Sterk collectief S.V. Honselersdijk boekt 3-1 zege op Monnickendam
maandag 28 september 2020

S.V. Honselersdijk behaalde na sterk optreden een mooie 3-1 overwinning op Monnickendam. Dit was een verdiende overwinning dankzij het sterke collectief, zoals ze dat zo mooi zeggen.

De wedstrijd stond vandaag onder leiding van de welbekende topscheidsrechter Roelof Luinge en zijn 2 neutrale assistenten. Scheidsrechter Luinge floot een puike wedstrijd, liet veel toe en trok slechts 1 keer geel voor Monnickendam speler Jan Pieter van der Vis.

Voor S.V. Honselersdijk was Monnickendam een volstrekt onbekende tegenstander. Het betreft één van de zes nieuwe clubs uit Noord-Holland. De ploeg speelt voor het 2e jaar in de 1e klasse en werd gered van degradatie aan het eind van het vorige afgebroken seizoen door covid-19.
S.V. Honselersdijk was de eerste van de 25 minuten dominant aanwezig en won veel van de duels. Monnickendam kwam er maar mondjes maat aan te pas. Anders dan verleden week, werd nu gelijk Monnickendam op eigen helft vastgezet. Het kreeg dan ook in de eerste 10 minuten de kans op de openingstreffer. In de 5e minuut was het Tom van Veen die Kevin Bogaards vrij voor keeper Jeffrey Koreman zette, maar keeper Jeffrey Koreman was op tijd zijn doel uit. Nauwelijks één minuut later was het Tom van Veen die op links makkelijk langs zijn tegenstander glipte. Zijn schot in de korte hoek werd maar net tot corner verwerkt door keeper Jeffrey Koreman. De grootste kans was na 9 minuten. Na een mooie actie van Kevin Bogaards op rechts, speelde hij de bal voor het doel op de geheel vrijgelaten Nick van der Kraan. Nick had de hoek voor het uitkiezen, maar schoot de bal precies in de handen van keeper Jeffrey Koreman. Na 25 minuten luwde de storm aan Dijkse kant mede door het snelle balverlies en gaf het de Monnickendammers mogelijkheden. Het was aan het voortreffelijke keeperswerk van keeper Quinten van der Helm te danken dat de thuisploeg geen averij opliep. In de 30e minuut was het een knappe reactie van Quinten van der Helm nadat aanvoerder Donny Reugebrink werd vrijgespeeld. In de 32e minuut ranselde hij een schot van Arno Boes uit de kruising tot corner. Net voor rust kon de Dijkse ploeg toch nog opgelucht de kleedkamer in met een voorsprong. Na een actie van Tom van Veen was het Joey Valstar die de bal op de paal schoot. De slim meegelopen Nick van der Kraan kon de bal alsnog in de touwen schieten, 1-0.

Begin 2e helft was het even schrikken toen Youri Riepe verkeerd terugspeelde waar Kid Ronday goed tussen zat. Maar zijn schot ging tot grote opluchting over de kruising. In de 50e minuut kwam S.V. Honselersdijk gemakkelijk op een 2-0 voorsprong. Een aanval leek te stranden, nadat een pass op Tom van Veen niet te belopen was. Maar een miscommunicatie in de verdediging van Monnickendam leidde er toe dat de bal in eigen doel werd geschoten, 2-0. Hierna was het Monnickendam die alle risico’s ging nemen en dat leidde tot wat kansen. Daarentegen kreeg S.V. Honselersdijk via de counters mogelijkheden om de score te verhogen. Het was wachten tot de 82e minuut voordat de handjes weer de lucht in konden. Het was Max van der Kraan, ingevallen voor broer Nick, die op de linkerflank vastgehouden werd door Pieter van der Vis. De vrije trap van Joey Valstar bereikte het hoofd van Marcel Bruggeling, die net voor de graaiende keeper Jeffrey Koreman inkopte, 3-0. Met nog 8 minuten te gaan kon het haast niet meer fout gaan. Toch kon Monnickendam nog wat terug doen. Uit een scherpe voorzet van Kid Ronday viel Leon de Brabander ongelukkig op de bal en scheidsrechter Luinge constateerde een handsbal en wees naar de stip. De penalty werd goed ingeschoten door Kid Ronday, 3-1. In blessure tijd schreeuwde heel Honselersdijk ook voor een penalty, nadat op identieke wijze een Monnickendam speler ook op de bal viel en hands maakte in het strafschopgebied. Echter scheidsrechter Luinge wuifde dit weg. Nadat de Dijkse supporters in de 95e minuut schreeuwden: scheids, is het niet tijd voor een biertje, floot scheidsrechter Luinge gelijk af met de woorden: jullie hebben gelijk , tot groot genoegen van het publiek.

Opstelling:
Quinten van der Helm, Rick van Schie, Marcel Bruggeling (A), Michel van Giesen, Nigel Hendriks, Joey Valstar, Leon de Brabander, Youri Riepe, Nick van der Kraan (-80 Max van der Kraan), Tom van Veen, Kevin Bogaards

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst