Club van Honsel bezoekt Aardwarmte Vogelaer
woensdag 8 november 2017

Afgelopen vrijdag heeft de Club van Honsel een bezoek gebracht aan Aardwarmte Vogelaer in Poeldijk. Dit bezoek stond al voor een langere tijd op de planning, echter gingen door omstandigheden de eerdere pogingen niet door. Vrijdag 3 november jongstleden was het eindelijk zover: de leden van de business club gingen op bezoek bij het aardwarmte project.

De leden van de Club van Honsel verzamelden zich vooraf bij Kwekerij Zeurniet, om vanuit daar gezamenlijk naar Poeldijk te reizen. Daar stond een ontvangst te wachten door Henry Janssen van Aardwarmte Vogelaer. Henry vertelde de aanwezigen over de wijze waarop het project tot stand is gekomen. Onder de huidige deelnemers bevinden zich ook Gebr. Grootscholten en Kwekerij Amazone, beide bedrijven zijn lid van de Club van Honsel. Een ander lid, Verkade Klimaat, is verantwoordelijk geweest voor de realisatie van het aardwarmte project. Namens deze bedrijven vertelden Ronald Verkade, Raymond van der Knaap en Mark Grootscholten de aanwezigen ook meer over het project.

De interessante rondleiding liet zien hoe het proces van aardwarmte in zijn werk gaat. Uit een productieput wordt warm water uit de bodem onttrokken, waarna de warmte middels warmtewisselaars overgedragen wordt aan de deelnemende bedrijven. Het afgekoelde water van ongeveer 35 tot 37 graden wordt vervolgens via een injectieput weer het reservoir ingepompt. Het grote voordeel voor de deelnemers aan het aardwarmte project is dat de energiebron garant staat voor betrouwbaarheid, regelbaarheid en onafhankelijkheid.

De avond werd afgesloten bij Kwekerij Zeurniet van Jos Scheffers. Hier bedankte Alex Prins namens de Club van Honsel Henry Janssen van Aardwarmte Vogelaer voor de interessante rondleiding. Ook werden de aanwezigen voorzien van een lopend buffet, verzorgd door Family Treffers.

Prins Group