S.V. Honselersdijk knokt zich naar een knappe 3-1 overwinning op AFC
maandag 14 februari 2022

S.V. Honselersdijk deed vandaag goede zaken. Door de knappe 3-1 overwinning op AFC uit Amsterdam, steeg de ploeg naar de middenmoot in de eerste klasse.

Na de lange corona stop periode met weinig trainen en alleen een wedstrijd voor de Westland Cup in de benen, stond voor S.V. Honselersdijk vandaag de inhaalwedstrijd gepland tegen AFC. Deze wedstrijd was door Corona gevallen bij beide teams al 2 keer uitgesteld. De inhaalwedstrijd vandaag was voor de thuisploeg dan eindelijk de lang verwachtte herstart van de competitie. Maar de vraag was natuurlijk hoe de ploeg zich hield na deze Corona-periode.

Het begin van de wedstrijd ging gelijk op met aan beide kanten wat kleine kansjes. In de 4e minuut was het Quincy Kluivert (ja de zoon van..) die op rechts Rick van Schie op het verkeerde been zette en rakelings over het doel van Quinten van der Helm schoot. Ook S.V. Honselersdijk kreeg zo’n soortgelijke kans, nadat Steyn de Bruijn ook langs zijn tegenstander glipte en de bal terug legde op Youri Riepe, echter zijn schot ging ook over. Zo was het voor het publiek een spannende wedstrijd met kansen over en weer. In de 13e minuut moest keeper Quinten van der Helm handelend optreden nadat Bas Middelkoop vrijgespeeld werd door Quincy Kluivert. Zijn schot was recht op keeper Quinten en dus ging een grote kans verloren voor AFC. In de 17e minuut was het Tom van Veen die door de verdediging van AFC dartelde en Steyn de Bruijn de gelegenheid gaf voor de eerste grote kans voor S.V. Honselersdijk. Zijn schot was echter te zacht en kon door verdediger Sam Nijpels op tijd voor de doellijn weggewerkt worden. Nauwelijks een paar minuten later was het aan de andere kant bijna raak. Uit een voorzet van Dean van Zwieten kopte Zep Swijghuisen Reigersberg de bal via de kruising naast het doel. Hoewel deze periode AFC veel druk probeerde te zetten op het honselse doel, waren de uitvallen van de Dijkse aanvallers des te gevaarlijker. In de 26e minuut was het een uitval op rechts door Kevin Bogaards. Hij had alleen keeper Jesper van der Mark voor zich, maar twijfelde te lang zodat de kans verloren ging. De kansen waren er voor de thuisploeg en het zou lekker zijn als het voor de rust nog de openingstreffer kon scoren. In de 35e minuut waren de mannen van trainer Andre Lourens wederom dicht bij een treffer. Kevin Bogaards stuurde op rechts Lars Ammerlaan de diepte in. Lars wist op prachtige wijze de bal terug te leggen op Tom van Veen, maar zijn kopbal vloog maar net rakelings naast het doel.

De tweede helft leek AFC de wedstrijd naar zich toe te trekken. Er werd volop de aanval ingezet en de druk op de verdediging van S.V. Honselersdijk werd opgevoerd. Uit een van de corners van Quincy Kluivert was het in de 60e minuut de ingevallen Michel van Giesen die Bas Middelkoop onderuit haalde in het strafschopgebied. Scheidsrechter Mats Blaak kon niets anders doen dan naar de penaltystip wijzen. De toegewezen penalty werd ruimschoots overgeschoten door Kluivert. In de 65e minuut weer een gevaarlijk aanval van de Amsterdammers na balverlies op het middenveld. Keeper Quinten van der Helm reageerde knap op het schot van Wibout de Vette en in de rebound schoot Quincy Kluivert naast. Nauwelijks een minuut later een snelle counter van Steyn de Bruijn aan de linkerkant. Uit zijn voorzet profiteerde Kevin Bogaards van het wijfelend ingrijpen van de verdediging van AFC en kon zodoende Kevin ongehinderd inkoppen, 1-0. Naarstig op zoek naar de gelijkmaker was het bijna raak in de 69e minuut voor AFC. Een vrije trap van Quincy Kluivert bereikte het hoofd van Justin Swart, maar doelman Quinten van der Helm wist met een flitsende reactie de bal tot corner te verwerken. De counter hierop leverde voor S.V Honselersdijk een penalty op nadat Steyn de Bruijn in het strafschopgebied onderuit werd gehaald. Tom van Veen haalde vernietigend uit en zodoende kwam S.V. Honselersdijk op een comfortabele 2-0 voorsprong. Een alles of niets poging in de 82e minuut leverde bijna de aansluitingstreffer op, maar Brent Gardien bracht redding op de doellijn en ook de rebound werd op de doellijn gekeerd door Tom van Veen. Maar de aansluitingstreffer kwam toch. Uit een scrimmage in het strafschopgebied wist Jaimy Roemer in de 89e minuut de 2-1 te scoren. Zodoende werd het nog spannend aan het eind van de wedstrijd en was de vraag hoeveel tijd scheidsrechter Mats Blaak erbij trok. Maar Tom van Veen maakte in de 91e minuut aan alle illusies een einde door uit een razend snelle counter de 3-1 te scoren. Even later floot de goed leidende scheidsrechter Mats Blak voor het einde van de wedstrijd.

Een heerlijke overwinning door de moe gestreden mannen van trainer Andre Lourens.

Opstelling:
Quinten van der Helm, Brent Gardien, Max van der Kraan, Marcel Bruggeling (A)(-56 Michel van Giesen), Rik van Schie, Lars Ammerlaan, Joey Valstar, Youri Riepe, Kevin Bogaards, Steyn de Bruijn(geel) (-83 Luke Groenenboom), Tom van Veen

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst