25 jaar 'De Strijphorst'
zaterdag 20 november 2004

Vrijdag 13 november 2004 vierden we in de kantine van ons clubhuis de 25ste verjaardag van de Strijphorst. De belangstelling op deze avond was minder dan bij ‘oploopjes’ die we eerder dit jaar in het kader van het jubileum hadden.
25 Jaar eerder, om precies te zijn op vrijdag 16 november werd eveneens in de kantine de officiële opening van “De Strijphorst” verricht door burgemeester Jan de Bruin. In het jubileumboekje “S.V. Honselersdijk, 25 jaar jong” werd die dag destijds als volgt beschreven:
“16 November 1979 was voor de SV Honselersdijk een grote dag, op die dag werd het nieuwe sportcomplex “De Strijphorst” officieel geopend en kreeg de club de beschikking over 4 speelvelden, en een prachtige ruime kantine.
Het nieuwe gebouw bevat 12 kleedkamers met douches, 2 scheidsrechterskamers op de begane grond en een schitterende kantine op de 1ste etage.”
Op die datum dachten we van alles ruim genoeg te hebben, maar drie jaar later werd het 1000ste lid ingeschreven! Bij die gelegenheid signaleerde voorzitter Cor de Hoog dat er meer velden nodig waren. Dat er nadien veel aan uitbreiding is gedaan, moge blijken uit onderstaand overzicht:
- In 1979 hadden we één kantine, nu een grote en een kleine;
- In 1979 hadden we die niet, maar nu hebben we wel een sporthal;
- In 1979 hadden we een kleine, nu een grote bestuurskamer;
- In 1979 hadden we 12 kleedkamers, nu hebben we er 16;
- In 1979 hadden we geen ‘behandelkamer’, nu wel;
- In 1979 hadden we nauwelijks geblesseerde selectiespelers, nu grossieren we er in;
- In 1979 hadden we vier speelvelden en nu nog evenveel.
Raar eigenlijk. Het grootste probleem was het velden tekort. Vrijwel alles is in aantal of omvang toegenomen; maar juist de veldencapaciteit niet.Toch is het een bar gezellige avond geworden. De film van de familie Arie van der Eijk, door Aad van Assem op DVD gezet, heeft het uitstekend gedaan. Zonder haperingen werd die vertoond. We zagen veel vrijwilligers ploeteren in de modder. Gerrit van Dijk, Frans Vijverberg, Dick Koelewijn en noem maar op. Laatstgenoemde zat vrijdagavond mee te kijken naar de film. Het zware ploeteren werd hem bij het zien van die beelden bijna weer een beproeving.
De film liet onder meer zien hoe de eerste spade in de grond werd gestoken en de eerst paal de grond in werd in geheid. We zagen ook nog de kantine van “Het Kasteel”, omdat die momenten daar feestelijk werden gevierd met een drankje en een hapje. En wat een sprekers had je toen al: ze stonden in de file!
Na de film was er gelegenheid een exemplaar van deze DVD te bestellen. Op de avond zelf zijn al een aantal bestellingen gedaan. Wie ook nog een bestelling wil doen, die kan een bestelbon invullen (die treft u elders in het clubblad aan).
Ondergetekende mocht namens de leden en de jubileumcommissie het ledencadeau overhandigen aan de vereniging, d.w.z. aan voorzitter Jan Bogaard. Wat het cadeau was allang geen verrassing meer, maar wel hóe het werd overhandigd.
Het scorebord was eerder op de dag al geplaatst door Jan van Marrewijk, Wim van der Vlis en Piet Kamp. Ze zeiden: “het was een zware klus”. Vanaf het balkon mocht de voorzitter de lichtknopjes bedienen en zo waar: het cadeau stond plotsklaps in het licht van de schijnwerpers. Onder het scorebord stond in witte letters op een oranje achtergrond: “Aangeboden door leden en sponsors van SVH”.
Een mooi moment, gevuld met mooie worden van dank door de voorzitter.
Ter informatie: bij het zilveren jubileum in 1989 was eveneens geld ingezameld. Toen werd de opbrengst als ‘gift voor het goede doel’ geschonken aan Myosotis en Naaldhorst. Voor ieder de helft.
Vervolgens was het de beurt van ons SV Honselersdijk VRIJWILLIGERSKOOR. Lichtelijk afgeslankt ten opzichte van zijn optreden op de feestavond, een verhinderde dirigent en afzeggende bands ten spijt, werkte het koor moedig en spontaan zijn repertoire af. Alle nummers die u in vorige nummers van Strijppraat hebt kunnen lezen, hoorden we nu weer live. Dit optreden was de opmaat voor nog een poosje gezellig napraten.

De jubileumcommissie heeft nog één thema op de agenda staan: jubileumboek. U hoort daar nog wel over. Daarna is de opdracht voltooid.
P.S. Vergeet niet de bestelbon voor de DVD in te vullen.

Condubouw