Nadine Noordam debuteert in Oranje
zondag 14 april 2013

Woensdagavond 10 april debuteerde Nadine Noordam (14 jaar; S.V. Honselersdijk C1) in Oranje. In Weesp won ze haar allereerste officiële interland met 1-0 van haar Engelse leeftijdgenoten. Vorig seizoen maakte Noordam nog deel uit van het Nederlands schaduwelftal meisjes onder 15 jaar en speelde ze als 13-jarige met dat elftal zes oefenduels tegen jongens C-jeugdelftallen van clubs uit de buurt van Zeist, waar het KNVB Sportcentrum gevestigd is. Met het ‘andere’ Oranje dan dat van het S.V. Honselersdijk shirt speelde Noordam afgelopen week de dubbele interland tegen de leeftijdgenoten van Engeland. De tweede ontmoeting vrijdagmiddag 12 april, óók in Weesp, werd met 3-1 verloren. Haar debuut speelde ze vrijwel een hele wedstrijd. Vrijdagmiddag viel ze halverwege de tweede helft in.

Noordam kijkt terug op twee spannende dagen. “De voorbereiding op mijn eerste interland was niet anders dan ik normaal bij Honselersdijk en de oefenwedstrijden met Oranje doe. Ik was alleen wat meer gespannen! Met de spelersgroep hebben we het Wilhelmus uit ons hoofd moeten leren, en dat is zeker gelukt. Ik heb alles voluit meegezongen.” Vrijdagmiddag aanvankelijk op de reservebank gestart heeft Noordam zich zitten verbijten. “Ik heb woensdag bijna de hele wedstrijd gespeeld. Daar was ik heel blij mee. Vooral dat ik vanaf het begin mocht starten was echt heel leuk! Het voor een avondwedstrijd opgekomen publiek, het fanfareorkest dat het volkslied speelde. Het was allemaal net echt als op de televisie.

Vrijdagmiddag heb ik mezelf inderdaad wel op zitten te vreten. Ik was echt niet blij, maar ik kwam er gelukkig na rust nog in! Mijn vader gaat niet veel met mij mee, omdat hij jeugdtrainer bij Honselersdijk is, maar de keren dat hij met me mee is geweest naar oefenwedstrijden met Oranje begon ik op de reservebank.” Het spelen van interlands smaakt Noordam naar meer. Dit seizoen staan er nog interlands in en tegen Duitsland en België op het programma. Noordam verwacht niet meteen in de basis te zullen beginnen. “Ik hoop natuurlijk wel dat ik in de basis mag starten maar zeker weten doe je het nooit. Het is altijd wel weer een verassing wie er gaan spelen. Maar ik ga me zeker laten zien, dat de bondscoach niet om mij heen kan.”

Of ze volgend seizoen nog bij S.V. Honselersdijk voetbalt weet Noordam nog niet. “De bondscoach heeft het liefst dat ik met jongens competitie blijf voetballen, zoals ik nu bij C1 doe. Het voetballen onder meer weerstand is beter voor mijn ontwikkeling, maar C1 staat op degraderen naar de tweede klasse. In die klasse heb ik niets te zoeken. Het is wel jammer, want we hebben volgend seizoen een goed team. Hoe het er nu nog uitziet blijf ik nog bij Honselersdijk. Maar het niveau wordt er niet beter op volgend jaar. Ik wil ook wel graag een andere uitdaging aangaan. Lijkt me ook wel leuk eigenlijk! Op 19 maart debuteerde Noordam óók al in het Westlands Vrouwenelftal in een oefenwedstrijd tegen cvv Berkel. Noordam moet lachen als haar voorgelegd wordt dat die wedstrijd in ’s Gravenzande eigenlijk haar eerste interland was. “Interland? Ik zag het meer als een gewoon debuut hoor. Het was wel een leuke ervaring. Ik was veruit de jongste. Het meetrainen was sowieso al leuk om mee te maken. Maar toch voetbal ik uiteraard liever voor Nederland!” Bondscoach Marleen Wissink liet op OnsOranje.nl weten tevreden te zijn over de dubbele ontmoeting met Engeland. “Voor de meiden is het goed geweest om te zien waar ze nu staan en wat er bij interlandvoetbal van hen gevraagd wordt. Zeker als ze hun droom willen verwezenlijken en uiteindelijk het grote Oranje willen halen, moeten natuurlijk nog stappen gemaakt worden. Maar ze zijn nog jong, dus daar hebben ze ook nog tijd voor.” Het Nederlands elftal meisjes onder 15 jaar (Mo15) speelt de komende weken nog interlands tegen Duitsland (17 april) en België (1 juni). Voor de ontmoeting met Duitsland heeft Noordam in ieder geval de KNVB-uitnodiging thuis ontvangen.

Statistieken 10 april 2013:
Onder 15 - Engeland 1-0 (0-0).
Scoreverloop: 67. Van den Heuvel 1-0.
Opstelling Nederland: Rowanne Vroomans; Lisan van den Broek, Jasmijn Duppen, Kay-Lee de Sanders, Demi ter Maat; Nurija van Schoonhoven, Mandy de Boer Silvie van der Plas (66. Viviane Verheijen); Nadine Noordam (60. Nathalie van den Heuvel), Pien de Beer (60. Kim van Velzen), Jent de Bakker (66. Wilan Gies Broesterhuizen)

Statistieken 12 april 2013:
Onder 15 - Engeland 1-3 (1-2).
Scoreverloop: 17. 0-1, 23. 0-2, 39. Viviane Verheijen 1-2, 52. 1-3.

Opstelling Nederland: Danique de Vree; Lisan van den Broek, Daisy de Boer, Kay-Lee de Sanders (48. Jasmijn Duppen), Vera ten Westeneind; Nurija van Schoonhoven, Mandy de Boer, Wilan Gies Broesterhuizen; Nathalie van den Heuvel, Kim van Velzen (57. Pien de Beer), Viviane Verheijen (57. Nadine Noordam).

jem-id