Vrijwilliger van de Maand: Perry Ruinard
donderdag 31 mei 2018

Een vereniging kan niet bestaan zonder vrijwilligers, dit geldt uiteraard ook voor onze mooie vereniging. Omdat we bij S.V. Honselersdijk meer dan trots zijn op al onze vrijwilligers, zullen we in 2018 elke maand iemand benoemen tot Vrijwilliger van de Maand. De verkozen vrijwilliger wordt in het zonnetje gezet en ontvangt daarnaast ook een sportief cadeau namens de club.

Vorige maand had Barry Dukker de eer om de Vrijwilliger van de Maand te zijn van de maand april. In de maand mei hebben we een nieuwe vrijwilliger uitgeroepen tot Vrijwilliger van de Maand: Perry Ruinard. Sinds jaar en dag is Perry al op onze vereniging te vinden en in deze tijd heeft hij diverse werkzaamheden verricht als vrijwilliger. Zo is Perry in de afgelopen 23 jaar leider geweest van diverse jeugdelftallen, actief geweest als coördinator van de A-jeugd en draait hij ook regelmatig commissiedienst. Vanaf komend seizoen maakt Perry de overstap als leider naar de senioren, hij gaat aan de slag als leider bij het eerste elftal. Reden genoeg om Perry deze maand in het zonnetje te zetten!

Welke werkzaamheden verricht je momenteel voor de vereniging?
"Ik ben momenteel leider van de JO19-1. Daarnaast ben ik ook nog coördinator van de gehele JO19-tak en draai ik samen met mijn vrouw Jeannette regelmatig commissie- en EHBO-diensten op de zaterdagmorgen. Hierbij hebben we bewust gekozen voor de ochtend, omdat ik dan 's middags gewoon aanwezig kan zijn bij de wedstrijden van de JO19-1!"

Hoe ben je ooit begonnen met vrijwilligerswerk bij S.V. Honselersdijk?
"Dirk Koelewijn is de buurman van mijn ouders. Zo'n 24 jaar geleden vroeg Dirk op een verjaardag of ik toevallig interesse had om leider te worden bij één van de jeugdelftallen. Ik was een trouwe supporter van het eerste elftal, vandaar was ik al vaak op de voetbal te vinden. Na de vraag van Dirk ben ik ook een paar keer bij de jeugdelftallen gaan kijken, waarna ik het seizoen daarna bij Peet de Bruijn leider werd bij de B-junioren."

Welke elftallen heb je ondertussen allemaal onder je hoede gehad?
"Na het begin bij de B-junioren ben ik op een gegeven moment overgegaan naar de A-junioren. Na enige tijd ben ik toch weer terug geswitcht naar de B omdat Hans de Wijs daar trainer werd. Tot 5 jaar geleden ben ik daar met veel plezier leider geweest, want toen was het weer tijd voor een overstap naar de A. Toentertijd werd Jasper Steringa voor het eerst trainer van de A en sindsdien ben ik leider van de A1. In de tussentijd ben ik ook leider/trainer geweest bij de F- en E-pupillen toen mijn dochter daar speelde."

Wat vind je het leukste aan het uitvoeren van je taken als leider?
"Het spelletje vind ik sowieso heel erg leuk om te volgen en te kijken, zeker wanneer het lukt en er ook nog successen behaald worden. Ook is het heel leuk als het klikt met de trainer, de mede-leiders en uiteraard ook de spelers. Gelukkig heb ik in alle jaren eigenlijk wel die klik gehad, dat maakt het ook zo leuk om te doen. Met een grap en een grol wordt je onderdeel van het geheel, dat is het mooiste als je dat uiteindelijk met z'n allen weet te formeren."

Wat zijn de absolute hoogtepunten in jouw tijd als vrijwilliger bij S.V. Honselersdijk?
"Er zijn wel enkele absolute hoogtepunten in mijn tijd hier bij Honselersdijk. Zo hebben we met Onder 23 enkele keren de finale van de Westland Cup voor Onder 23 teams gewonnen. Daarnaast heb ik ook nog 2 keer een kampioenschap mee mogen maken, 1 keer bij de B-junioren en 1 keer bij de A-junioren. Voor de rest is eigenlijk alles een hoogtepunt bij deze club, aangezien het in principe één grote familie is."

Heb je zelf vroeger ook nog gevoetbald?
"Nee, ik heb niet op voetbal gezeten, ik heb geen bal aangeraakt vroeger. Toch wel grappig dat ik nu het spelletje zo leuk vind eigenlijk. Wanneer ik training gaf aan bijvoorbeeld het elftal van mijn dochter moest ik altijd ook iemand bij me hebben die het voetballende gedeelte voor kon doen. Ik heb zelf namelijk echt twee linkerbenen..."

Komend seizoen maak je de overstap als leider naar het eerste elftal. Hoe zal deze overstap gaan bevallen denk je?
"Uiteraard kijk ik er naar uit om bij het eerste elftal leider te zijn, alleen ben ik benieuwd of ik de A-junioren in z'n geheel los kan laten. Ik ben zoveel jaar betrokken geweest bij die jongens, dus zal ik toch af en toe nog moeite hebben om de verantwoordelijkheden voor die jongens los te laten. Maar ik heb er zeker weten zin in!"

Wil je verder nog iets kwijt aan de leden van S.V. Honselersdijk?
"Door mijn overstap als leider naar het eerste elftal stop ik ook als coördinator van de JO19-jeugd. We willen voor deze functie graag binnenkort een opvolger vinden. Wanneer je iemand bent of kent die interesse heeft in het coördinatorschap, hoor ik het uiteraard graag!"

Hierbij willen we Perry Ruinard bedanken voor zijn jarenlange inzet voor de club en we wensen Perry heel veel succes en plezier toe als toekomstig leider van het eerste elftal! Als cadeau heeft Perry een Dfit Activity Tracker ontvangen, waarmee onder meer alle dagelijkse activiteiten en je hartslag gemeten kunnen worden.

Volgende maand zetten we opnieuw een van onze dierbare vrijwilligers in het zonnetje!

Condubouw