder werd aan Dijkse kant. RKDEO maakte hier goed gebruik van en kwam er elke keer verraderlijk uit. In de 58e minuut een uitval van Irian Boeschoten die zijn scherpe voorzet nog weggewerkt zag worden door Rik van Schie. Een paar minuten later was het wel raak. Sven van Noppen werd diep aangespeeld en haalde hard uit waarbij in eerste instantie de bal werd geblokt door Nigel Hendriks. In de rebound schoot hij wel raak, 0-1. RKDEO ging stug door opzoek naar de 2e treffer. S.V. Honselersdijk had niet meer het vermogen om iets terug te doen. De tijd begon te dringen voor de thuisploeg en met nog 10 minuten te gaan werd er risico genomen. RKDEO spelers kregen plots ook wat “krampjes”. In de 81e minuut was het op links Djehnairo Holder die goed door kwam en de bal strak voor gaf. Helaas waren de voorwaartsen van S.V. Honselersdijk net niet attent genoeg om de bal binnen te schuiven. In de 88e minuut was het gedaan voor de thuisploeg. Een snelle aanval werd uiteindelijk afgerond door Dylan Boapeah. In blessure tijd werd nogmaals gescoord door Jacky Doorschodt en werd de eindstand 0-3.

Komende zaterdag 18 mei speelt S.V. Honselersdijk een cruciale wedstrijd uit tegen degradatiegenoot Nootdorp. Deze moet gewonnen worden om dreigende rechtstreekse degradatie te ontkomen.

Opstelling:
Quinten van der Helm, Niels van Wingerden, Vince van Hagen, Nigel Hendrix, Rik van Schie, Nick van der Kraan (-33 Daan van Elswijk, Joey Valstar, Lars Ammerlaan, Djehnairo Holder (geel), Tom van Veen (A), Steijn de Bruijn

Tekst Jan de Brabander
Foto's Koos Ophorst