Keeper Quinten van der Helm man of the match
maandag 27 januari 2020

Keeper Quinten van der Helm debuteerde zaterdag in competitieverband op fenomenale wijze tussen de palen van S.V. Honselersdijk. De pas 16-jarige doelman, keepte een uitstekende pot tegen RVVH en mede daardoor won S.V. Honselersdijk met 0-1. Het was een bizarre wedstrijd om nooit te vergeten.

Op sportpark Ridderkerk was alles er aangelegen om de punten mee te nemen naar Honselersdijk. De ploeg van Andre Lourens zal in het 2e competitie gedeelte alle zeilen bij moeten zetten om punten te gaan pakken. Tegen RVVH had trainer Andre Lourens dan ook in het eerste duel na de winterstop meteen een aantal wijzigingen doorgevoerd in zijn basisteam. Voor keeper Dahley le Duc en Ruben de Groot was er geen basisplek ingeruimd. Keeper Quinten van der Helm mocht daardoor zijn eerste competitietreffen in het eerste team maken.

Op het kunstgras van RVVH begon de dijkse formatie zwak aan de wedstrijd. Het kon tegen RVVH weinig tegenstand bieden en werd dan ook in de begin fase overrompeld. Het was dan ook te danken dat keeper Quinten van der Helm wel op zijn hoede was en hij wist een zekere treffer te voorkomen. In de 1e minuut was het al Brandon Konemann die met een hard schot het keeper Quinten van der Helm moeilijk maakte. In de 2e minuut een overtreding van Michel van Giesen op Brandon Konemann net buiten het strafschopgebied. Jesse Eggers mocht aanleggen en gestrekt naar de hoek werd de bal door Quinten van der Helm tot corner verwerkt. De druk op het Dijkse doel hield maar aan en het was eigenlijk wachten op de openingstreffer van de thuisploeg. In de 7e minuut was het een terugspeelbal van Michel van Giesen op keeper Quinten van der Helm en Quinten raapte de bal op. Scheidsrechter Gyuri Takacs floot in eerste instantie voor een vrije trap in het strafschopgebied wegens een terugspeelbal. Maar bij nader inzien door de scheidsrechter ging de terugspeelbal via de knie van Michel van Giesen en dat was dus geen vrije trap. Scheidsechter Gyuri Takacs gaf dus terecht opstuitbal voor S.V. Honselersdijk. Maar het gevaar was nog niet geweken. Mede door wat slordigheidjes in de opbouw kwam S.V. Honselersdijk niet tot nauwelijks aan een goede aanval toe. Ondertussen stapelden de kansen van RVVH zich op. In de 19e minuut kon Ismail Celen vrij uithalen in het strafschopgebied, maar weer stond keeper Quinten van der Helm op de goede plek. Even later kon Quinten de bal nog net voor de doellijn oprapen, nadat een kopbal van Michel van Giesen terug op de uitgelopen doelman bijna fataal ging. Na een half uur spelen kreeg S.V. Honselersdijk eindelijk wat ruimte en kon het wat terug doen. Het was Brian Valstar die na een mooie actie zijn schot gesmoord zag worden. Maar in de 35e minuut gebeurde dan toch het geheel onverwachte. Als je zelf de kansen niet maakt, dan scoort de tegenstander zegt de voetbalwet. Het was Leon de Brabander die een bal onderschepte en Tom van Veen vond op zijn weg. Tom soleerde door de Ridderkerkse verdediging en liet keeper Danny Spelde kansloos, 0-1. Een flinke opsteker voor de Dijkse ploeg die nu beter in zijn spel kwam. Tot de rust wist S.V. Honselersdijk de voorsprong te behouden.

De 2e helft kon S.V. Honselersdijk RVVH meer partij geven. RVVH drong wel aan, maar kreeg minder ruimte om er iets nuttigs mee te doen. De tweede helft was dan ook minder spectaculair dan de eerste helft. Het was even paniek in 68e minuut toen uiteindelijk Marcel Bruggeling een inzet van Brandon Konemann van de doellijn moest halen. Hierna werd het nog even spannend want RVVH bracht in korte tijd 3 verse wissels in het spel. Invaller Shamir de Jesus was het dichtste bij een treffer, maar zijn voorzet werd door Nigel Hendriks bijna in eigen doel geschoten. De uitvallen van de Dijkenaars waren sporadisch. Met hand en tand werd de voorsprong verdedigd. In de 38e minuut werd Brian de diepte in gestuurd, maar kwam in aanvaring met keeper Danny Spelde en moest geblesseerd het veld verlaten. RVVH forceerde in het laatste gedeelte van de wedstrijd nog een aantal vrij trappen, maar deze haalden weinig uit.
Na 3 minuten blessure tijd floot scheidsrechter Gyuri Takacs voor het einde van de wedstrijd en sleepte S.V. Honselersdijk 3 belangrijke punten binnen.

Opstelling:
Quinten van der Helm, Rik van Schie, Marcel Bruggeling (A), Michel van Giesen, Nigel Hendriks, Youri Riepe (geel), Leon de Brabander, Kevin Bogaards, Angelo Zwirs, Tom van Veen, Brian Valstar, (-82 Nando Kok)

Verslag & foto's: Jan de Brabander

Van Dijk Brouwer Installatietechniek