Ruime zege S.V. Honselersdijk
maandag 30 november 2015

Na 2 achtereenvolgende nederlagen en een weekje rust, was het zaak voor de S.V. Honselersdijk om de draad weer goed op te pakken. En dat ging de Dijkse jongens vandaag goed af. Ondanks dat in het begin Semper Altius tegenspartelde, liepen ze eenvoudig uit naar een 5-1 overwinning.

Eerste helft
Een overwinning was vandaag noodzakelijk, wil het aansluiting houden met de bovenste ploegen. Zeker tegen” laagvlieger” Semper Altius. De ploeg van trainer Jan Willem Jonker maakt een slechte periode mee. De laatste 5 wedstrijden gingen n.l. allemaal verloren, en wil het niet verder afzakken dan moet er gewonnen worden. Dus allemaal ingrediënten om er goed voor te gaan zitten.

Op het gladde en zware veld hadden de spelers erg veel moeite om op de been te blijven. Dit zorgde ervoor dat de eerste kans voor Semper Altius was. In de 3e minuut kwam Semper Altius er goed uit op rechts. Uit de voorzet gleed Branco uit en Semper Altius kreeg de mogelijkheid om te scoren, maar keeper Tom van Schie keerde het schot en Branco kon alsnog de bal wegwerken. S.V. Honselersdijk was dus gewaarschuwd. Semper Altius was zeker niet van plan om zich in te graven, en zocht meer de buitenkanten op om toe te slaan. Ook de thuisploeg zocht veelvuldig de buitenkanten, en de Semper verdedigers hadden alle moeite om onze buitenspelers in toom te houden. Veelvuldig glipten ze langs de verdedigers, maar de gouden eindpass bleef uit. In de 16e minuut was Nick zijn verdedigers te snel af. Hij werd even aangetikt in het strafschopgebied en al struikelend lukte het hem niet, om de keeper te passeren (foto 3). Één minuut later was het Semper Altius die er sterk uit kwam. Op rechts werd de achterlijn gehaald en de voorzet werd feilloos door Mick van Oorschot ingeschoten, 0-1.

S.V. Honselersdijk probeerde hierna snel de gelijkmaker te forceren. Dit leek in de 30e minuut te lukken. Tom van Veen werd op snelheid aangespeeld en ging fraai langs de laatste man. Hij kon alleen op het doel af gaan, maar een overtreding op zijn enkels betekende dat de laatste man met rood van het veld af kon gaan, en Semper Altius stond dus met 10 man. Hierna nam de druk toe op de defensie van Semper Altius. Je zag dat het doelpunt moest vallen voor de Dijk, maar wanneer! Op het moeilijk bespeelbare veld kon niet de juiste opening gevonden worden. In de 36e minuut waren Nick en Tom van Veen dichtbij een doelpunt nadat ze nog maar 1 tegenstander voor zich hadden, maar ook dit ging verloren. In de 39e minuut kreeg de thuisploeg hulp van de verdediging van Semper Altius. Na een uitbal voor Semper Altius, werd de bal volledig verkeerd geraakt door een medespeler, zodat Tom van Veen alleen op de keeper Joey van Doorn af kon gaan en de gelijkmaker scoorde, 1-1 (foto 5). Laatste wapenfeit van de eerste helft was een fraaie poging van Semper Altius, die net naast de verkeerde kant van de paal ging.

Tweede Helft
In de rust werd Tom Lobert vervangen door Ralph, voor meer aanvallende acties. Maar na de rust lukte het niet met de opbouw bij S.V. Honselersdijk. Het had moeite de vrije man te vinden en maakte het zichzelf lastig door de bal niet snel rond te spelen. Semper Altius liet zich niet terug zakken, maar verdedigde juist vooruit. Het duurde dan ook een klein kwartier in de 2e helft, voordat de Dijk weer tot serieuze mogelijkheden kwam. Tom van Veen nam het initiatief weer in handen, en dat leidde in de 53e minuut tot een uitval op links. Uit de voorzet van Tom bij de achterlijn, belandde de bal via de rug van de tegenstander in het doel, 2-1 (foto 7). Een heerlijke meevaller die de ploeg echt nodig had. Semper Altius moest nu meer risico nemen, en dat gaf de dijkenaars meer ruimte. In de 55e minuut werd er een corner weggegeven door Semper Altius. Uit de korte corner tussen Tim en Ralph kon Pawel vrij inkoppen. De grensrechter vlagde nog voor buitenspel, maar de prima leidende scheidsrechter Visser, die bij veel situaties goed opgesteld stond, wuifde dit weg, 3-1 (foto 8). De koppies zag je meer en meer hangen bij de bezoekers, en een grotere uitslag lag in het verschiet. Maar net als in de 1e helft was het afmaken van de kansen het grote probleem. Vele mogelijkheden werden niet benut. Naarmate de wedstrijd het einde naderde en trainer Piet Boon een aantal wissels toepaste, werd het publiek toch nog getrakteerd. In de 72e minuut was het een korte corner tussen Ralph en Tim, waarbij Ralph het strafschopgebied opzocht en onderuit werd gehaald. Scheidsrechter Visser stond er boven op en wees naar de penalty stip. Tom van Veen velde het vonnis en bracht hij met zijn derde treffer de 4-1 op het scorebord (foto 9). De goed ingevallen Lars Ammerlaan had in de 78e minuut bijna zijn eerste treffer op zijn conto staan, maar vlak voor keeper Joey van Doorn schoof hij uit een voorzet van Tim de bal precies in zijn handen (foto 10). Even later was het weer Lars die een knap schot gehouden zag worden door Joey van Doorn, maar de rebound was voor Nick Peters, 5-1. Een mooie overwinning die eigenlijk nog groter had kunnen uitvallen.

Maar de doelpunten bewaren we voor a.s. zaterdag als surprise voor Maasdijk.

Opstelling:
Tom van Schie, Branco Kok (-79, Rutger Opperman), Tom Lobert (-45, Ralph Heskes), Pawel Rubin, Tim van der Meer, Marcel Duijvestijn, Leon de Brabander (A), Nick Peters, Tom van Veen, Luke Groenenboom (-72, Lars Ammerlaan)

Van der Meer verzekeringen