S.V. Honselersdijk laat Deltasport in mineur achter
zondag 31 maart 2019

Het eerste elftal van S.V. Honselersdijk pakte in Vlaardingen een knappe 5-1 overwinning tegen Deltasport en heeft daardoor de 4e plek steviger in handen. Net als het afgelopen seizoen, toen na een sterke eindsprint via de nacompetitie een plek in de 1e klasse werd afgedwongen, is de ploeg van Piet Boon nu weer met een sterke eindsprint bezig. Het belangrijkste voor dit seizoen was handhaving in de 1e klasse en dat doel is vrijwel gehaald wat natuurlijk een pracht prestatie is. Maar als de ploeg de goede reeks blijft voortzetten, dan komt het toetje van de nacompetitie wel heel dicht bij.

Deze zaterdag betrof het een inhaal duel, omdat de wedstrijd in januari afgekeurd was. Halverwege de week kregen we het trieste bericht dat de kantine van Deltasport volledig was afgebrand. Deltasport is een fusie club uit Vlaardingen en bestaat op maandag 1 april 88 jaar, de brand van afgelopen week is een van de zwartste bladzijden in de geschiedenis. Het was nog maar de vraag of de wedstrijd nog door zou gaan, maar het bestuur van Deltasport zou er alles aan doen om de wedstrijd te laten spelen.

Deltasport, de ploeg van oud prof Ton Pattinama, waar ook de 2 zoons van hem inspelen, heeft de punten hard nodig. In het seizoen 2015/16 speelde het nog in de hoofdklasse, maar staat nu op plek 12 en moet vrezen voor de nacompetitie. Ondanks dat Deltasport fanatiek van start ging en de druk op de Dijkse verdediging legde, kon het niet voorkomen dat na 8 minuten Honselersdijk al op voorsprong kwam. Na een lange rush langs een aantal Deltasporters haalde Tom van Veen net buiten het strafschopgebied hard uit en onhoudbaar voor keeper Kevin de Kok, 0-1. Een heerlijke voorsprong zo vroeg in de wedstrijd, dat perspectief bood voor het verloop van de wedstrijd. Maar dat ging de eerste helft niet op. De aanvallen gingen heel moeizaam en het was Deltasport die het roer overnam. In de 13e minuut kwam Maruchen Zimmarman goed door op links en keeper Dahley le Duc kon met moeite de inzet keren. Maar de druk werd groter en Deltasport was zelfs gedurfd om achterin één op één te spelen. In de 25e minuut was het een uithaal van Winston Helder die door Nigel Hendriks nog uit het doel gekopt kon worden. Echter in de daarop volgende aanval was het Dikkie Bontes die via de paal de gelijkmaker scoorde,1-1. De rust in de ploeg van S.V. Honselersdijk was nog ver te zoeken. Deltasport hield het kort en het enige wat de Dijkse ploeg deed was zo snel mogelijk de bal naar voren poeieren. Met die hoge ballen kon de voorhoede weinig mee doen. Vooral Tom van Veen kon op deze manier niet aangespeeld worden. Zijn vaste bewaker Reza Ngarigoia was fysiek sterk in de lucht en dan moet je juist niet zo aangespeeld worden. In de 37e minuut was Winston Helder dichtbij een voorsprong van de Vlaardingers, maar Dahley le Duc wist zijn schot tot corner te verwerken. De corner leverde weinig op. Op het middenveld werden stevige duels uit gevochten tussen Pawel Rubin en Dikke Bontes waarbij laatst genoemde een aantal keren theatraal naar de grond ging om Pawel een kaart aan te vegen, maar daar trapte scheidsrechter Steenbergen niet in. Tegen het einde van de eerste helft toch een van de weinig gevaarlijke uitvallen van S.V. Honselersdijk. Angel Zwirs pikte de bal goed op na een uittrap van keeper Dahley le Duc. De 3 tegen 3 situatie werd goed uitgespeeld door de 3 dijkse aanvallers. Angelo speelde aan de andere kant Tom van Veen aan en hij bracht de bal voor op inkomende Brian Valstar. Brian had weinig moeite om in het lege doel de 1-2 te maken.

De 2e helft was nauwelijks begonnen of Deltasport hielp S.V. Honselersdijk steviger in het zadel. Bij een foute terugspeelbal van Nathan Martina zat Tom van Veen goed tussen en hij wipte de bal over de uitkomende keeper Kevin de Kok en scoorde de 1-3. Niet veel later was de wedstrijd gelopen. Een werkelijke prachtige aanval leidde in de 51e minuut tot het volgende doelpunt. Youri Riepe speelde op rechts Brian Valstar aan die knap zijn man wist te passeren. Vlak voor keeper Kevin de Kok was hij niet zelfzuchtig en speelde breed op Lars Ammerlaan aan die in een leeg doel de 1-4 maakte. De spanning was uit de wedstrijd en S.V. Honselersdijk kon nu de bal gemakkelijk rond laten gaan. Deltasport was machteloos en nam risico’s om toch wat aan de achterstand te doen. De verdediging van de Vlaardingers lag daardoor open, wat de nodige kansen opleverden voor de Dijkenaars. De enige kans die Deltasport nog kreeg was van invaller Cyrillo van Sauers in de 80e minuut. Alleen voor keeper Dahley le Duc wist hij Dahley niet te passeren. De tegenaanval was wel raak. Joey Valstar speelde de vrijgelopen Angelo Zwirs op rechts aan en hij vond op tijd Tom van Veen in het strafschopgebied. Tom moest even om zijn as draaien eer hij uit kon halen naar de 1-5. De uitslag had de laatste minuten nog groter uit kunnen uitvallen. Zo was invaller Nick van der Kraan dicht bij een doelpunt, maar zijn kopbal ging net over en Lars Ammerlaan verscheen nog vlak voor keeper Kevin de Kok, maar hij raakte de bal half. De goed leidende scheidsrechter Steenbergen, goed geassisteerd door neutrale grensrechters, trok weinig extra tijd bij en zo kon de 10e en grootste overwinning van dit seizoen gevierd worden.

Zaterdag wacht BVCB (Bergschenhoekse Voetbal Club Bergschenhoek) uit Bergschenhoek.
Promovendus BVCB doet het tot dusver uitstekend dus van onderschatting mag geen sprake zijn.
Komt allen kijken op Sportpark "De Sporthoek" in Bergschenhoek? De wedstrijd BVCB –S.V. Honselersdijk begint om 14.30 uur.

Opstelling:
Dahley le Duc, Rick van Schie, Marcel Bruggeling (A), Michel van Giesen (-45 Lars Ammerlaan), Nigel Hendriks, Pawel Rubin, Youri Riepe , Joey Valstar, Tom van Veen, Brian Valstar (-75 Nick van der Kraan), Angelo Zwirs

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst