S.V. Honselersdijk laat VDL in slotfase ontglippen
zondag 19 mei 2013

S.V. Honselersdijk ging in de slotfase onderuit tegen VDL met 3-4 en heeft volgende week nog een huzaren stukje te leveren in Maassluis. In een open wedstrijd gaf de thuisploeg net even te veel ruimte weg, waardoor de winst één minuut voor tijd naar VDL ging. Gezien het wedstrijdbeeld was dit onverdiend. Een gelijkspel had de verhouding goed weergegeven.

Eerste helft
De spanning was groot voor deze wedstrijd. VDL was niet zomaar een tegenstander. Het was een tegenstander die in de competitie in de middenmoot goed meedraaide maar in de laatste wedstrijd ongelukkig, door het doelgemiddelde in de nacompetitie terecht kwam.

Trainer Piet Boon startte met dezelfde 11 spelers als vorige week tegen MSV’71. Grensrechter Cees Lobert had vandaag vrijaf. De leiding bestond nu uit de goed leidende scheidsrechter Oudenaarden en 2 neutrale grensrechters. VDL liet gelijk zien dat ze geenszins van plan waren om een klasse lager te willen spelen. De opdracht was duidelijk. S.V. Honselersdijk vastzetten en ze niet de ruimte geven om uit te breken. Hier had de thuisploeg moeite mee. Veel werd daarom de lange bal gehanteerd maar daar werd weinig mee gedaan. De fysiek sterke ploeg van VDL pakte het in de beginfase goed aan en de eerste kleine kansjes waren voor VDL. Een aantal keren waren ze dichtbij keeper Martijn van der Hoek maar trapten vele malen in de buitenspelval. Toch kwam de thuisploeg op voorsprong. Was het eerst Jeroen die goed stoorde bij een terugspeelbal naar de keeper. De bal caramboleerde via Jeroen maar net naast. In de 23e minuut was het wel raak. Een voorzet dreigde achter Roy Steekelenburg langs te gaan maar hij kon de bal toch naar Leon passen. Een mooie kapbeweging zette Leon zich alleen voor de keeper van VDL en hij scoorde de 1-0. Het was een beetje tegen de verhouding in maar daar maalde niemand om.

VDL voerde de druk verder op. Met snelle aanvallen probeerden ze de verdediging van de Dijk te ontregelen. In de 29e minuut had dit effect. Melvin Louwen werd op rechts goed vrij gespeeld en zijn voorzet bereikte het hoofd van Rodney Remmerswaal. Zijn kopbal verdween in de kruising van de verste hoek, 1-1. Hierna had de ploeg van Piet Boon het moeilijk. VDL wist het balletje lekker rond te spelen en het was eigenlijk wachten op de volgende tegentreffer. Aanvallend kon S.V. Honselersdijk weinig klaar maken. Het liep een beetje achter de feiten aan. VDL hield de thuisploeg ver van zijn eigen doel. Dit was ook te merken aan de corners. Er werd geen enkele corner weggegeven.

Tweede helft
De tweede helft bracht veel spanning en sensatie. Beide ploegen gingen volop voor de winst en er ontstonden zodoende kansen voor beide doelen. Het was VDL die het spel in het begin naar zich toe trok. Was het eerst een paar goede reddingen van keeper Martijn maar in de 50e minuut lag de bal toch achter hem. Said Aitryan kon vrij uithalen en scoorde de 1-2 namens VDL. Hierna keerde de rollen om. S.V. Honselersdijk nam het heft in handen en voor het eerst moest VDL ver terug.

In de 54e minuut mocht S.V. Honselersdijk zijn 1e corner nemen. De goed genomen corner werd knap voor zijn tegenstander door Loek onhoudbaar ingekopt (foto 4), 2-2. Bij de thuisploeg leken alle remmen los te gaan en werd volop de aanval gezocht. Door een fout in de VDL verdediging kon Joost op rechts doorstomen. De ver uit zijn doel staande keeper kon niet op tijd terug in zijn doel komen. Joost gaf een voorzet op Roy Steekelenburg maar hij kon in duel met zijn tegenstander de bal niet in het lege doel krijgen. In de 64e minuut een schitterende aanval. Ralph zocht de achterlijn op en legde de bal op tijd terug op de inkomende Jeroen. Hard in de touwen knalde Jeroen de 3-2 binnen. Twee minuten later had de Dijk VDL de genade klap kunnen geven. Een splijtende pass van Ralph bereikte de net ingekomen Azzedine. Alleen voor de keeper had hij het af kunnen maken maar schoot over (foto 5). Het bleef spannend. Het was nu VDL die moest komen. Aangezien beide ploegen veel ruimte weg gaven kon het spel alle kanten op. Hoewel het zonnetje begon te schijnen, ging dit niet op voor S.V. Honselersdijk. In de 73e minuut mocht Said Aitryan op randje buitenspel door gaan en schoot de 3-3 binnen. Het leek op een gelijkspel uit te lopen maar de Dijk kreeg nog een aardige kater te verwerken 1 minuut voor tijd. Weer op randje buitenspel mocht Rodney Remmerwaal alleen op keeper Martijn van der Hoek af gaan en via binnenkant paal schoot hij de onverdiende winnende treffer binnen.

Volgende week de return om 18:00 uur in Maassluis. Er is nog van alles mogelijk. De ploeg van Piet Boon kan veel steun gebruiken dus komt allen naar VDL.

Opstelling: Martijn van der Hoek; Ralph Heskes, Tom Lobert, Marcel Bruggeling, Roy van den Berg; Rico Kok, Leon de Brabander (A), Jeroen Vogels; Roy Steekelenburg, Joost Zandvliet ( -65, Azzedine El Khalifi)

jem-id