S.V. Honselersdijk speelt weer gelijk
zondag 8 februari 2015

Door: Jan de Brabander

Op het goed gevuld sportcomplex van Quintus, was het weinig genieten bij de derby Quintus – S.V. Honselersdijk. Beide ploegen hadden de punten hard nodig, maar geen van beide ploegen hadden ook maar weinig intentie om tot het uiterste te gaan. Kansen werden nauwelijks gecreëerd, zodat voor S.V. Honselersdijk, het 8e gelijke spel werd van dit seizoen..

Eerste helft

Van een felle strijd en beleving van beide ploegen was weinig te merken. Quintus liet het initiatief over aan S.V. Honselersdijk, maar de dijkenaars hadden alle moeite om het spel te maken en liepen zich constant stuk op de verdediging van Quintus. Het zwaar bezette middenveld van Quintus was een onneembare vesting voor de ploeg van Piet Boon. De opbouw ging veel te traag, waardoor Quintus zich iedere keer weer kon in graven. Veelal werd dan de lange bal gebruikt, waar weinig mee gedaan kon worden.
Opmerkelijk was wel het debuut van A-junior Nigel Hendriks (foto 2) die terug kan kijken op een goed debuut. Door blessures en schorsingen was trainer Piet Boon genoodzaakt om een aantal veranderingen door te voeren. In de 16e minuut was het Quintus die een eerste serieuze doelpoging deed, maar het schot ging een aantal meters naast. Veel gebeurde er in de 1e helft niet. Wel mocht een verdediger van Quintus van geluk spreken, dat hij slechts geel kreeg nadat hij de bal met de hand beroerde. Het gebeurde, toen Rico de bal op zijn broer Nando speelde, die zo op het doel kon aflopen. Quintus hield het alleen bij stug verdedigen, waardoor S.V. Honselersdijk meerdere vrije trappen mocht nemen. Helaas werd hier te weinig mee gedaan. De counters van Quintus leverden ook weinig op, waardoor de eerste helft een hele saaie vertoning werd.

Tweede helft

De eerste 5 minuten van de 2e helft begon goed en hadden de toeschouwers meer gezien dan de gehele eerste helft. Nick, die de hele eerste helft onzichtbaar was, was zijn verdediger te snel af. Richting doel had hij jammer genoeg alleen oog voor het doel en schoot naast. Een betere optie had Nando geweest, die vrij voor het doel stond. De druk werd opgevoerd en in de 49e minuut was het Nando die vrij op rechts door kon komen, en de verdediging van Quintus zijn eerste corner van de wedstrijd weg gaf. Maar na een offensief kwartier van S.V. Honselersdijk, had Quintus het verdedigend weer goed in orde. Stevig maar fair werden de duels aangegaan, waar S.V. Honselersdijk geen antwoord op had. Het bleef breien op het middenveld, waar het geen doorkomen aan was. Beter had geweest om de bal via de buitenkanten het spel te verplaatsen. Hier lagen wel de mogelijkheden. In de 65e minuut werd een terugspeelbal bijna fataal voor Quintus. Op deze te zacht gespeelde terugspeelbal, reageerde Nick goed op deze mogelijkheid, maar keeper Mark van Steekelenburg was attent zijn doel uit. In de 70e minuut mocht Nando na een ferme schouder duw door gaan. Scheidsrechter Spaans zag hier geen overtreding in. Vanaf eigen helft omspeelde Nando daarna zijn directe tegenstander en gaf diep op Nick. In het duel gebruikte Nick goed zijn lichaam en zette zijn directe tegenstander op zij en kon richten doel gaan. Echter scheidsrechter Spaans floot tot grote verbazing van de Honselersdijkers nu wel voor een overtreding, waar niets mee aan de hand was. Quintus vond het allemaal best, deze gelijke stand en ging het spel vertragen. S.V. Honselersdijk voelde dat er meer te halen was en zette de laatste 10 minuten nog even aan.

In de 80e minuut was het bijna raak. Een corner van Rutger werd weggewerkt, maar hij kreeg de bal weer in bezit. Met rechts gaf hij de bal nogmaals voor en gaf de toelopende dijkse spitsen de mogelijkheid om de bal erin te lopen, maar die mistten op een haar na de bal. Zo eindigde de derby in een teleurstellende wedstrijd in een 0-0 gelijkspel.

Opstelling
Tom van Schie, Nigel Hendriks, Ralph Heskes, Michel van Giessen, Rutger Opperman, Tim van der Meer, Rico Kok (A) (-78 Robin Westeijn), Marcel Duijvesteijn, Nick Peeters, Pawel Rubin, Nando Kok

Van Dijk Brouwer Installatietechniek