Moeizame overwinning S.V. Honselersdijk
zondag 2 december 2018

Op bezoek bij RVVH in Ridderkerk, behaalde S.V. Honselersdijk een broodnodige 2-1 overwinning. De punten waren hard nodig, want bij verlies zou de ploeg van de scheidende trainer Piet Boon ver naar beneden zakken. Wederom is RVVH voor de S.V. Honselersdijk een onbekende tegenstander.

De ploeg uit Ridderkerk bungelt onderin en heeft het moeilijk. Vorig seizoen degradeerde de Ridderkerkse VoetbalVereniging Hercules uit de hoofdklasse naar de 1e klasse en is er alles aan gelegen om in het 100 jarig bestaan van de vereniging, niet te degraderen.

Trainer Piet Boon mistte een aantal basisspelers. Pawel Rubin (vader geworden), Tom van Veen (werk) en Branco Kok (geblesseerd) waren niet inzetbaar. Het begin was voor RVVH die S.V. Honselersdijk ver op eigen helft terug drong. Door de geboden ruimte en met veel beweeglijkheid maakten zij het S.V. Honselersdijk erg lastig. De Dijkse ploeg liep als het ware achter de feiten aan en mocht in het begin van geluk spreken dat RVVH niet tot score kwam. Bij schoten op het doel van keeper Boy Zuijderwijk konden de ballen ter nauwer nood weggewerkt worden. Echt tot goede aanvallen kwam de Dijkse ploeg niet. De omschakeling was te traag bij S.V. Honselersdijk, zodat RVVH zich snel kon herstellen. De kleine kansjes kwamen uit vrije trappen door overtredingen van de hardwerkende Ridderkerkers, echter daar werd te weinig mee gedaan. In de 22e minuut een harde overtreding op Youri Riepe. Volgens de regels moest Youri naar de kant. Na de slecht uitgevoerde vrije trap was de omschakeling te traag en kon RVVH op rechts uitbreken. Maar Leon de Brabander was attent genoeg en wist de aanval te onderscheppen. Door eigen foutjes maakte S.V. Honselersdijk het zich erg lastig. Al met al was het een rommelige wedstrijd. Zo was keeper Boy Zuijderwijk ook niet gelukkig met zijn uittrappen, wat nogal wat gevaar opleverde. Maar alles liep gelukkig met een sisser af. In de 37e minuut was het een corner van RVVH. Er ontstond een scrimmage voor het doel waarbij de bal onvoldoende werd weggewerkt en zo kon Jardel Drenthe de bal achter doelman Boy Zuijderwijk werken, 1-0. De stand was op dat moment terecht. Tot aan dat moment was Honselersdijk nog niet veel op de speelhelft van RVVH geweest.

Na de rust kwam er een heel ander Honselersdijk uit de kleedkamer. De Dijkenaren oogden een stuk feller en dat resulteerde gelijk in een aantal kansen. Ondanks het slechte weer, zag het er nu wat rooskleuriger uit. In de 61e minuut leek een doorbraak te komen. Angelo Zwirs gaf een mooie steekbal op Brian Valstar, maar Brian kreeg de bal niet voldoende mee. Door voldoende druk te geven moest de verdediging van RVVH een corner weggeven. Uit de corner was het Nigel Hendriks die met een pracht boogbal de bal in de kruising wist te werken, 1-1. Een flinke opsteker voor de ploeg van Piet Boon. De ploeg ging meer vooruit voetballen. Waar de eerste helft met veel lange ballen werd gehanteerd, werd nu de aanvallen met goede combinaties opgezet. RVVH probeerde het tij te keren door wat wissels toe te passen en kreeg een paar mogelijkheden via afstandsschoten die naast gingen of keeper Boy Zuijderwijk stond in de weg. In de 81e minuut een knappe aanval via Youri Riepe die aan Angelo Zwirs de mogelijkheid gaf, maar zijn schot was te zwak voor keeper Levestone. In de 88e minuut, waar iedereen al van een gelijkspel uitging, was het op rechts Brian Valstar die zich los maakte van zijn tegenstander en een lage voorzet gaf op de meegekomen Angelo Zwirs. Angelo kon er net niet bij, maar de meegelopen invaller Luke Groenenboom wist de bevrijdende treffer te scoren, 1-2. Een alles of niets poging van RVVH waarbij keeper Levestone zelfs mee naar voren ging leverde niets meer op voor de thuisploeg. Na 3 minuten blessure tijd floot scheidsrechter van der Wielen voor het einde en konden opgelucht de handjes van de moegestreden dijkenaars omhoog en kon met een goed gevoel de busreis terug genomen worden.

Opstelling:
Boy Zuijderwijk, Nigel Hendriks, Marcel Bruggeling (A), Michel van Giesen, Rik van Schie, Ricardo van der Zijden (-65 Luke Groenenboom), Leon de Brabander, Youri Riepe (geel), Joey Valstar, Angelo Zwirs, Brian Valstar

Verslag en foto's: Jan de Brabander

Condubouw