S.V. Honselersdijk 2 laat Die Haghe 2 met 1-1 wegkomen op Kijkduin
woensdag 29 maart 2023

Tweede selectie-elftallen hebben het moeilijk in het grote voetballandschap in Nederland. Steeds vaker kiezen clubs ervoor om die af te schaffen ten faveure van O23- of O21-selecties. S.V. Honselersdijk bewijst dat het wel kan. Sterker nog, in het seizoen 2023-2024 wordt weer een 3e elftal aan de selectie toegevoegd onder leiding van trainer-coach en oud-selectievoetballer Hans de Wijs. Ons 2e elftal draait ieder seizoen weer in de bovenste helft van de KNVB categorie 2 1e Klasse A mee. En dat is knap, want hoe vaak komt het bij blessures en schorsingen voor dat 2e elftalspelers als 'verse' wissel- of basisspeler bij het 1e elftal moeten aansluiten vanwege ook daar blessures en schorsingen? Het komt niet vaak voor dat het 2e elftal een aantal wedstrijden in exact dezelfde samenstelling speelt. In het elftal voetballen spelers regelmatig op andere posities dus ook in dat opzicht kun je niet spreken van een vast elftal. Natuurlijk doet dat fenomeen zich ook bij tegenstanders voor en dat is dan ook wel de charme van een 2e elftal. Iedere wedstrijd staat op zich. En de prestaties ook.

Voorafgaande aan het duel der eerste elftallen van dezelfde clubs op hetzelfde sportpark speelde het 2e elftal zaterdag de uitwedstrijd tegen Die Haghe 2. De uitgangspunten waren helder. Die Haghe stond 3e en had 33 punten uit 18 wedstrijden; S.V. Honselersdijk stond 7e met 26 punten uit 18 wedstrijden. Op voorhand leek het een lastige wedstrijd te worden en dat werd het ook. Beide ploegen waren aan elkaar gewaagd. Milan Vijftigschild (foto 1), die nog altijd naar zijn (jeugd)vorm zoekende is na 2 kort op elkaar volgende langdurende blessureperiodes, scoorde 10 minuten voor rust de 0-1. Na rust drong Die Haghe uiteraard aan, maar hield S.V. Honselersdijk lang stand (foto's 2 & 3). Onder toeziend oog van een trouwe supportersschare (foto 4) drong S.V. Honselersdijk af en toe nog wel aan (foto's 5 t/m 8), maar tot echt uitgespeelde kansen leidde dit niet. Slechts een paar minuten voor tijd werd het 1-1. S.V. Honselersdijk is nog steeds 7e; Die Haghe nu 5e. Niet voor de eerste keer deed (óók komend seizoen!) 2e elftaltrainer Jasper Steringa in de slotfase een beroep op Djenairo Holder (16; JO-17-1!). De fysiek sterke buitenspeler met lef (foto's 9 t/m 12), de kant maakt hem niet uit, is absoluut talentvol, snel, behendig aan de bal en zeer doelgericht. Een aantal acties maakte dat duidelijk. Holder vanaf komend seizoen in de selectie; daar pleit ik voor!

Opstelling S.V. Honselersdijk 2
Barry Botman; Don Peters, Ricardo van der Zijden, Nick Duijvestijn, Joey van Marrewijk; Jorne Persoon, Kevin Bogaards (60. Branco Kok), Lowell Dijkhuizen; Bart van der Ende (70. Djenairo Holder), Bas van der Voort, Milan Vijftigschild.

Tekst & foto's: Alexander Wagener

Van Dijk Brouwer Installatietechniek