S.V. Honselersdijk sleept puntje mee uit Leiden
maandag 11 december 2017

S.V. Honselersdijk pakte vlak voor tijd nog een puntje mee uit Leiden. Op een koud sportpark Kikkerpolder II werd terecht een punt gepakt, nadat Lugdunum verzaakte om voor de rust de wedstrijd af te maken (1-1).

Deze wedstrijd stond in het teken van de afwezigheid van trainer Piet Boon. Piet werd afgelopen vrijdag opgenomen in het Antoni Leeuwenhoekziekenhuis. De operatie is geslaagd en wij wensen Piet een voorspoedig herstel toe. De honneurs werden waargenomen door 2e elftal trainer Frank van Zijl. Tegen favoriet in de 2e klasse Lugdunum, was er dus alles aangelegen om voor Piet alles uit de kast te halen voor een goed resultaat.

S.V. Honselersdijk weet ook vooraf dat Lugdunum niet meer onverslaanbaar is. De laatste weken laat de ploeg met oud prof Tim de Cler wat puntjes liggen. Dus zaak was het voor de ploeg van trainer Wansink, na het verlies van verleden week tegen Die Haghe dit recht te zetten en voor eigen publiek verplicht om de opmars van de Dijkenaars een halt toe te roepen.

S.V. Honselersdijk begon stroef aan de wedstrijd. De opbouw met name, liet te wensen over. Een aantal spelers leken nog niet bij de les te zijn en veel ballen werden onnodig ingeleverd. Het eerste gevaar was dan ook voor de “kikkers”. In de 14e minuut een mooie aanval die uiteindelijk net werd over gekopt door Casper Koreman. Hierna volgden een aantal corners van Lugdunum waarbij de fysiek sterke spelers voor veel onrust zorgden in het doelgebied van keeper Boy Zuijderwijk. Met het nodige kunst en vliegwerk werd een treffer voorkomen. S.V. Honselersdijk moest het de eerste helft vooral van uitvallen hebben. In de 16e minuut was het de op links uitgeweken Angelo Zwirs. Hij ging fraai om zijn tegenstander en schoot de bal maar net voorlangs het doel van keeper Wassenaar. Dit waren maar speldenprikjes. Het meeste gevaar kwam toch van Lugdunum. In de 21e minuut was het een onnodige overtreding van Brian de Brabander. De vrije trap genomen door Houssin Bezzai werd in een keer langs keeper Boy Zuijderwijk geschoten, 1-0. Hoewel de druk groter en groter werd op het Honselse doel, hield men het hoofd koel. Vooral dirigent Tim de Cler was veelvuldig zijn team aan het porren om meer aanvalsdrift te tonen. Maar het team van interim coach Frank van Zijl kon tot de rust de schade beperkt houden tot een 1-0 achterstand.

De 2e helft had S.V. Honselersdijk de schroom, angst of onzekerheid van de eerste helft van zich afgegooid en bestreed Lugdunum correct op alle fronten. Het bleek in tegenstelling tot die eerste helft ook gelijkwaardig aan Lugdunum en streed met alle middelen voor een goed resultaat. Naarmate de 2e helft vorderde kreeg het zelfs kansen voor de gelijkmaker. Vooral onder aanvoering van aanvoerder Leon de Brabander werd Lugdunum een halt toegeroepen. De ploeg was het helemaal kwijt en van enig opbouw was geen sprake meer. Constant werd de lange bal gehanteerd waar de Dijkse verdediging wel raad mee wist. In de 52e minuut was het Angelo Zwirs die vanaf rechts Youri Riepe een uitgelezen kans gaf voor de gelijkmaker, maar zijn schot ging rakelings naast. Lugdunum begon scheurtjes te vertonen. Vooral op rechts werd veel ruimte vrijgelaten voor de Dijkse aanvallers. Toch moest in de 63e minuut keeper Boy Zuijderwijk flink aan de bak om grotere achterstand te voorkomen. Een hoge bal ging over de dijkse verdediging heen en invaller van Leeuwen kon voor keeper Zuijderwijk de geboden kans niet afmaken. S.V. Honselersdijk nam hierna wat meer initiatief en schoof Pawel Rubin meer en meer naar voren. Dit zorgde voor de nodige paniek bij de Leidse ploeg en het werd zo erg dat de “kikkers” zichzelf elkaar de huid begonnen vol te schelden. De wedstrijd werd er niet plezieriger op, maar scheidsrechter Steenbergen hield het goed in de hand zonder de kaarten te trekken. De tijd begon te dringen en zelfs de verlichting op het veld werd ontstoken. In de 82e minuut was het Angelo Zwirs die zijn tegenstander makkelijk opzij zetten en voorgaf op de ingevallen Nando Kok. Zijn intikkertje richting doel werd nog door Nicky Peeters als laatste aangeraakt, 1-1. Het werd nog even spannend waarbij S.V. Honselersdijk nog de beste kansen kreeg, maar uiteindelijk toch tevreden met een punt richting Honselersdijk ging.

Opstelling:
Boy Zuijderwijk, Pawel Rubin, Ricardo van der Zijden, Bryan de Brabander, Branco Kok, Youri Riepe, Leon de Brabander (A), Tim van der Meer, Angelo Zwirs, Joey Valstar (-78 Nando Kok), Nick Peters

Verslag en foto's: Jan de Brabander

Sosef & v/d Knaap