S.V. Honselersdijk behaalt broodnodige overwinning op Forum Sport
zondag 4 december 2022

S.V. Honselersdijk behaalde op een koude zaterdagmiddag een noodzakelijke overwinning op Forum Sport. Na 3 nederlagen op rij, was de ploeg van Andre Lourens vandaag weer aan de winnende kant. Net als het grote Oranje won het kleine Oranje ook met 3-1. Dit was terecht omdat de kansen beter benut werden door de Dijkenaars.

De aanvangstijd was vervroegd in verband met de wedstrijd van het Nederlands elftal tegen de Verenigde Staten. De publieke belangstelling viel, mede ook door de kou, wat tegen.

Beide ploegen hadden er zin in en er werd volop de aanval gezocht. In de 4e minuut was het Steyn de Bruijn die het eerste schot van de wedstrijd waagde na een onderschepping van Youri Riepe. Keeper Bas Tanis van Forum Sport had daar nog geen moeite mee. Één minuut later was een tegen aanval van de Voorburgers via Edoardo Saurwalt, die randje buitenspel door mocht gaan, maar hoog over schoot op het doel van keeper Quinten van der Helm. Forum Sport was het eerste kwartier de betere ploeg en dat betaalde zich uit in de 16e minuut door een doelpunt. Het was Edoardo Saurwalt, die na een voorzet van Timo Ploemen, de bal binnen schoot via de korte hoek, 0-1. Hierna was het S.V. Honselersdijk die het spel bepaalde. Forum Sport trok zich terug en de Dijkenaars zetten de druk erop. In de 21e minuut een mooi een-tweetje tussen Nick van der Kraan en Tom van Veen. Tom zocht de achterlijn op en gaf de bal strak voor waarbij Brian Valstar zijn voet net niet tegen de bal aan kon krijgen. In de 21e minuut dan toch de gelijkmaker. Goed opkomen van Vince van Hagen bracht de verdediging van de Voorburgers in verwarring. Zijn pass op de vrijgelaten Joey Valstar was een eitje voor Joey. Met een bekeken schot wist hij de 1-1 aan te tekenen. Tot aan de rust waren kansen over en weer om met voorsprong de rust in te gaan. Maar met deze gelijke stand konden beide ploegen wel tevreden mee zijn.

In de 2e helft zat S.V. Honselersdijk na 10 minuten al op rozen. Was het eerst nog, gelijk na de aftrap Martijn Brummer, die zich worstelde door de verdediging van de Dijkenaars. Echter zijn uithaal werd knap gered door keeper Quinten van der Helm. Maar in de 50e minuut kwam de thuisploeg, na een snel uitgespeelde aanval, op voorsprong. Het was de voortreffelijk spelende Joey Valstar die na een pass van Steijn de Bruijn zich vrijspeelde in het strafschopgebied. De uithaal daarna van Joey had keeper Bas Tanis geen antwoord op, 2-1. Voordat Forum Sport zich dat besefte, stond er al 3-1 op het scorebord. Na een mooie aanval was het Brian Valstar die de assist gaf op Youri Riepe. Alleen op keeper Bas Tanis passeerde Youri met een prachtige stift de verbouwereerde keeper. Forum Sport moest weer in de achtervolging en zette S.V. Honselersdijk onder druk. In de 60e minuut was het de ingevallen Justin van Otterloo die Edoardo Saurwalt een uitgelezen mogelijkheid gaf, maar de hand van de uitstekend keepende Quinten van der Helm bracht redding. Het restant van de wedstrijd bleef Forum Sport zoeken naar een beter resultaat, maar het ontbrak daarbij aan de echte scherpte. Na 5 minuten blessuretijd floot scheidsrechter Mulder voor het einde van de wedstrijd en was een mooie 3-1 overwinning een feit.

Opstelling:
Quinten van der Helm, Brent Gardien (-80 Rik van Schie), Nigel Hendrix, Vince van Hagen, Max van der Kraan (geel, -65 Michel van Giesen), Nick van der Kraan, Joey Valstar, Youri Riepe (geel), Steyn de Bruijn (geel, -85 Ben Wagener), Tom van Veen (A)

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst