Instructie Verantwoord Alcholgebruik
maandag 18 maart 2013

Uitnodiging voor alle barvrijwilligers. Instructie Verantwoord Alcoholgebruik op 18 maart. Aanmelden via kantine@svhonselersdijk.nl

In het kader van de BOB-campagne bij Westlandse sportverenigingen (en omdat het een al weer een tijdje geleden is dat we een IVA training op onze vereniging hebben gehouden), nodigen wij jullie uit om deel te nemen aan de IVA-training op 18 maart 2013 (start 19:30 uur en duurt ongeveer 2 uur). De training wordt gehouden in het clubgebouw van onze vereniging.

De Drank- en Horecawet stelt verenigingen die alcohol schenken verplicht om over gekwalificeerd barpersoneel te beschikken. Dat betekent dat tijdens de openingstijden van de bar altijd een leidinggevende of een gekwalificeerd barvrijwilliger aanwezig is. Om verenigingen te ondersteunen bij de implementatie van de nieuwe regels is de Instructie Verantwoord Alcoholschenken (IVA) ontwikkeld. Verenigingen die met IVA aan de slag willen gaan, kunnen hiervoor een speciale training volgen.

Doel:
Doel van de IVA-training is om de kennis van niet-professionele barmedewerkers te vergroten. Tijdens de training komen de volgende onderwerpen aan de orde: feiten over alcohol, omgaan met riskant alcoholgebruik, relevante wetgeving, alcoholgebruik door jongeren en het voorkomen van incidenten.

Doelgroep:
Alle barmedewerkers en hun leidinggevenden die een aantal keren per jaar tot wekelijks achter de bar staan in de zogenaamde paracommerciƫle horeca. Daaronder vallen bijvoorbeeld sportverenigingen, studentenverenigingen en sociaal-culturele accommodaties.

Integrale aanpak
De IVA stelt barmedewerkers in de paracommerciƫle horeca in staat om riskant alcoholgebruik in de vereniging te verminderen. Dit draagt zowel bij aan het voorkomen van overlast en ongewenst gedrag van de gasten, als aan verkeersveiligheid en gezondheid.

Indien je deze avond bij wilt wonen, dan graag vooraf aanmelden via een emailtje aan kantine@svhonselersdijk.nl.

Sosef & v/d Knaap