Gelijkspel voelt als verlies voor S.V. Honselersdijk
maandag 27 november 2017

S.V. Honselersdijk leek de 3 punten mee te nemen naar de Strijphorst maar de zoon van onze trainer Piet Boon, Glenn dacht hier anders over. Normaal gesproken gaat het bij de Hoekse ploeg in de laatste minuten fout, maar vandaag hadden ze het geluk aan hun zijde. In de 90e minuut schoot Glenn Boon uit een discutabele vrije trap raak voor HVC’10, zodat toch wel een verdiende overwinning van de Dijkenaars teniet werd gedaan, 1-1.

Vandaag stond de enige Westlandse derby op het programma. Beide ploegen waren er dus op gebrand om winnend uit deze strijd te komen. De beste papieren leken voor de ploeg van trainer Piet Boon. De ploeg staat inmiddels in het linker rijtje en draait dus lekker mee in de 2e klasse. HVC’10 daarentegen worstelt onderin en hoopt met een overwinning uit het dal te komen.

De eerste helft was van een echte derby geen sprake. Vooral bij de thuisploeg ging er veel fout en een redelijke aanval was nauwelijks te bekennen. HVC’10 startte fanatiek en dat was ook de opdracht van trainer Henk de Zeeuw. De Zeeuw was via goede inside information, op de hoogte van de sterke en zwakke punten van de tegenstander. Het ging er om S.V. Honselersdijk gelijk vast te zetten, de bal zo snel mogelijk veroveren en zo snel mogelijk de score te openen. Het eerste kwartier had de dijkse verdediging het zwaar, maar echt gevaarlijk werd HCV’10 niet. Voor de 16 meter werd alles eenvoudig geklaard. Een enkele keer dreigde het gevaarlijk te worden, maar daar stond altijd nog keeper Boy Zuiderwijk. Ook het uiterst gladde veld speelde parten aan beide kanten. Spelers bleven moeilijk op de been, waardoor veel aanvallen stranden. Ook scheidsrechter van Drunen hielp niet mee om er een echte derby van te maken. In de eerste helft liet hij niet veel toe wat het spel ook niet ten goede kwam. De beste kansen in de eerste helft waren voor de Dijkenaars. Vooral het sterke opkomen aan de rechter kant van Branco Kok, bracht veel gevaar voor het doel van HVC’10. In de 12e minuut was het een strakke voorzet van Kok waar Angelo Zwirs net zijn hoofd niet goed tegen de bal kon krijgen. Even later uit een corner van Tom van Veen was het Pawel die een open kans kreeg, maar de bal niet wist te raken. In de 45e minuut was het Tom van Veen die de achterlijn opzocht en voorgaf op Nicky Peeters die een paar meter van de doellijn stond. Nicky schrok zo van de vrije kans en schoot de bal te zacht in de handen van keeper Dennie Storm

De 2e helft was nauwelijks begonnen of S.V. Honselersdijk kreeg al 2 goede mogelijkheden uit corners. In deze fase had het afstand kunnen nemen. Het hoekse spel werd er in de 2e helft niet beter op. De spelers van 'de Hoek' leken zonder enige inspiratie te voetballen en veel ballen werden direct ingeleverd bij de tegenstander. Bij S.V. Honselersdijk ging het beter lopen. Was het eerst Pawel die uit een goed lopende aanval net naast schoot, maar in de 66e minuut was het toch raak. Na goed opkomen van Branco Kok op de rechterkant, bereikte zijn voorzet de vrijstaande Angelo Zwirs en zijn intikkertje betekende de terechte 0-1 voorsprong. Een paar minuten later kwam S.V. Honselersdijk goed weg. De eerste serieuze aanval van HVC’10 was een feit. Leroy Smits werd goed vrijgespeeld en krulde de bal in de uiterste kruising. Maar een prachtige zweefduik van keeper Boy Zuiderwijk voorkwam de gelijkmaker. De wedstrijd werd hierna wat feller en harder en scheidsrechter van Drunen was genoodzaakt wat kaarten te gaan uitdelen. In de 77e minuut een vervelend incident. Bryan de Brabander raakte in een duel geblesseerd . De wedstrijd werd 10 minuten stilgelegd waarna Bryan weer opkrabbelde maar wel werd vervangen. Met nog 13 minuten te gaan leek het een gelopen race voor de uitploeg. Maar in de 80e minuut pakte Tim van der Meer zijn 2e gele kaart. Hoewel de kaart discutabel was en scheidsrechter van Drunen eerst niet door had dat het Tim zijn 2e gele kaart was, werd hij door spelers van HVC’10 erop geattendeerd. Tim kon met rood eruit. HVC’10 speelde alles of niets de laatste 10 minuten en leek daarin niet te slagen tot de 90e minuut. Een bal op Leroy Smits nabij het strafschopgebied werd fataal voor de Dijkenaars. Youri Riepe ging het duel aan met Smits, maar de routinier liet zich gewillig vallen en scheidsrechter van Drunen kende onterecht een vrije trap toe. Glenn Boon wist met deze kans wel raad. Hij had vele malen geoefend op dit soort situatie (met zijn vader Piet) en knalde de bal hard achter keeper Boy Zuiderwijk, 1-1.

Zaterdag komt het Leidense RCL op bezoek.
RCL staat 1 punt op S.V. Honselersdijk voor dus kan een spannende wedstrijd worden.

Opstelling:
Boy Zuiderwijk, Pawel Rubin, Ricardo van der Zijden, Bryan de Brabander (geel, -77 Nigel Hendriks), Branco Kok, Tim van der Meer (2x geel), Youri Riepe, Leon de Brabander, Angelo Zwirs, Tom van Veen (geel), Nick Peters (-83 Rutger Opperman)

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst