S.V. Honselersdijk neemt punt mee uit de derby tegen VELO
zondag 1 december 2019

Op een zonnig en druk sportpark aan de Noordweg in Wateringen heeft S.V. Honselersdijk zich gedeeltelijk gerevancheerd van de nederlaag tegen BVCB. Het behaalde weliswaar een benauwde 1-1 gelijkspel, maar gezien het spel had het elftal Velo een gevoelige nederlaag toe kunnen brengen. Vooral de eerste helft had het de score kunnen openen, maar het afmaken van de kansen is de laatste tijd het grote probleem.

De belangen waren groot voor beide ploegen deze wedstrijd. De start van de competitie verliep voor beide ploegen weinig succesvol. Voor de ploeg van Andre Lourens, zou een overwinning de stand in de competitie wat dragelijker kunnen maken.
De trainer had al aangekondigd na de nederlaag tegen BVCB om een wijziging door te voeren en daar was aanvoerder Marcel Bruggeling de dupe van. Michel van Giesen schoof daardoor naar het centrum van de verdediging en zijn plaats werd ingenomen door Nigel Hendriks.
Het begin van de wedstrijd was voor de Dijkenaars. In de 5e minuut speelde Tom van Veen zich gemakkelijk vrij en bediende Nando Kok op maat. Randje strafschopgebied kreeg Nando de kans om uit te halen, maar hij schoot volledig mis. Een paar minuten later kregen de Dijkenaars weer een uitgelezen mogelijkheid, nadat Jerry van Laar de bal zo in de voeten van Tom van Veen schoof. Tom bediende op zijn beurt de op rechts opgekomen Brian Valstar, maar zijn voorzet was niet scherp genoeg om enig gevaar te stichten. Zo bleef S.V. Honselersdijk de meest aanvallende ploeg. De aanvallen van Velo konden eenvoudig opgevangen worden. In de 32e minuut was het wel even schrikken toen uit het niets Jessie van der Burg vrij uit kon halen en maar net naast schoot. In de 37e minuut weer een snelle aanval aan Dijkse kant waar Brian Valstar werd vrijgelaten. Aan de rechterkant kon Brian ongehinderd de bal voor brengen, waarbij de bal geroerd werd met de hand in het strafschopgebied. Door menigeen werd dit geconstateerd, maar behalve bij scheidsrechter Gino D’Onorio en zijn neutrale grensrechter was dit ontgaan !! Het laatste gedeelte van de eerste helft was voor S.V. Honselersdijk. In de 40e minuut was het een overtreding net buiten het strafschopgebied op Nando Kok en een ideale mogelijkheid voor linkspoot Tom van Veen. Maar het schot van Tom ging helaas over het doel van keeper Dion van Wijk. De kans op voorsprong te komen was vlak voor het rustsignaal. Leon de Brabander speelde de bal in de voeten van Nando Kok en deze draaide in het strafschopgebied goed weg van zijn tegenstander. De bal viel bij het wegdraaien tussen Nando en Tom van Veen. Het was Tom die de bal in het lege doel schoot aangezien keeper Dion van Wijk bij het uitlopen al kansloos was, maar uit het niets wist Kenan Schenkeveld de bal alsnog van de doellijn te redden. S.V. Honselersdijk had dus de mogelijkheden om op voorsprong te komen, maar het benutten van de kansen is het grote probleem.

De tweede helft kwam Velo sterker uit de kleedkamer. Het probeerde S.V. Honselersdijk zo snel mogelijk vast te zetten en dat resulteerde gelijk in een schot van Ramon Ripson die maar net over ging. Even later was het Jessie van der Burg die van buiten het strafschopgebied uithaalde en de paal raakte. In de 55e minuut een cruciaal moment in de wedstrijd. De bal werd van ver diagonaal op Roderick Meinema gespeeld. De dijkse verdediging stond op een lijn en had op een vlagsignaal van de grensrechter verwacht, maar Roderick Meinema mocht doorgaan. Alleen richting doel had hij alleen nog te maken met keeper Dahley le Duc, maar die omspeelde hij vrij gemakkelijk zodat Velo op een 1-0 voorsprong kwam. S.V. Honselersdijk moest nu het spel gaan maken en drong meer en meer aan. In de 61e minuut weer een ideale mogelijkheid nadat net buiten het strafschopgebied Nando Kok werd vastgehouden door Jerry van Laar en scheidsrechter Gino D’Onorio een vrij trap gaf. Het was Tom van Veen die er achter ging staan, maar hard op de rug van Peter Spoelstra schoot. Een uitval in de 65e minuut was cruciaal voor de wedstrijd. Randje buitenspel mocht Roderick Meinema doorgaan, maar zijn schot ketste af op de uitgelopen keeper Dahley le Duc. Dahley en Roderick Meinema gingen beide achter de bal aan en in het duel was het Dahley volgens de scheidsrechter als eerste bij de bal en Roderick Meinema zich liet vallen om een strafschop te versieren. Roderick Meinema kreeg hierbij zijn 2e gele kaart en kon vertrekken. Veel protesten aan de kant van Velo, waarbij ook de grensrechter zijn mening werd gevraagd. Scheidsrechter Gino D’Onorio bleef bij zijn mening en Roderick Meinema moest het veld verlaten. Maar ondanks een man meer situatie ,was het voor de ploeg van trainer Andre Lourens moeilijk om een bres te slaan in de verdediging van Velo. Trainer Andre Lourens voerde een paar wissels door. Ook topscoorder Tom van Veen moest naar de kant wegens een blessure. In de 80e minuut was het Leon de Brabander die een scherpe voorzet losliet, maar hier reageerde niemand op en kon Brian Valstar de bal op rechts opnieuw inbrengen. De opgekomen Nigel Hendriks torende boven zijn tegenstander uit en kopte fraai de terechte gelijkmaker in, 1-1. Van beide kanten werd er nog een laatste offensief gedaan, maar er kwam geen verandering meer in de stand zodat met het gelijke spel beide ploegen er eigenlijk niets mee opschoten.

Opstelling:
Dahley le Duc, Rick van Schie, Ruben de Groot, Michel van Giesen, Nigel Hendriks, Leon de Brabander, Ricardo van der Zijden (-75 Luke Groenenboom), Tom van Veen (A,-77 Marcel Bruggeling,geel) , Kevin Bogaards, Nando Kok (geel), Brian Valstar

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst