S.V. Honselersdijk dendert door naar de finale om een plek in de 2e klasse
zondag 29 mei 2016

Op een druk en sfeervol sportpark de Strijphorst, versloeg S.V. Honselersdijk knap Die Haghe en is het nog steeds in de race voor een plek in de 2e klasse. De climax is over 2 weken en het zal zich dan moeten ontdoen van KMD. A.s zaterdag gaat KMD op bezoek bij Die Haghe en aan de hand van de uitslag, zal dan duidelijk zijn wat de mogelijkheden zijn.

Eerste helft
S.V. Honselersdijk verkeert in een goede vorm. Met de wedstrijd vandaag meegeteld tegen Die Haghe, staat de ploeg 6 wedstrijden achtereen op winst en dat waren geen misselijke tegenstanders. Bij de overwinning van vandaag, werd de basis gelegd in de 1e helft. De ploeg speelde heel solide en gaf Die Haghe niet de mogelijkheid om eruit te komen. In de 11e minuut was Nicky los van zijn tegenstander en gaf voor op Tom van Veen, maar Mark Kersten kon nog net de bal tot corner verwerken. Hij raakte hierbij geblesseerd en moest vervangen worden. Het spel van Die Haghe werd er niet beter op. De anders zo sterk en fysiek aanwezige ploeg werd volledig teruggedrongen op eigen helft. Het leed onnodig veel balverlies en kon ook weinig klaarmaken de 1e helft. S.V. Honselersdijk kreeg de mogelijkheid om de bal rustig rond te spelen en de vrije man te zoeken op het middenveld. De druk op doelman Dion van Splunteren werd steeds groter. In de 22e minuut leek Tom van Veen alleen op de Die Haghe goalie af te gaan, maar een duwtje in de rug weerhield hem van deze kans. De goed leidende scheidsrechter de Graaf zag hier geen overtreding in. Een paar minuten later was er overtreding en kon Ralph aanleggen voor een vrije trap. De kopsterke achterhoede van de Dijk had zich verzameld in het strafschopgebied. De vrije trap werd mooi ingedraaid door Ralph en werd prachtig door Michel in het doel gekopt, 1-0 (foto 5). Hierna liet S.V. Honselersdijk zich enigszins terugzakken, omdat Die Haghe er wat meer uit kwam. Vooral van de flanken kwam wat gevaar uit, waardoor onze buitenspelers wat meer mee moesten verdedigen. In de 32e minuut kwam dan een van de weinigen kansen tot stand. Een voorzet op links werd door Richard van Trier net over de kruising gekopt. Even later werd Rico vanwege een hamstring blessure vervangen door Pawel. Bij Die Haghe was het vaak de lange bal hanteren, maar in de 41e minuut ging dat finaal fout. Keeper Dion van Splunteren schoot de bal niet al te ver uit en de bal werd door Ralph op Tom van Veen gekopt. In een 1 tegen 1 situatie liep hij zijn directe tegenstander eruit en schoot verwoestend de 2-0 binnen (foto 7).

Tweede helft
De 2e helft was het Die Haghe die wat agressiever de kleedkamer uit kwam. Het spel van Die Haghe werd er niet beter van en naarmate de wedstrijd vorderde, werden de spelers gefrustreerd en reageerden dit af op de scheidsrechter en de tegenstander. Scheidsrechter de Graaf moest dan noodgedwongen zijn kaarten uit zijn zak te halen. S.V. Honselersdijk bleef hier rustig onder en bleef behoudend spelen, zoeken naar mogelijkheden. In de 57e minuut kwam Die Haghe heel goed weg, toen uit een corner eerst een kopbal van Pawel van de doellijn werd gehaald en daarna een inzet van Tom van Veen op de doellijn werd gered. De laatste 20 minuten van de wedstrijd ging Die Haghe alle risico’s nemen en ging 1 op1 achterin spelen. Dit leidde tot een spannende slotfase. De bal werd door Die Haghe constant het strafschopgebied ingepompt en er ontstonden hachelijke situaties, maar niet echte doelrijpe kansen. De uitvallen van de dijkenaars waren des te gevaarlijker, maar de rust binnen de ploeg van Piet Boon was weg. Veel overtal situaties waren er voor het doel van Die Haghe, maar die werden niet goed uitgespeeld. Het slot van de wedstrijd werd onvriendelijker. Aan de zijlijn bij de dug-out van S.V. Honselersdijk reageerde Sebastiaan van der Starre met grove uitlatingen nadat een bal over de zijlijn niet snel werd opgepakt. In de 87e minuut van de wedstrijd kreeg Die Haghe nog enigszins hoop door een scrimmage voor het doel van keeper Tom van Schie. Een onverwachte uithaal in het overvolle strafschopgebied door Sebastiaan van der Starre betekende de 2-1. Hij reageerde zijn frustraties af op de bank van S.V. Honselersdijk en kreeg gelijk de gele kaart van scheidsrechter de Graaf. Hier bemoeide ook assistent trainer zich mee en kreeg de rode kaart voorgeschoteld. In blessuretijd was het weer goudhaantje Tom van Veen die aan alle illusies van Die Haghe een einde maakte. Michel van Giesen onderschepte knap een aanval van Die Haghe en plaatste de bal op links naar de vrije Tim van der Meer. Tim legde de bal breed op Tom van Veen, die met zijn snelheid de verdediging van Die Haghe het nakijken gaf en alleen voor keeper Dion van Splunteren de 3-1 scoorde (foto 13). Na afloop lieten enkele spelers van Die Haghe van hun slechtste kant zien. Vloekend en schoppend tegen de reclame borden verlieten ze het veld onder begeleiding van hun eigen mensen naar de kleedkamer.

Na afloop werden nog strafschoppen genomen. De strafschoppenserie is nodig indien in de halve mini competitie meerdere ploegen gelijk eindigen en doelsaldo ook gelijk is. Dan beslist de strafschoppenserie. Dit werd verloren maar daar maalde niemand over na de knappe winst vandaag. De pijlen worden nu gericht op 11 juni wanneer de ploeg speelt bij en tegen KMD.

Bij winst is S.V. Honselersdijk 2e klasser. Bij eventueel gelijkspel of verlies is het afhankelijk wat de uitslag van Die Haghe - KMD wordt op 4 juni.

Het einde van het seizoen nadert. Zaterdag 11 juni de allerlaatste wedstrijd en de apotheose van een lang en enerverend voetbalseizoen. Dit mag u niet missen.

Opstelling
Tom van Schie, Michel van Giesen, Tom Lobert, Ricardo van der Zijden, Rico Kok (-33 Pawel Rubin), Ralph Heskes (-80 Frank Vellekoop), Tim van der Meer, Leon de Brabander (A), Luke Groenenboom (-76 Nando Kok), Tom van Veen, Nick Peeters

Door: Jan de Brabander

Prins Group