1973-1974 Van die korte berichtjes
zondag 2 mei 2004

Er zijn gebeurtenissen waar je misschien wel een heel voetbalkrantje aan zou kunnen wijden. Maar er staan welhaast wekelijks óók allerlei, op het eerste oog minder belangrijke, berichten in het krantje.

Zo konden we in `73/`74, nét voor de onthulling van Het Geheim van de Fabels, in één – lange – zin lezen dat D. Koelewijn door de K.N.V.B. afd. `s-Gravenhage, ingaande 5 december 1973 was geschorst voor vier bindende wedstrijden, waarvan twee voorwaardelijk met een proeftijd van 1 jaar. Die Dick. Dat is nogal een straf! Die zo tussen neus en lippen door in het krantje belandde. Kennelijk moest je toen publiekelijk met de schorsingsbillen bloot!

Dick had het té bont gemaakt – men sprak 31 jaar geleden van onregelmatigheden – tijdens de wedstrijd SV Honselersdijk 6 – Hoekse Boys 6, op 24 november 1973.

Nog zo`n klein berichtje. Maar dan over iets héél anders. Inschieten voor de wedstrijd. Kwartiertje? Half uurtje? En het eerste elftal? Beleidsbepalers anno 1973 waren overeengekomen dat elk elftal een tiental minuten voor de wedstrijd kan gaan inschieten. Natuurlijk werd een uitzondering gemaakt voor het vlaggenschip. Voor het eerste elftal was de inschiettijd namelijk gesteld op maar liefst 15 minuten!

Het huidige beleid op dit gebied staat me niet direct voor de geest. Maar dat het eerste elftal het met een kwartiertje moet doen, kan ik me niet voorstellen!

Een iets groter bericht. Met een grootse inhoud. Maar wel weggestopt tussen het verslag van Pupillen 2 tegen Lyra 4 van Maarten Voois en de uitslagen van de zaterdag gespeelde jeugdwedstrijden: enkele wenken voor de spelers!

Het oranje/wit/blauw werd er weer even ingestampt, zorg dat je op tijd bent enzovoorts. Tuurlijk zorgde ik er zelf vroeger altijd voor, dat m`n voetbaltas – die ik overigens nog steeds in de kast heb staan, voor het geval we ooit een museumachtige tentoonstellingsruimte op de club krijgen – op vrijdagavond al helemaal ingeruimd klaar stond. Maar het haal de knopen thuis uit de veters van je voetbalschoenen en wacht daar niet mee tot vlak voor de wedstrijd is nieuw voor mij. Komen we dergelijke belerende teksten anno 2004 nog in ons clubblad tegen? En of je ook aan de leider wilde denken. Want er waren drie decennia geleden naar het schijnt nogal wat verenigingen, die stallingsgeld voor je fiets verlangden. Nu was het sowieso nog de tijd, dat je uit met z`n allen op de fiets ging. Dus de tip een kwartje van je zakgeld te bewaren voor de fietsenstalling bij uitwedstrijden zal geen vreemde zijn geweest voor die tijd. En dat allemaal, omdat de financiële schade anders altijd voor rekening van de leider komt!

Allemaal kleine berichtjes. Die je week in, week uit, weer tegenkomt. De een belangrijker dan de ander. Maar ze staan er nooit voor niets in! Ook niet in 2004…

Van Dijk Brouwer Installatietechniek