S.V. Honselersdijk pakt 3e periode en mag dromen van de 1e klasse
zondag 27 mei 2018

Met een klinkende 5-0 overwinning op degradatiekandidaat Lugdunum is S.V. Honselersdijk zaterdag periodekampioen geworden van de 3e periode. S.V. Honselersdijk speelt zaterdag voor de nacompetitie uit tegen DCV uit Krimpen aan den IJssel. Een unieke prestatie van de ploeg van Piet Boon. De ploeg die zich verleden jaar pas in de laatste wedstrijd tegen HVC’10 zich veilig speelde, draait nu met gemak met de bovenste ploegen mee. Het mag zich nu bezig houden met het toetje van de competitie.

Het was trouwens toch een historische dag voor de club. Het 3e elftal had al een periodetitel op zak. Het 2e elftal won van Westlandia met 4-1 en haalde ook de 3e periodetitel binnen. De A1 werd kampioen tegen Den Hoorn. De vereniging werd verkozen tot vereniging van het Jaar in Gemeente Westland en Hoofdsponsor PRINS Group verlengt het sponsorcontract tot en met 30 juni 2023.

De wedstrijd tegen degradatiekandidaat Lugdunum stond vooraf toch wel enigszins bol van de spanning. Bij puntverlies zou de Dijkse ploeg voor de periodetitel weer afhankelijk zijn van de uitslagen van UVS en Voorschoten’97. Maar gezien de resultaten van de afgelopen weken moet deze laatste hobbel probleemloos genomen worden.
Tegenstander Lugdunum lijkt in een compleet verval te zijn geraakt. Werd de eerste periodetitel probleemloos binnengehaald, maar uit de laatste 15 wedstrijden werden slechts 6 punten vergaard. Om degradatie te voorkomen hebben de Leidenaren minimaal nog 1 punt nodig om zich veilig te stellen, of met zo klein mogelijk verschil verliezen en hopen dat concurrent TAVV niet met al te grote cijfers wint.
Maar na het eerste fluitsignaal van scheidsrechter Calvert was er maar één ploeg die wilde voetballen en dat was de thuisploeg. Lugdunum leunde achterover om de schade zo klein mogelijk te houden. Na 5 minuten was het Angelo Zwirs die doelman Kevin Wassenaar testte, maar hij wist het schot nog tot corner te verwerken. Veel te duchten had de Dijkse verdediging niet. Aanvallend stelde de Leidenaren niets voor. Het met 2 spitsen aanvallende team maakte weinig klaar. Het gaf S.V. Honselersdijk via Pawel Rubin en Branco Kok de mogelijkheid tot ver op te rukken in de verdediging van de Leidenaren . Na wat schermutselingen voor het doel van Lugdunum was het Tom van Veen die met een heerlijke actie op links de bal bij de verste paal bracht waar Joey Valstar de bal hard en hoog in de touwen schoot, 1-0. Nog geen 5 minuten later was het Tom van Veen die alleen door de verdediging slalomde en keeper Kevin Wassenaar opnieuw kansloos liet, 2-0. Je zou zeggen nu moet Lugdunum toch komen om iets aan de achterstand te gaan doen. Maar het was hopeloos wat de Leidenaren lieten zien. Zij hebben geen enkele kans gecreëerd en het was eenrichtingsverkeer op het Leidse doel.

De tweede helft kon Lugdunum ook weinig meer brengen. De tropische temperaturen bleken voor een aantal spelers parten te spelen. S.V. Honselersdijk kon zich naar harte lust uitleven en had de score snel op kunnen voeren. In de 51e minuut was het een solo van Angelo Zwirs die er 3-0 van maakte. Daarna werd het min of meer zomeravondvoetbal, maar de thuisploeg kon de eigen aanhang toch nog tweemaal laten opveren. In de 86e minuut werd het 4-0 door een doelpunt van de ingevallen Lars Ammerlaan en vlak voor het einde scoorde Angelo Zwirs zijn 2e treffer, 5-0.

Na afloop veel vreugde en blije gezichten. Door voorzitter Erik Sosef werden de selectie elftallen en de A1 nog in het zonnetje gezet voor hun prachtige prestatie.

A.s zaterdag speelt de S.V. Honselersdijk uit tegen DCV. Deze ploeg is als 12e geëindigd in de 1e klasse B.

Opstelling:
Boy Zuiderwijk, Pawel Rubin, Marcel Bruggeling (A), Michel van Giesen, Branco Kok (-60 Ricardo van der Zijden), Joey Valstar, Youri Riepe, Leon de Brabander (-75 Lars Ammerlaan), Angelo Zwirs, Nando Kok, Tom van Veen

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst